تیم تخصصی معدن در کرمان تشکیل شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: کنسرسیوم معدنی کرمان با تمرکز بر فعالیت‌های معدنی استان در جهت رفع مسائل و مشکلات تخصصی در بخش معادن و معدن‌کاوی آغاز به‌کار کرد. به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» درحالی که ۴۰ درصد ظرفیت استان کرمان را معادن تشکیل می‌دهند و بعد از […]



مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: کنسرسیوم معدنی کرمان با تمرکز بر فعالیت‌های معدنی استان در جهت رفع مسائل و مشکلات تخصصی در بخش معادن و معدن‌کاوی آغاز به‌کار کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» درحالی که ۴۰ درصد ظرفیت استان کرمان را معادن تشکیل می‌دهند و بعد از ایجاد کنسرسیوم صنعتی و موفقیت آن در احیاء واحدهای تولیدی، یکی از خلاءهایی که استان کرمان با آن روبه‌رو است معادنی هستند که در اختیار افرادی قرار دارند که بعد از گذشت چندسال هنوز هیچ اتفاقی از معدن‌کاری را در آنها شاهد نیستیم بنابراین ایجاد کنسرسیوم معدن در کرمان ضروری بود.

سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال کرمان سال‌هاست که فریاد حق‌طلبی مردم کرمان را بلند کرده است اما چندان موفقیتی نداشته است و همچنان کرمان ۶۵ درصد از حقوق دولتی را وصول می‌کند اما حق خودش از ۱۵ درصد سهم معادن خود را نمی‌تواند از دولت بازپس بگیرد و تنها یک صدم درصد از این حق را طی چندسال  اخیر توانسته است به کرمان برگرداند.

کم‌کاری مجریان و متقاضیان معدنکاری حتی صدای استاندار کرمان را هم درآورد و در ابتدای سال هم‌زمان با انتخاب شعار سال با مضمون «جهش تولید و مشارکت مردمی» توسط مقام معظم رهبری محمدمهدی فداکار اعلام کرد: معادن جدید در استان به شرطی واگذار می‌شوند که کارخانه فرآوری کنار آن‌ها احداث شود.

وی با اشاره به اینکه در کنار تمام معادن باید صنایع پایین‌دستی ایجاد شود، گفت: معادن کوچک مقیاس استان به مردم واگذار می‌شوند که این مهم ظرفیت خوبی است، ضمن اینکه کرمان یک استان معدنی است و باید این ظرفیت فوق‌العاده را توسعه داد زیرا سود حاصل از ارزش افزوده به‌نفع مردم و استان است.

فداکار با بیان اینکه متاسفانه با تمام ظرفیت‌های معدنی موجود اکتشافات خیلی کم بوده که نیاز است توسعه داده شود، چرا که تنوع مواد معدنی در استان بسیار زیاد است، ادامه داد: معادنی که روی آنها کار نشود اعمال ماده ۲۰۰ خواهند شد و آنها را از مجری معدنکاوی پس خواهیم گرفت و به افرادی واگذار می‌کنیم که توانایی کار داشته باشند.

این امر سبب شد تا تیم معدنی استان تصمیمی را اتخاذ کنند تا بتوانند برای وضعیت و پهنه‌های معدنی به شکلی جدی و البته تخصصی ورود کنند به همین علت کنسرسیوم معدنی کرمان را راه‌اندازی کردند.

مهدی حسینی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» از افتتاح ساختمان جدید خانه معدن خبر داد و گفت: به‌منظور هم‌افزایی و استفاده هم جهت برای توسعه معادن و صنایع معدنی استان تشکل‌های بخش خصوصی (نظام مهندسی معدن، خانه معدن، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، خانه صنعت و معدن) به‌عنوان بازوان دولت سر یک میز جمع شدند تا تحت عنوان کنسرسیوم معدنی استان و با هدف توسعه و استفاده از ظرفیت‌ها معدنی برای رسیدن سود آن به سفره مردم در استان فعالیت کنند.

وی ادامه داد: با وجود ظرفیت‌های گسترده خدادادی و بسیار غنی معادن استان و ذخایر ارزشمند مواد معدنی اعم از سنگ آهن، مس، کرومیت، سرب و روی ، ذغال‌سنگ و ۴۲ نوع ماده معدنی دیگر که دراستان پهناور کرمان وجود دارد تشکیل کنسرسیوم معدنی می‌تواند به ایجاد و توسعه معادن و صنایع فراوری مواد معدنی شتاب بیشتری دهد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت شمال کرمان افزود: کنسرسیوم معدنی با همکاری مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی می‌تواند فرایند بهره‌وری را بالا ببرند و با توجه به چابکی که در بخش خصوصی وجود دارد نخبگان این عرصه می‌توانند به جامعه هدف در جهت ارتقاء صنایع پایین دستی کمک ویژه کنند.

حسینی‌نژاد افزود: با تفویض اختیار و واگذاری برخی وظایف دولت به بخش خصوصی اعم از نظام مهندسی معدن، خانه معدن اتاق بازرگانی، خانه صنعت و معدن می‌توان امید داشت که به ‌عنوان بازوی قدرت‌مندی به شورای معادن استان کمک کنند و طی جلساتی مستمر ذیل شورای معادن مشکلات متعلق به محدود‌ه‌‌های معدنی و خلاءهای این عرصه را رفع کنند

وی تاکید کرد: کنسرسیوم معدنی کرمان با تمرکز بر فعالیت‌های معدنی استان موجب همکاری و هماهنگی تشکل‌های مختلف بخش خصوصی معادن استان خواهد شد و مسائل و مشکلات تخصصی در بخش معادن و معدنکاری را بررسی و عارضه‌یابی کرده و در نهایت ضمن ارائه راهکار، جهت طرح در شورای معادن به دبیرخانه شورای معادن استان ارسال خواهند کرد.

انتهای خبر/ طهماسبی

 


تیم تخصصی معدن در کرمان تشکیل شد

منبع:آرمـان
? تیم تخصصی معدن در کرمان تشکیل شد