به گزارش گروه دانش و فناوری فت فتو، تلسکوپ فضایی جیمز وب، در تصویر تازهای که از سوی ناسا و آژانس فضایی اروپا منتشر شده است، جزئیات خیرهکننده جدیدی از تکهای از کیهان را در فاصله ۳۲ میلیون سال نوری از ما فاش کرده است. فناوری فروسرخ این تلسکوپ که در دسامبر ۲۰۲۱ به فضا پرتاب […]
به گزارش گروه دانش و فناوری فت فتو، تلسکوپ فضایی جیمز وب، در تصویر تازهای که از سوی ناسا و آژانس فضایی اروپا منتشر شده است، جزئیات خیرهکننده جدیدی از تکهای از کیهان را در فاصله ۳۲ میلیون سال نوری از ما فاش کرده است.
فناوری فروسرخ این تلسکوپ که در دسامبر ۲۰۲۱ به فضا پرتاب شد، امکان دید واضحتری از کهکشان معروف به «فانتوم» را فراهم کرده است.
ناسا و آژانس فضایی اروپا اعلام کردند: «دید تیزبین جیمز وب، رشتههای ظریفی از گاز و غبار را در بازوهای مارپیچی بزرگی که از مرکز این تصویر به بیرون میپیچد آشکار کرده است.»
این دو نهاد معتبر فضایی در بیانیهای گفتند: «فقدان گاز در منطقه مرکزی منظرهای از خوشه ستارهای را در مرکز کهکشان نشان میدهد.»
این جرم آسمانی چرخان که بهطور رسمی ام۷۴ (M74) نامیده میشود در صورت فلکی حوت در فاصله ۳۲ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد.
صورت فلکی حوت نخستین بار در سال ۱۷۸۰ میلادی کشف شد. قطر آن ۹۵ هزار سال نوری است و تخمین زده میشود که حدود ۱۰۰ میلیارد ستاره را در خود جای داده باشد.
تصویر جیمز وب، زائدههای درخشان سفید، قرمز، صورتی و آبی روشن، غبار و ستارگان کهکشان را نشان میدهد که در اطراف یک مرکز آبی روشن میچرخند و همگی در پس زمینه تاریک فضای عمیق قرار گرفتهاند.
رنگ قرمز نشان دهنده گرد و غبار است اما رنگ نارنجی روشن نشان دهنده گرد و غبار داغتر است. هسته اتمی آن و ستارگان جوان به رنگ آبی است و ستارهگان قدیمیتر به رنگ سبز و فیروزهای مشخص شدهاند. لکههای صورتی نشان دهنده تشکیل ستاره است.
تلسکوپ هابل پیش از این از این کهکشان عکس گرفته بوده که بازوهای آبی و صورتی مارپیچی کهکشان را به تصویر میکشید اما در عوض مرکز درخشان آن به رنگ زرد بود. هابل با استفاده از دوربین پیشرفته خود تصاویر واضحی در طول موجهای فرابنفش و مرئی از این کهکشان گرفته بود.
ترکیب دادههای تلسکوپها در طیف الکترومغناطیسی به دانشمندان کمک میکند تا شگفتیهای نجومی را بهتر درک کنند.
ناسا و آژانس فضایی اروپا گفتند که کهکشان فانتوم «هدف مورد علاقه اخترشناسانی است که منشا و ساختار مارپیچهای کهکشانی را مطالعه میکنند.» این دو نهاد اضافه کردند، تصویری که جیمز وب گرفته به آنها کمک میکند «درباره نخستین مراحل تشکیل ستاره در کیهان بیشتر بیاموزند» و اطلاعات بیشتری درباره ۱۹ کهکشان ستاره ساز نزدیک به کهکشان راه شیری کسب کنند.
توانایی وب برای دریافت طول موجهای طولانیتر نور به دانشمندان این امکان را میدهد تا مناطق ستارهزایی را در کهکشانهایی مانند کهکشان فانتوم مشخص کنند.
در این بیانیه آمده است: «ستارهشناسان همچنین از این تصویر برای نشان دادن دقیق مناطق ستارهساز در کهکشانها، اندازهگیری دقیق جرم و سن خوشههای ستارهای و به دست آوردن بینشی درباره ماهیت دانههای کوچک غبار در حال حرکت در فضای بین ستارهای استفاده خواهند کرد.»
انتهای پیام/۴۱۲۹/
منبع:آنـــا ? جیمز وب، جزئیات خیرهکنندهای از کهکشان مارپیچی «فانتوم» را ثبت کرد
به گزارش نذیر کرمان، براساس برنامه مدوّن دبیرخانه نظارت و ارزیابی؛ هیئت استانی نظارت و ارزیابی دانشگاههای استان کرمان از دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر بازدید و فعالیتهای این دانشگاه را در محورهای، آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، تجهیزات، مدیریت و فضای کالبدی بررسی کردند. دبیر هیئت استانی نظارت و ارزیابی دانشگاههای کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر را […]
به گزارش نذیر کرمان، آیین بزرگداشت پنجمین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور محمد اسماعیلی جانشین سپاه ناحیه کهنوج در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کهنوج برگزار شد. جانشین سپاه ناحیه کهنوج در این آیین ضمن تسلیت شهادت این سردار بزرگ اسلام به بیان خصوصیات شهید سلیمانی پرداخت. اسماعیلی با تأکید بر ولایتمداری […]
به گزارش نذیر کرمان، دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کهنوج به مناسبت گرامیداشت پنجمین سالگرد شهادت شهید سلیمانی با حضور در جوار آرامگاه شهدای گمنام، ضمن عطرافشانی و غبارروبی با آرمانهای انقلاب و شهیدان بهخصوص شهید سلیمانی تجدیدمیثاق کردند. بیشتر بخوانید شهید سلیمانی مانع جدی شکلگیری خاورمیانه جدید مدنظر غرب؛ ۹ دی نقش بسزایی در […]
به گزارش نذیر کرمان، دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی با هدف ارتقای کیفیت آموزشی دانشجویان و توانمندسازی استادان، کارگاههای متنوعی با موضوعات مهمی همچون راهبردهای مطالعه، تعامل مؤثر با نسل Z(زد) آلفا و طرح درس برگزار کرد. معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان با اشاره به نقش این دورهها در بهبود کیفیت آموزش […]
− شش = دو