جهاد میدانی محققان کرمانی برای جهش تولید

درحالی‌که شعار سال بر محور جهش تولید و مشارکت مردمی پایه‌ریزی شده است محققان کرمانی نیز برای این امر حرکتی جهادی را آغاز کردند. به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» استان کرمان به‌واسطه حضور نخلستان‌های وسیعی که در شرق و جنوب دارد در خصوص خرما پتانسیل بسیار بالایی را به‌خود اختصاص داده […]



درحالی‌که شعار سال بر محور جهش تولید و مشارکت مردمی پایه‌ریزی شده است محققان کرمانی نیز برای این امر حرکتی جهادی را آغاز کردند.

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» استان کرمان به‌واسطه حضور نخلستان‌های وسیعی که در شرق و جنوب دارد در خصوص خرما پتانسیل بسیار بالایی را به‌خود اختصاص داده است اما چندسالی آفت سوسک سرخرطومی حنایی در نخلستان‌های کشور و کرمان عرض‌اندام کرده و کشاورزان را با مشکلات عدیده‌ای روربه‌رو کرده است.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان چندسالی است که به‌‌دنبال رفع مشکلات محصولات کشاورزی استان به‌صورت علمی کار خود را آغاز کرده‌ و در این مسیر هم رشد تولید و هم سهولت در این امر را ر قم زده است.

این مجموعه به‌تازگی با «طرح جهاد میدانی محققان در کرمان» کار جدیدی را در عرصه رفع مشکلات کشاورزی استان آغاز کرده است، و یکی از این آموزش‌ها در خصوص محصول خرما و نخلستان‌های روستای چهار فرسخ شهداد بود.

تیم محققان کرمانی در دوره‌ای یک روزه با مشارکت جمعی از باغ‌داران منطقه در باغ نخیلات موقوفه شیرخوارگاه صنعتی در روستای چهار فرسخ شهداد دور هم جمع شدند و نحوه رفع مشکلات این عرصه را به‌صورت ریشه‌ای آموزش دادند.

دیگر موضوعاتی که توسط محققان به کشاوزران و باغ‌دارن آموزش داده شد؛ نحوه تغذیه درختان خرما با استفاده از کودهای آلی و ارگانیک، استفاده از چال‌کود، محلول پاشی، نحوه مدیریت آفات خرما از جمله پیش‌گیری از گسترش سوسک سرخرطومی حنایی و سایر آفات شامل کرم میوه خرما، زنجرک خرما، کنه تارتن، ترشیدگی و لهیدگی میوه خرما و همچنین نحوه پوشش‌دهی خوشه خرما با استفاده از پوشش پارچه‌ای نخی یا توری‌های ریزبافت جهت جلوگیری از ریزش و آلودگی میوه به گردو غبار به سبب وزش شدید بادهای گرم و خشک و غبار زیاد به باغ‌داران آموزش داده شد.

این حرکت جهادی پیش‌از این نیز در خصوص گل‌محمدی و زنجیره ارزش‌افزوده آن نیز در بردسیر انجام شده بود که موفقیت‌های زیادی را به‌همراه داشته است.

انتهای خبر/ طهماسبی


جهاد میدانی محققان کرمانی برای جهش تولید

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? جهاد میدانی محققان کرمانی برای جهش تولید