حمایت ۴۰ درصدی گهرزمین و گل‌گهر از فولاد کشور

فردای کرمان – گروه اقتصاد: مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گهرزمین با اشاره به برنامه‌های پیش‌روی این شرکت در آینده،گفت:«دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو پروژه در بردسیر برنامه‌ریزی شده که به‌زودی کلنگ‌زنی می‌شود». محمد فلاح همچنین از مشارکت گهرزمین در پروژۀ انتقال آب از چابهار و خلیج‌فارس خبر داد و افزود:«برای شورابه‌هایی که در کویر سیرجان […]

فردای کرمان – گروه اقتصاد: مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گهرزمین با اشاره به برنامه‌های پیش‌روی این شرکت در آینده،گفت:«دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو پروژه در بردسیر برنامه‌ریزی شده که به‌زودی کلنگ‌زنی می‌شود».

محمد فلاح همچنین از مشارکت گهرزمین در پروژۀ انتقال آب از چابهار و خلیج‌فارس خبر داد و افزود:«برای شورابه‌هایی که در کویر سیرجان می‌رود،برنامه داریم و به‌زودی استفاده از این آب و نمک‌هایی که بعضا خیلی هم ارزنده هستند،شروع می‌شود».

وی یکی از برنامه‌های گهرزمین را ایجاد گهرزمین سوم در منطقۀ جیرفت و در ارتفاعات بین بم و جیرفت بیان کرد و ادامه داد:«تاکنون ۳۳ نقطۀ امید،بعضا با پتانسیل بالا،کشف شده است و اگر مشکلات اداری به ما اجازه بدهد و زود رفع شود،می‌توانیم تا ۵ ماه دیگر حفاری‌های یکی دیگر از آن‌ها را تمام کرده باشیم و کار را شروع کنیم؛ اما متاسفم که بروکراسی اداری،مدت‌ها طول خواهد کشید تا به ما اجازۀ این کار را بدهد».

 

برای ایجاد این مجموعۀ عظیم افراد زیادی خون دل خوردند

به گزارش خبرنگار فردای کرمان،وی روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه در مراسم افتتاحیۀ همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان،با اشاره به برنامه‌های شرکت گهرزمین و وضعیت موجود این شرکت،بیان کرد:«شرکت گهرزمین و گل‌گهر در منطقۀ سیرجان تقریبا ۴۰ درصد پشتیبانی فولاد کشور را برعهده دارند».

فلاح ادامه داد:«برای این مجموعۀ عظیمی که درست شده است،افراد شاخصی وقت گذاشتند،خون دل خوردند و این اشتغال ۲۵ هزار نفری را در این منطقه ایجاد کردند».

وی یادآور شد:«یکی از این افراد آقای جلال‌مآب است که رئیس هیات مدیره شرکت گهرزمین هستند،فرد دیگر،آقای حسن‌پور است و همچنین بسیاری از دوستان دیگر که برای ایجاد این پروژه‌ها تلاش کردند».

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گهرزمین خاطرنشان کرد:«در زمانی که خیلی‌ها،ازجمله مسئولین تراز بالای کشور،مخالف بودند که این پروژه‌ها در شهر سیرجان احداث شود،این افراد پافشاری کردند،شروع کردند و کارها انجام دادند تا به عظمتی که امروز ملاحظه می‌کنید،رسیده است».

وی گفت:«شرکت گهرزمین معدن شماره ۳ را دارد که در کشور نمونه است و در حال حاضر بیش از ۵۰۰ میلیون تن ذخیرۀ باقیمانده دارد».

 

معادن و تحقیقات معدنی به شرکت‌های دلال واگذار نشود

فلاح بیان کرد:«هیات مدیره گهرزمین در یک‌سال‌و‌نیم گذشته مصوب کردند،مصر بودند و همه دنبال این بودیم که خام‌فروشی به هیچ‌وجه صورت نگیرد».

