جهش ۵ برابری ثبت اسناد کشاورزی و مجوز کسب

در قالب نذر خدمت بیش از  ۵۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی حدنگاری شده که بیانگر جهش ۵ برابری نسبت به متوسط سال ۱۴۰۱ است. به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» به بهانه شناخت بهتر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گزارشی از عملکرد این ‌نهاد طی دوره سه‌ساله خدمت دولت سیزدهم پرداخته‌ایم. […]



در قالب نذر خدمت بیش از  ۵۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی حدنگاری شده که بیانگر جهش ۵ برابری نسبت به متوسط سال ۱۴۰۱ است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» به بهانه شناخت بهتر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گزارشی از عملکرد این ‌نهاد طی دوره سه‌ساله خدمت دولت سیزدهم پرداخته‌ایم.

تبیین اهمیت حدنگاری و نقش ویژه صدور اسناد رسمی مالکیت به‌ویژه در بخش کشاورزی و صنعتی در زمینه تحقق شعار سال و رونق تولید، امنیت سرمایه‌گذاری، توسعه پایدار و امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت است سازمان ثبت اسناد و املاک کشور وظایف متعددی در چهار حوزه املاک، اسناد، ثبت شرکت‌ها و اجرای مفاد اسناد رسمی برعهده دارد و گستره خدمات این سازمان طیف عظیمی از جامعه را در بر می‌گیرد و نقش ویژه‌ای در تحکیم روابط اقتصادی و اجتماعی جامعه دارد.

سازمان ثبت اسناد و املاک با ثبت شرکت‌های اقتصادی زمینه فعالیت‌های تجاری و تولیدی را فراهم می‌کند که نقش مستقیم و بی‌واسطه در رشد و ارتقاء تولید دارد.

حدنگاری یعنی هویت‌بخشیدن به اراضی 

از طرفی حدنگاری با هویت‌بخشیدن به اراضی کشاورزی و فراهم کردن بستر دریافت تسهیلات بانکی امکان بهره‌مندی کشاورزان از تجهیزات نوین را ایجاد می‌کند، همچنین صدور اسناد حدنگار با ایجاد امنیت خاطر ناشی از تثبیت مالکیت، امید و انگیزه کشاورزان را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه و رشد تولیدات کشاورزی افزایش می‌دهد و نقش قابل توجهی در تامین امنیت غذایی پایدار ایفا می‌کند.

صدور اسناد مالکیت اراضی و املاک به دولت در آمایش سرزمینی و مدیریت زمین کمک می‌کند و این نهاد مجری می‌تواند با اشراف کامل نسبت‌به واگذاری زمین‌های تحت تولیت خود به کارخانجات و بنگاه‌های تولیدی اقدام کند و فعالان اقتصادی نیز با طیب خاطر و فارغ از دغدغه احتمالی در خصوص وجود مالک معارض، به سرمایه‌گذاری و تولید بپردازند.

همچنین دوایر اجرای ثبت اسناد رسمی با توجه مصوبات ستاد رفع موانع تولید نسبت‌به مساعدت به واحدهای تولیدی دارای بدهی بانکی اقدام می‌کنند تا از تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی نقش‌آفرین در امر تولید جلوگیری کنند.

قوانینی نیز در دولت سیزدهم تبیین شدند که شامل تشریح و تبیین قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول و صدور اسناد الکترونیکی نیز از ابتدای تیرماه عملیات اجرایی خود را طی کرده است.

۵۵ درصد اسناد کشاورزی سنددار شده است

عملکرد در حوزه صدور اسناد مالکیت حدنگار طی این سه سال در حوزه‌های مختلف به شرح زیر است؛
در حدنگاری اراضی کشاورزی در سال ۱۴۰۲مساحت ۴۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سنددار شده است. (تاکنون ۲۷۸ هزار هکتار معادل  ۵۵ درصد سنددار شده است.)

