به گزارش اصلاحات نیوز به نقل از آفتاب، حمیدرضا سهرابی درباره جایگاه اصلی سیانجی در سبد سوخت کشور اظهار داشت: ما اخیرا برای حل مشکل سیانجی و سوخت کشور راهکارهایی را به رئیسجمهور دولت چهاردهم و معاون اول ایشان پیشنهاد دادیم و البته مکاتبات ادامه خواهد داشت، اما به طور کلی چالشها و مشکلات در […]
به گزارش اصلاحات نیوز به نقل از آفتاب، حمیدرضا سهرابی درباره جایگاه اصلی سیانجی در سبد سوخت کشور اظهار داشت: ما اخیرا برای حل مشکل سیانجی و سوخت کشور راهکارهایی را به رئیسجمهور دولت چهاردهم و معاون اول ایشان پیشنهاد دادیم و البته مکاتبات ادامه خواهد داشت، اما به طور کلی چالشها و مشکلات در این زمینه زیاد و بیش از یک دهه گذشته روی هم انباشته شده است.
وی افزود: مشکل اصلی ما در حوزه سوخت عدم اقبال عمومی به سیانجی است، اگر فاصله کم بنزین و سیانجی و تغییر قیمت بنزین را که تصمیم حاکمیتی و کلان و درواقع امنیتی است، کنار بگذاریم؛ مشکل عدم اقبال مردم است هرچند موضوع قیمت از فاصله کم بین دو سوخت عبور کرده؛ اکنون قیمت بنزین پایین است بنابراین اقبالی به سیانجی وجود ندارد، بعبارت دیگر اگر بحث قیمت هم اصلاح شود مشکل عدم اقبال عمومی است که دلیل آن اجرای نادرست مصوبات و موضوعات بوده که نتوانسته کامل محقق شود و همین باعث شده اقبال کمسو شود.
عضو انجمن صنفی صنعت سیانجی گفت: بر مبنای زیرساختهای کنونی موجود کشور با یک تصمیم ساده و تغییر کوچک؛ بدون سرمایهگذاری ظرفیت عرضه نزدیک ۵۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد شد، برای این زیرساخت در دهه ۸۰، ۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری شده، اما اکنون تنها ۲۰ میلیون متر مکعب در روز عرضه میکنیم، حال آنکه اگر این ظرفیت ۵۰ میلیون متر مکعبی وجود نداشت باید ۵۰ میلیون لیتر بنزین در کشور به مصرف میرسید.وی تاکید کرد: اگر ۲۰ میلیون متر مکعب عرضه سیانجی نبود به همین میزان باید بنزین بیشتری مصرف میکردیم و به این ترتیب مصرف بنزین از ۱۲۰ میلیون لیترِ امروز به حدود ۱۴۰ میلیون لیتر میرسید.
سهرابی بیان داشت: ما اکنون ۲۰ میلیون متر مکعب در روز مصرف سیانجی داریم که ۲۰ درصد نسبت به ساختارهای موجود افت کردهایم، پارسال نسبت به سال قبل از آن حدود ۶ تا ۷ درصد کاهش مصرف داشتهایم بنابراین سیر مصرف در چند سال اخیر نزولی بوده و اصلیترین دلیل هم این بوده که بنزین در چند سال گذشته از تورم عقب افتاده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر اقبال عمومی برگردد و در تقاضا درست عمل کنیم بدون اینکه نیاز باشد سرمایهگذاری کلان صورت گیرد؛ با ظرفیت عرضه کنونی میتوانیم به تقاضای ۵۰ میلیون متر مکعب برسیم، اگر تارگت را بر مبنای وضع موجود قرار دهیم و ۵۰ میلیون متر مکعب از مصرف سوخت از سیانجی باشد یعنی سهم گاز طبیعی در سبد سوخت کشور حدود ۴۰ درصد خواهد شد که این رقم در دهه ۸۰ هم برای خودروهای سبک ۴۰ درصد عنوان شده است.به گفته عضو انجمن سیانجی؛ اگر زیرساخت موجود کشور و ظرفیت عرضه را افزایش دهیم و تقاضا نیز رشد کند، سهم این سوخت میتواند بیشتر هم بشود.
وی متذکر شد: اکنون سهم ما در تامین خودروهای سبک کمتر از ۱۵ درصد است این رقم در بهترین روزها و اوج عرضه سیانجی به ۲۵ درصد هم رسیده، در سالهای قبل از کرونا روی عدد حدود ۲۰ درصد بودهایم و اکنون این عدد کمتر از ۱۵ درصد است، اما باتوجه به ظرفیت موجود میزان عرضه در سبد سوخت خودروهای سبک کشور به حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد هم میتواند برسد.
منبع: اصلاحات نیوز ? جایگاه اصلی گاز سیانجی در سبد سوخت کشور
به گزارش اصلاحات نیوز به نقل از مانا، قراردادهای جدید ساخت کشتی در یاردهای کشتی سازی چین مجموع سفارشات در دست اجرا را تا ۱۷۱ میلیون DWT میرساند که نسبت به سال قبل ۳۸ درصد بالاتر است. براساس این گزارش تولید کشتی سازان این کشور در این مدت به ۲۵ میلیون DWT رسیده که افزایش […]
شاخص اصلی بازار سهام، با افت بیش از ۶۱ هزار واحدی به مرز ۲ میلیون واحد رسید. به گزارش دنیای اقتصاد، بورس تهران با ریسکهای اقتصادی فراوان به استقبال تنشهای منطقهای رفت. این میزان از افت شاخص کل از ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲ بی سابقه بوده است. شاخص هموزن بر خلاف نماگر اصلی بازار سهام، با […]
به گزارش اصلاحات نیوز به نقل از انرژی پرس، باوجود آنکه جنگ آب در کشور آغاز شده و شاهد پیامدهای آن هستیم، علی اکبر محرابیان مدعی است که در دولت سیزدهم خشکسالی بسیار زیادی داشتیم بهخصوص در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ این خشکسالیها تشدید شده است اما علیرغم این شرایط، تنشهای آبی کشور به شدت […]
روزنامه اعتماد با محسن زنگنه، نماینده مجلس گفتوگو کرده است. بخشهای مهم این گفتوگو را در ادامه میخوانید: در بررسی وزرا برای کابینه چهاردهم ۳ معیار مهم برای مجلس وجود دارد. یک معیار همان معیارهای چندگانهای است که رهبر انقلاب فرمودهاند و هم از رییس جمهور خواستند که در انتخابات وزرا دقت کنند و هم […]
1 + = 7