وی افزود:«در تاریخ‌های خیلی دور،معادن غنی کشور به‌صورت خام صادر شده است. با سوبسیدهای دولتی و با گازوئیلی که اگر بخواهید با قیمت‌های جهانی مقایسه کنید رایگان بوده،سنگ استخراج شده است و الان هم که سوخت در کشور ما گران شده هنوز قیمت آن،قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست».

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گهرزمین ادامه داد:«این بنزینی که امروز ما به‌صورت آزاد لیتری ۳ هزار تومان مصرف می‌کنیم در کشورهای اروپایی با قیمت ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان عرضه می‌شود و در کشورهای عربی حاشیۀ خلیج‌فارس هم کمتر از ۴۰ هزار تومان نیست».

فلاح یادآور شد:«با سوبسیدهای نفتی،گازوئیل و بنزین ارزان،سنگ را استخراج کردیم و تنی ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار تومان به کشور چین فروختیم و حالا کشور با مشکل بزرگی روبه‌رو شده است،گُل معادن رفته،کارخانجات زیادی احداث شده و معادن قابل ملاحظه‌ای هم تا الان کشف نشده که برای آینده ۱۰۰درصد امیدوارکننده باشد،این یک مشکل جدی است که کمتر توجه شده است».

وی افزود:«متاسفانه به هر دلیلی پهنه‌های معدنی که در کشور وجود دارد واگذار نشد تا شرکت‌های قدری که در کشور وجود دارند،حفاری کنند و معادن جدیدی کشف کنند که در ۵ سال آینده دچار مشکل نشویم».

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گهرزمین گفت:«امیدواریم بعد از این،معادن و تحقیقات معدنی را به شرکت‌هایی بدهند که دلال نباشند».

وی ادامه داد:«زمان آقای رزم‌حسینی،جواز شش هزار معدنی که دست دلالان بود و سال‌ها بین خودشان دست‌به‌دست می‌شد و به فروش می‌رسید ولی کاری ایجاد نمی‌کردند،باطل شد اما بعد از آن واگذار نشد. اگر این معادن واگذار شده بودند خیلی از مشکلات واقعا بیمه شده بود».

 

مشارکت گهرزمین در انتقال آب از چابهار و خلیج‌فارس

فلاح

فلاح در ادامه با بیان این‌که گهرزمین در حال حاضر در زمینه‌های مختلفی فعالیت دارد،گفت:«بزرگترین مشکل کشور مشکل آب است،ما در دو پروژۀ انتقال آب از چابهار و بندرعباس که ۱۵ مترمکعب آب در ثانیه را باید انتقال بدهند،شراکت داریم».

وی بیان کرد:«ما برای شورابه‌هایی که در کویر سیرجان می‌رود،برنامه داریم و به‌زودی استفاده از این آب و نمک‌هایی که بعضا خیلی هم ارزنده هستند،شروع می‌شود».

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گهرزمین خاطرنشان کرد:«گهرزمین در بومی‌سازی انصافا خدمات بزرگی داشته است و ماشین‌آلات و قطعاتی را ساخته که بسیاری از آن‌ها در کشور منحصر بفرد بوده است».

وی افزود:«مهندسین و مشاورین گهرزمین مرتبا مطالعه کردند که توسعه‌های گهرزمین در کدام نقطۀ کشور باشد و در نهایت به این نقطه رسیدیم که این توسعه‌ها در بردسیر باشد،زیرا بقیۀ شهرهای استان صنایعی را دارند،و جنوب استان هم که قطب کشاورزی محسوب می‌شود،اشتغالاتی را دارد،اما به خود کرمان و بردسیر کمتر توجه شده است».

فلاح گفت:«برنامه‌ریزی شده و پروژه‌های مختلفی تعریف شده تا زنجیرۀ تولید ورق‌هایی که در حال حاضر از چین،هند و بسیاری از کشورهای دیگر وارد می‌شود،شکل بگیرد».