در سال ۱۴۰۲، مساحت ۳۰۱ هزار هکتار از باقیمانده اراضی ملی استان حدنگاری شد و تاکنون بالغ بر ۱۷ میلیون هکتار معادل ۸/۹۹ درصد از اراضی ملی استان سنددار شده است.)
در سال ۱۴۰۲، تعداد ۸۱۸۰ قطعه از اراضی و املاک شهری سنددار شده است و تاکنون نیز ۸۷ هزار هکتار معادل ۴۹ درصد شهرهای استان حدنگاری شده است.

در سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۱ هزار و ۶۹۹ قطعه از اراضی و املاک روستایی حدنگاری شده است و تاکنون برای ۶۸۵۱ هکتار معادل ۳۲ درصد روستاهای استان کرمان سند مالکیت حدنگار صادر شده است.

در سال ۱۴۰۲ برای ۴۹ هزار و ۷۱۲ قطعه از اراضی و املاک واقع در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر سند مالکیت حدنگار صادر شده است و مجموعا ۹۱۱۸ هکتار معادل ۲۷ درصد این اراضی و املاک حدنگاری شده است.

در سال ۱۴۰۲حدنگاری ۲۰ هزار و ۳۴۰ قطعه از اراضی و املاک متعلق به دستگاه‌های اجرایی انجام شده است و تاکنون ۶۰ هزار و ۴۵۳ هکتار معادل ۲۷ درصد از این املاک و مستغلات نیز حدنگاری شده است.

از مجموع ۱۸ میلیون و ۲۷۲ هزار و ۶۰۰ هکتار مساحت استان کرمان تاکنون ۱۷ میلیون و ۴۳۹ هزار و ۴۲۲ هکتار حدنگاری شده است که بیانگر تحقق ۷‏/۹۵ درصدی حدنگاری سطح استان کرمان در طول سه سال دولت سیزدهم بوده است.

یکی دیگر از خدمات سازمان اسناد و املاک وصول مطالبات بانکی است که بازهم شاهد رشد بی‌نظیری در این عرصه بوده است.

رشد ۴/۵ درصدی وصول مطالبات

وصول مطالبات بانک های خصوصی در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۸۷۸ میلیارد ریال بود که در سال ۱۴۰۲ به ۳۵۰۶ میلیاردریال که معادل رشد ۸۷ درصدی است و وصول مطالبات بانک‌های دولتی ۳۳۷۸ میلیارد ریال بوده که در انتهای سال ۱۴۰۲ به ۲۰۳۲ میلیارد ریال بوده که روندی کاهشی داشته است و جمع کل وصول مطالبات به ۴/۵ درصد رشد از ۵۲۵۶ میلیارد ریال به ۵۵۳۸ میلیاردریال رسیده است

و در سه ماهه سال ۱۴۰۳ با جمع کل وصول مطالبات بانکی به مبلغ ۷۳۹ میلیارد ریال شاهد رشد ۲/۴ درصدی بوده‌ایم.

درحالی این آمار به‌دست آمده است که تمام فرآیندهای اجرای ثبت اسناد رسمی به صورت غیرحضوری و الکترونیک صورت می‌گیرد و پس از ارائه درخواست اجرائیه در دفاتر اسناد رسمی، نیاز به هیچ‌گونه اقدام و مراجعه حضوری افراد به دوایر اجرا نبوده و کلیه استعلامات نیز به‌صورت الکترونیک از پلیس راهور، بانک‌ها، سازمان بورس و… صورت می‌گیرد و اقدامات بعدی انجام می‌شود.

درحالی‌که سال ۱۴۰۱ ثبت و تاسیس شرکت‌های تجاری با تعداد ۱۷۵۶ عنوان به اتمام رسید در سال ۱۴۰۲ یا ثبت ۱۹۵۷ شرکت تجاری شاهد رشد ۴/۱۱ درصدی بودیم و این روند در خصوص شرکت‌های غیرتجاری نیز رقم خورد در سال ۴۱۰۱ تعداد ۲۴۷ شرکت به ثبت رسید که در سال ۱۴۰۲ این تعداد به عدد ۳۳۰ ارتقا یافت و شاهد رشد ۶/۳۳ درصدی بویم و  در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ با ثبت ۵۶۱ شرکت تجاری و غیر تجاری رشد ۶/۱۵ درصدی را روبه‌رو بودیم.

