جشنوارۀ پانزدهم موسیقی نواحی از کرمان رفت!

فت فتو ـ گروه فرهنگ‌وهنر: یک روز پس از اعلام مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان مبنی بر اینکه اصلا موضوع انتقال جشنواره موسیقی نواحی از کرمان مطرح نیست،خبری آمد که پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران آبان‌ماه امسال به میزبانی استان گلستان برگزار خواهد شد. در خبری که خانه موسیقی ایران منتشر کرده،آمده است:«پانزدهمین جشنواره […]

فت فتو ـ گروه فرهنگ‌وهنر: یک روز پس از اعلام مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان مبنی بر اینکه اصلا موضوع انتقال جشنواره موسیقی نواحی از کرمان مطرح نیست،خبری آمد که پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران آبان‌ماه امسال به میزبانی استان گلستان برگزار خواهد شد.

در خبری که خانه موسیقی ایران منتشر کرده،آمده است:«پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،توسط انجمن موسیقی ایران و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان از ۲۳ تا ۲۷ آبان ماه در شهر گرگان برگزار خواهد شد».

در ادامه اعلام شده است:«بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته،این دوره از جشنواره با توجه به مهیا نشدن زیرساخت فنی تالار مرکزی میزبان جشنواره در استان کرمان،این رویداد در شهر گرگان پذیرای هنرمندان شرکت‌کننده و علاقه‌مندان این گونه موسیقایی است».

روز شنبه ۲۱ آبان‌ماه،محسن روحی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان در پاسخ به فت فتو تصریح کرد که موضوع انتقال جشنواره از کرمان مطرح نیست.

وی توضیح داد که چون آبان‌ماه زمان مناسبی برای برگزاری این رویداد در کرمان نیست،پیشنهاد داده‌ایم تا در اردیبهشت‌ماه سال آینده در کرمان برگزار شود.

وی همچنین اظهار کرد که «استاندار شخصا موضوع را پیگیری می‌کند تا جشنواره در کرمان و در زمان مناسب برگزار شود».

به گزارش فت فتو،خاستگاه و محل تولد جشنواره موسیقی نواحی در استان کرمان است و با وجود میزبانی شایسته‌ای که کرمان در هر دوره داشته،برخی استان‌ها همواره در تکاپو و رایزنی بوده‌اند تا این جشنواره را از کرمان بگیرند. در دوره‌های گذشته،پیگیری‌های استانداران وقت مانع از انتقال جشنواره شده بود.

پس از سال‌ها مداومت در برگزاری جشنواره،کرمان امسال میزبانی را از دست داد. حالا باید منتظر بمانیم که آیا برای همیشه میزبانی از کرمان گرفته می‌شود یا سال ۱۴۰۱ تنها یک استثنا بوده است؟

به گزارش فت فتو به نقل از خانه موسیقی ایران،در پانزدهمین دوره از جشنواره منتخبی از هنرمندان موسیقی نواحی از سراسر ایران به مدت پنج روز با هدف پرداختن به «اشتراکات موسیقایی جوامع مسلمان در حوزه ایران فرهنگی کهن» و «چیدمان این رنگین کمان فرهنگی در یک میدان هنری» به هنرنمایی خواهند پرداخت.

به گزارش خبرنگار فت فتو،روز شنبه،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آبان‌ماه به دلیل سرمای هوا زمان مناسبی برای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی نیست و تقاضا کردیم که زمان دیگری برای آن انتخاب شود،توضیح داد که امسال این جشنواره در کرمان برگزار نمی‌شود و احتمالا اردیبهشت‌ماه سال آینده این رویداد برگزار شود.

روحی در پاسخ به این پرسش فت فتو که آیا عدم برگزاری جشنواره در سال جاری،مقدمه‌ای برای انتقال جشنواره از کرمان نیست؟ تصریح کرد:«اصلا بحث انتقال جشنواره موسیقی نواحی مطرح نیست ولی در زمان مناسب خود برگزار می‌شود».

وی اظهار کرد:«اگر قصد انتقال جشنواره را داشتیم،چند ماه قبل،جشنواره موسیقی استانی را در بافت،بعد از سال‌ها وقفه برگزار نمی‌کردیم».

وی با بیان اینکه کرمان کماکان میزبان جشنواره است،افزود:«در تفاهم‌نامه میزبانی کرمان مشخص است ولی زمان برگزاری آن مشخص نشده است. اگر امسال هم آبان برگزار می‌شد،دو سال دیگر به دلیل تقارن با ایام فاطمیه امکان برگزاری آن نبود».

وی با تاکید بر برگزاری جشنواره در زمانی مناسب ادامه داد:«هدف ما فقط برگزاری جشنواره موسیقی نواحی نیست وگرنه می‌گفتیم چند نوازنده بیایند و اجرا کنند و بروند. ما می‌خواهیم مردم کرمان از این رویداد بهره ببرند. بنابراین،باید زمان مناسب‌تری برای آن تعیین شود».

وی در ادامۀ این توضیحات گفت:«یکی از پیشنهادات این است جشنواره موسیقی نواحی در مکان‌های تاریخی مثل باغ شازده برگزار شود و پای میراث‌فرهنگی نیز به این رویداد باز شود بنابراین،از این نظر هم نیاز است جشنواره در فصل و زمان مناسبی برگزار شود».

وی افزود:«در این دوره از جشنواره،می‌خواهیم میزبان کشورهای دیگر باشیم و باید در شان کرمان برگزار شود».

وی با اشاره به نبود مکان مناسب برای برگزاری این جشنواره ادامه داد:«اینکه تالار و فضایی را از اداره‌ای دیگر بگیرم و خیلی از امکانات را نداشته باشند،مطلوب نیست. پیشنهادی بود که جشنواره در تالار اتاق بازرگانی برگزار شود اما مشکل پارکینگ بود».

روحی اظهار کرد:«تالار مرکزی شهر کرمان به زودی افتتاح می‌شود و مکان مناسبی برای برگزاری چنین رویدادهایی است». 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اضافه کرد:«استاندار شخصا موضوع را پیگیری می‌کند تا جشنواره در کرمان و در زمان مناسب برگزار شود».

روحی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد:«اولین جلسۀ شورای سیاست‌گذاری که در تهران برگزار شد،این موضوع را پیوست جشنواره داشتیم که موسیقی ایران فرهنگی که به جشنواره اضافه شود و هنرمندان از کشورهایی از جمله تاجیکستان و ازبکستان و افغانستان نیز در این رویداد شرکت کنند».

روحی افزود:«با توجه به تالار موسیقی که در تالار مرکزی ساخته شده و امکانات منحصر به فردی دارد شایسته است جشنواره در تالار مرکزی برگزار شود و این تالار تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد».

وی یادآور شد:«برگزاری جشنواره در ماه‌های سرد مورد انتقاد مردم بوده و گاهی هم استان مورد انتقاد قرار می‌گیرد که چرا مردم کرمان از این جشنواره استقبال نمی‌کنند که دلیل عمدۀ آن عدم فضای مناسب برای برگزاری جشنواره است که با افتتاح تالار مرکزی این مشکل حل خواهد شد». / الف

 




جشنوارۀ پانزدهم موسیقی نواحی از کرمان رفت!

منبع:خبر کرمان
?

جشنوارۀ پانزدهم موسیقی نواحی از کرمان رفت!

:اخبار استان کرمانفرهنگ