حل مناقشات منطقه ای و جهانی با نشست تاریخی سران سه کشور در تهران/ ایران کشوری محوری در حوزه های امنیتی، اقتصادی و نظامی است

حسن هانی زاده با اشاره به برگزاری نشست سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در تهران گفت: این نشست تاریخی از نقش محوری ایران در حل مناقشات منطقه ای و جهانی حکایت دارد. حسن هانی زاده در گفتگو با فت فتو؛ با تأکید بر اینکه نشست تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه […]

حسن هانی زاده با اشاره به برگزاری نشست سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در تهران گفت: این نشست تاریخی از نقش محوری ایران در حل مناقشات منطقه ای و جهانی حکایت دارد.

حسن هانی زاده در گفتگو با فت فتو؛ با تأکید بر اینکه نشست تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در تهران از نقش محوری ایران در حل مناقشات منطقه ای و جهانی حکایت دارد، گفت: با توجه به شرایط منطقه، بحران اوکراین، حضور غیر قانونی ارتش ترکیه در ادلب و همچنین تلاش رژیم صهیونیستی برای دو قطبی کردن منطقه و تقابل بین کشورهای منطقه و ایران، طبیعتا این نشست می تواند خروجی قابل قبولی در ایجاد همگرایی و تقابل با هژمونی آمریکا و نفوذ اسرائیل داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: مسئله سوریه یکی از مهمترین مسائل مورد بحث سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه است؛ با توجه به اینکه از سال ۲۰۱۴ ارتش ترکیه بخش های مهمی از استان ادلب در شمال غرب سوریه را اشغال کرده، این مسئله موجب شده است، بحران سوریه ادامه پیدا کند.

وی بیان کرد: اخیر این مجموعه و گروه موسوم مدافعان خلق کُرد سوریه که در تقابل با سیاست های رجب طیب اردوغان هستند، اعلام آماده باش کرده اند و قصد دارند که با نیروهای ترکیه درگیر شوند که اگر این اتفاق رخ دهد، طبیعتا سوریه وارد چالش و بحران جدیدی خواهد شد.

هانی زاده افزود: به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران و روسیه به عنوان دو هم پیمان قدرتمند سوریه قصد دارند از این درگیری جلوگیری کنند و شرایطی را فراهم کنند تا دولت ترکیه نیروهای خود را از خاک سوریه خارج کند و لذا رجب طیب اردوغان در این نشست قطعا به پیشنهاد ایران به خروج نیروهای ترکیه از ادلب و همچنین دادن تضمین هایی برای حفظ امنیت مرزهای ترکیه و سوریه توجه خواهد کرد و این یک دستاورد کاملا راهبردی از نشست تهران خواهد بود.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: مسئله دیگر، مسئله اوکراین است با توجه به اینکه ادامه بحران اوکراین ممکن است پای قدرت های جهانی به منطقه باز کند، لذا یک سری پیشنهاد دادن برای پایان دادن بحران اوکراین به طرف روسیه ارائه داده خواهد شد که اگر مورد موافقت قرار گیرد، بحران اوکراین به پایان می رسد.

وی ضمن اشاره به مطلب فوق بیان کرد: تأثیر پایان بحران بر برخی پرونده ها مانند موضوع برجام بیشتر خواهد شد و این اقدام فرصتی است برای ایجاد همگرایی و پایان دادن به بحران ها و ایجاد وفاق و همدلی بین شمال جنوب و کشورهای اورآسیا به وجود خواهد آمد.

هانی زاده خاطر نشان کرد: ضمن آنکه در نشست تهران مسئله همکاری های تجاری و ایران و روسیه در حوزه انرژی فسیلی هم مورد بحث قرار خواهد گرفت و یک بلوک اقتصادی مشترک بین کشورهای شمال و جنوب ایجاد خواهد شد و ایران به عنوان مهمترین کریدور این مجموعه و بلوک تعریف خواهد شد و نقش خود را به عنوان یک کشور محوری در حوزه های امنیتی، اقتصادی، نظامی و سیاسی ایران ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام/م




حل مناقشات منطقه ای و جهانی با نشست تاریخی سران سه کشور در تهران/ ایران کشوری محوری در حوزه های امنیتی، اقتصادی و نظامی است

منبع:آرمـان
? حل مناقشات منطقه ای و جهانی با نشست تاریخی سران سه کشور در تهران/ ایران کشوری محوری در حوزه های امنیتی، اقتصادی و نظامی است