جلوگیری از بیکار شدن ۸۰۸ نفر با اقدامات قضایی

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان گفت: در سال گذشته به ۲۱۰ پرونده قضایی رسیدگی شده و حاصل آن این بود که از بیکار شدن ۸۰۸ نفر جلوگیری شده است. به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی پیش از ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه به انتخابات پیش رو اشاره کرد […]



رئیس‌کل دادگستری استان کرمان گفت: در سال گذشته به ۲۱۰ پرونده قضایی رسیدگی شده و حاصل آن این بود که از بیکار شدن ۸۰۸ نفر جلوگیری شده است.

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی پیش از ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه به انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: امیدواریم یک انتخابات پرشور با انتخاب فرد اصلح برای نظام جمهوری رقم بخورد.

وی در ادامه به برنامه‌های دادگستری در هفته قوه قضائیه اشاره و بیان کرد: ادای احترام به مقام شامخ شهدا، نشست مطبوعاتی، تجلیل از خانواده‌های شهدا و ایثارگران، تجلیل از قضات و کارمندان نمونه دادگستری، همایش محوری قوه‌‌قضائیه با حضور مسئولان استانی، حضور در مصلی‌های سراسر استان در روز جمعه به‌عنوان سخنرانی و ارائه میزهای خدمت، برگزاری جشن بزرگ‌ ولایت، سرکشی قضات سراسر استان از زندان‌ها، آزادی ۵۰ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد به همت ستاد دیه، دیدار با نماینده ولی‌فقیه، سرکشی استاندار و نماینده ولی‌فقیه از مجتمع‌های قضایی، مراسم گرامی‌داشت شهدای هفتم تیر از جمله برنامه‌هایی است که در هفته قوه‌قضائیه اجرا می‌شود.

افزایش ۱۳ درصدی پرونده‌های وارد شده به دادگستری کرمان در سال گذشته
حمیدی به عملکرد دادگستری استان در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: تعداد پرونده‌های وارد شده به دادگستری استان ۷۰۱ هزار و ۴۱۵ پرونده بوده است این آمار نسبت به سال ۱۴۰۱، ۱۳ درصد افزایش یافته و این موضوع ابرچالش دادگستری استان است.

رسیدگی به ۹۸ درصد از پرونده‌های وارده
وی بیان کرد: در سال گذشته ۶۷۸ هزار و ۹۸۹ پرونده رسیدگی و مختومه شده است یعنی ۹۸ درصد از پرونده‌های وارده رسیدگی شده است و خوشبختانه خروجی‌ پرونده‌های دادگستری ۱۵ درصد و نرخ رسیدگی به پرونده‌ها نیز دو درصد افزایش داشته است.

راه‌اندازی ۴۵ هیأت صلح
رئیس‌کل دادگستری استان کرمان توضیح داد: ۲۵۰ هزار و ۲۹۵ پرونده به شوراهای حل اختلاف وارد شده و ۴۸ هزار و ۷۸۸ هزار پرونده رسیدگی شده که نرخ رسیدگی در شوراهای حل اختلاف ۹۹ درصد بوده است، ۵۰۴ نفر صلح‌یار، ۱۷۴ نفر میانجی‌گر و ۲۰۲ نفر داور داریم که به کمک دادگستری می‌آیند همچنین ۴۵ هیأت صلح راه‌اندازی شده که بتوانند در امر صلح و سازش کمک کنند.

انجام بیش از ۲۴ هزار ملاقات مردمی در شهر کرمان
وی به مهم‌ترین اقدامات سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و توضیح داد: ۲۴ هزار و ۷۵۶ مورد ملاقات مردمی در شهر کرمان داشتیم که ۲ هزار و ۶۴۰ مورد با رئیس دادگستری استان کرمان بوده است، در کل استان ملاقات‌های مردمی ۱۲۳ هزار و ۹۸ مورد بوده است همچنین از طرفی قضات در مساجد و اماکن به دیدار مردم رفته‌اند که ۶۸۹ مورد مشاوره با مردم برقرار شده و مجموعاً ۲۴ هزار و ۶۷۱ مورد مشاوره به مردم داده شده است
از ابتدای سال تاکنون ۱۳۴ مسجد مکان ملاقات قضات با مردم بوده است.