با این اوصاف مشهود است که در حال حاضر فرآیندهای امضای آگهی تاسیس و تغییرات، پرداخت هزینه آگهی‌ها، ارسال اظهارنامه پلمب دفاتر تجاری، ارسال اظهارنامه کارت بازرگانی و ارسال آگهی ثبت و تغییرات به روزنامه رسمی جهت درج در روزنامه رسمی کشور به‌صورت الکترونیک صورت می‌گیرد و به زودی دفاتر کاغذی نیز برچیده و تبدیل به دفاتر الکترونیک می‌شوند.

هر ۲۵ دقیقه یک ازدواج در کرمان ثبت شده است

یکی از وقایعی که در حال رخ دادن است ثبت ازدواج در دفاتر ثبت اسناد است که مشهود است به طور متوسط در سال ۱۴۰۲ هر ۲۵ دقیقه یک ازدواج ثبت شده است، که تعداد ۱۹ هزار و ۸۲۱ فقره بوده است و در سال ۱۴۰۳ نیز ۵ هزار و ۴۴۷ فقره تنها در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ بوده است.

در سال ۱۴۰۲ درحوزه کسب و کار ۳۳۹ پروانه تخصصی و مجوز کسب صادر شده است که این رقم در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۷ فقره بوده است و برای خودرو نیز ۹۳ سند ثبت شده است و عملا رشد ۴۴۷ درصدی صدور پروانه تخصصی املاک و خودرو در سال ۱۴۰۳ را رقم زده است.

بر اساس آمار مستخرجه از سامانه سینا (سامانه یکپارچه نظام اداری) میزان رضایتمندی از خدمات مجموعه اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان ۴/۸۲ درصد بوده است.

اقدامات شاخص اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان که موجب رضایت عمومی شده است را در ادامه آورده‌ایم.

 قرارگاه جهادی حدنگاری مناطق محروم استان کرمان مزین به نام شهیدالقدس حاج‌قاسم سلیمانی تشکیل شد و در قالب این قرارگاه با بهره‌گیری از ظرفیت ۴۰ تَن از کارشناسان و نقشه‌برداران ثبتی و طی سه فاز عملیاتی، برای قریب به ۱۰ هزار منزل مسکونی در ۵۲ روستای واقع در شهرستان جازموریان به همراه شهر زهکلوت تهیه و تولید نقشه به‌صورت رایگان صورت گرفت.

با توجه به ملی بودن عرصه منازل، اسناد مالکیت به نام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صادر شد و طی جلسات با اداره کل بنیاد مسکن استان کرمان مقرر شد، تخفیف ۷۰ درصدی برای هزینه واگذاری به ساکنین با توجه به بضاعت مالی اندک ساکنین درنظر گرفته شود.

صدور اسناد مالکیت شهرک امام خمینی(ره) شهرستان بم پس از ۴۰ سال

 موانع صدور اسناد مالکیت شهرک امام خمینی(ره) شهرستان بم پس از قریب به ۴۰ سال مرتفع و ۹۵۲ فقره سند مالکیت تفکیکی ظرف یک هفته صادر شد و این اراضی که همواره مورد طمع افراد سودجو قرار داشت، از دست‌درازی زمین‌خواران مصون ماند.

در سال ۱۴۰۲ همچنین ۱۲۹۱ فقره سند مالکیت حدنگار شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان صادر شد که به اذعان مدیرعامل این شرکت، اقدامی بی‌نظیر بوده و این آمار در سنوات گذشته سابقه نداشته است.

در سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز با همت جهادی و کار شبانه‌روزی در قالب نذر خدمت بیش از  ۵۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی حدنگاری شده که ۱۱ هزار هکتار بیش‌تر از اسناد کشاورزی صادر شده در ۱۲ ماهه سال گذشته و بیانگر جهش ۵ برابری نسبت به متوسط سال قبل است.

انتهای خبر/ طهماسبی

 


جهش ۵ برابری ثبت اسناد کشاورزی و مجوز کسب

منبع:آرمـان
? جهش ۵ برابری ثبت اسناد کشاورزی و مجوز کسب