وی بیان کرد:«دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو برنامه‌ریزی در این منطقه شده که به‌زودی پروژه‌های آن کلنگ‌زنی می‌شود».

 

گهرزمین سوم در جیرفت خواهد بود

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گهرزمین با بیان این‌که برنامۀ بعدی جیرفت و پهنۀ جبالبارز است،گفت:«ما مطمئن هستیم که گهرزمین سوم،بعد از بردسیر،در منطقۀ جیرفت،در ارتفاعات بین بم و جیرفت خواهد بود».

وی افزود:«تاکنون ۳۳ نقطۀ امید،بعضا با پتانسیل بالا،کشف شده است و اگر مشکلات اداری به ما اجازه بدهد و زود رفع شود،می‌توانیم تا ۵ ماه دیگر حفاری‌های یکی دیگر از آن‌ها را تمام کرده باشیم و کار را شروع کنیم؛ اما متاسفم که بروکراسی اداری،مدت‌ها طول خواهد کشید تا به ما اجازۀ این کار را بدهد».

فلاح اظهار کرد:«در زمان آقای رزم‌حسینی یک پهنۀ ۱۲ هزار کیلومتری را در نهبندان گرفتیم و تمام کارهای آن انجام شد،اما یک بهانه‌ای پیش آمد و آن پهنه را به ما ندادند،اگر داده بودند با مطالعاتی که آن‌جا انجام داده بودیم به هدف اصلی خودمان می‌رسیدیم. ما می‌خواستیم جاپایی را در آن‌جا باز کنیم و کارخانه‌هایی را بسازیم که به کاخانه‌های پر پتانسیل افغانستان دسترسی داشته باشیم».

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گهرزمین در ادامه خاطرنشان کرد:«از اتاق بازرگانی کرمان تشکر می‌کنم که خیلی فراتر از آن‌چه که وظیفه دارد کار کرده است. شما امروز در هر گوشه‌ای از استان بروید می‌بینید که حتی مدارس خیلی خوبی ساختند».

 

دستورات بدون مطالعۀ بازارهای دنیا صادر می‌شود

وی در ادامه با اشاره به یکی از مشکلات شرکت‌های کشور در حوزۀ صادرات،توضیح داد:«نه تنها گهرزمین بلکه همۀ شرکت‌های کشور،با مشکلی مواجه هستند که نگذاشتند آن موقع که گندلۀ مازاد داشتیم آن را صادر کنیم».

فلاح گفت:«سال گذشته در همین بازۀ زمانی،می‌توانستیم گندله را تنی ۲۵۰ دلار صادر کنیم اما به ما مجوز ندادند و هرچه صحبت کردیم و پیگیری کردیم،نشد».

وی افزود:«بعد جنگ روسیه شروع شد،قیمت‌ها شکست و به ۱۵۰ دلار رسید. دوباره موانعی ایجاد شد که باز هیچ‌کس نتوانست صادر کند یا فوق‌العاده کم صادر شد،سر و صدا کردیم تا آن موانع را رفع کردند اما قیمت به ۱۲۰ دلار رسید و الان تقریبا ۸ میلیون تن گندلۀ مازاد روی زمین مانده و تا پایان سال هم خیلی بیشتر خواهد شد و قیمت هم نسبت به تیرماه سال گذشته نصف شده است».

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گهرزمین بیان کرد:«مشکلی که ما داریم این است که دستوراتی که صادر می‌شود،بدون هماهنگی با وزارت امور خارجه،و یا انجام مطالعات روی بازارهای دنیا است،یک‌مرتبه تصمیمی گرفته می‌شود ولی نمی‌دانند در چین چه تصمیمی گرفته شده،در حالی که بازار اصلی ما چین است».