۱۹۱ میلیارد تومان حاصل فروش اموال تملیکی
حمیدی به حفظ حقوق بیت‌المال اشاره و تشریح کرد: رفع تصرف ۷۷۶ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی، رسیدگی به هزار و ۱۱۹ پرونده قضایی در راستای حفظ حقوق بیت‌المال، تعیین تکلیف انبارهای تملیکی جمعاً ۳ هزار و ۳۱۳ پرونده وجود داشت که مجموعاً ۱۹۱ میلیارد تومان حاصل فروش اموال تملیکی بوده است.

جلوگیری از بیکار شدن ۸۰۸ نفر با رسیدگی به ۲۱۰ پرونده قضایی
رئیس‌کل دادگستری استان کرمان به اقدامات ستاد اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته به ۲۱۰ پرونده قضایی رسیدگی شده و حاصل آن این بود که از بیکار شدن ۸۰۸ نفر جلوگیری شده است، جلوگیری از ۵۶ واحد تولیدی، ۵۱ واحد تولیدی تعطیل شده که با اقدامات این ستاد به چرخه تولیدی برگشته‌اند، حل مشکلات ۱۶۴ واحد تولیدی از جمله اقدامات بوده است.

رسیدگی به ۵ هزار و ۸۴۶ پرونده در طرح عفاف و حجاب
وی به حوزه عفاف و حجاب اشاره کرد و توضیح داد: تشکیل شعب ویژه رسیدگی‌کننده در دادسراها و دادگاه‌ها، برخورد با متخلفان در فضای مجازی؛ افرادی در فضای مجازی اقدامات مجرمانه انجام می‌دادند، حمایت از عاملان به معروف با حضور معاونین و قضات در سطح استان، از ابتدای طرح عفاف و حجاب در استان ۵ هزار و ۸۴۶ پرونده رسیدگی و رای قضایی برای آن‌ها صادر شده است.

حمیدی به اقدامات دادگستری در حوزه انتخابات از سال گذشته اشاره و بیان کرد: تشکیل شعب ویژه انتخاباتی در سطح استان که ۵۲ شعبه برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی پیش‌بینی شده است در این شعبه‌ها برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان ۱۲۲ پرونده وارد و تا حدود زیادی رسیدگی شد.

عفو ۶۰۱ زندانی با حکم مقام معظم رهبری
رئیس‌کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: اقداماتی در خصوص زندانیان اعمال شده از جمله بازدید قضات از زندان‌های استان که مجموعاً ۲ هزار و ۵۸۶ مورد بوده است، صدور احکام جایگزین حبس که مجموعاً ۱۷ هزار و ۹۹۱ مورد بوده است، استقرار شعب ویژه شورای حل‌اختلاف، آزادی ۲۷ زندانی حکم قصاص، برگزاری جلسات ستاد دیه، آزادسازی ۳۰۶ نفر زندانی جرائم غیرعمد همچنین نتیجه کمیسیون عفو این بوده است که ۶۰۱ زندانی با حکم مقام معظم رهبری عفو شدند.

ایجاد اولین مرکز ثابت فنی‌وحرفه‌ای کشور در زندان مرکزی استان کرمان
حمیدی  کرد: در سال گذشته ۲ هزار ۵۳۳ نفر از زندانیان به‌کار گرفته شده که مجموع پول پرداخت شده به آنان بیش از ۴ ميليارد تومان بوده است که میانگین پرداخت روزانه به هر فرد زندانی ۳ میلیون تومان از طریق بنیاد تعاون استان بوده است.

وی با اشاره به این‌که ۱۰۰ کارگاه در داخل زندان‌های استان ایجاد شده است، بیان کرد: اولین مرکز ثابت فنی‌وحرفه‌ای کشور در زندان مرکزی استان کرمان ایجاد شده است.

انتهای خبر/ پسند


جلوگیری از بیکار شدن ۸۰۸ نفر با اقدامات قضایی

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? جلوگیری از بیکار شدن ۸۰۸ نفر با اقدامات قضایی