 

کرمان نیازمند تکنیسین فنی است

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گهرزمین در ادامه بیان کرد:«ما در جنوب کرمان بحث آموزش دانش‌آموزان را شروع کردیم که مطمئنا امسال نسبت به سال گذشته آمار قبولی دانشگاه‌ها چند برابر می‌شود. اساتید بسیار خوبی را از تهران برای آن‌ها آوردیم،کلاس‌ها خیلی خوب بود و آموزش و پرورش هم خیلی خوب همکاری کرد».

وی گفت:« دراستان کرمان،الان بیشتر به تکنیسین نیاز داریم. من خواهش می‌کنم روی این مساله برنامه‌ریزی بشود و مدارسی را تاسیس و تجهیز کنیم که از آن‌ها تکنیسین‌های فنی بیرون بیاید».

فلاح ادامه داد:«وقتی که الان همۀ شرکت‌های معدنی دارند برای جنوب استان می‌روند،معادنی را کشف کردند و فردا کارخانه‌هایی را احداث کردند باید برای نیروهای جنوب استان شغل وجود داشته باشد و لازم نباشد نیروی کار از استان‌های دیگر بیاورند و مشکلات زیادی ایجاد شود. باید آموزش و پرورش برای این مشکل چاره‌اندیشی کند و مساله را دنبال کند».

وی اظهار کرد:«حاضریم ضمانت و تعهد بدهیم که در هر کجای کشور،هر پهنه‌ای به ما واگذار شود،مطالعات را انجام می‌دهیم  و در اسرع وقت هم به نتیجه می‌رسانیم».

 

حقوق‌های کلان مشکل‌آفرین شده است

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گهرزمین در ادامه خاطرنشان کرد:«مشکل دیگری که نه تنها گهرزمین که اکثر شرکت‌های قدری که حقوق‌های کلان پرداخت می‌کردند،دارند،این است که در بسیاری از شرکت‌های بزرگ کشور،حقوق‌های ۱۰۰ میلیون و ۸۰ میلیون در ماه،جزو حقوق و مزایا و دریافتی عادی است،اما یک مرتبه آمدند این افزایش حقوقی که اطلاع دارید اعلام کردند. و بعد از آن می‌بینید یک مهندس در استان یزد،اصفهان،کرمان و هر جای دیگری،به اندازۀ ۲۰ برابر معلمی که به فرزند او درس می‌دهد حقوق می‌گیرد،و این مساله که در سیرجان اتفاق افتاده زندگی مردم را دچار مشکل کرده است».

وی توضیح داد:«برای مهندسی که ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون حقوق می‌گیرد اجاره خانۀ بالا مهم نیست،اما معلم و کارمندی که ۴ یا ۵ میلیون حقوق دریافت می‌کند و فردی که شغل ندارد چه باید بکند؟».

فلاح افزود:«کاش می‌شد که در کل کشور این افزایش حقوق را به کسانی می‌دادند که مثلا حقوق آن‌ها از ۱۰ یا ۱۵ میلیون به پایین بود».

وی گفت:«ما الان هر کجا را که بخواهیم توسعه بدهیم و نیرو بگیریم،می‌گویند شما گهرزمین هستید،همان حقوقی که در سیرجان پرداخت می‌کنید را بدهید،و این تناسب اقتصادی شهرها را به هم می‌ریزد. هر شرکتی وقتی بخواهد این حقوق‌های کلان را بپردازد،هرچند شغل ایجاد می‌کند،اما مزاحم مردم می‌شود. زیرا برای همه که شغل ایجاد نمی‌کند،فقط برای بخش کوچکی اشتغال ایجاد می‌کند. آن وقت می‌بینید در سیرجان الان رشد قیمت زمین و مسکن بعضا با تهران برابری می‌کند. یک اقلیتی خوب حقوق می‌گیرند،یک اکثریتی نه». /پ




حمایت ۴۰ درصدی گهرزمین و گل‌گهر از فولاد کشور

منبع:خبر کرمان
?

حمایت ۴۰ درصدی گهرزمین و گل‌گهر از فولاد کشور

:اخبار استان کرمان – اقتصادی