تولید مکمل‌های معدنی «روی» برای انواع دام و طیور در کشور

به گزارش نذیر کرمان؛ شرکت دانش‌بنیان ایمن نانو فام از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را در حوزه تولید و فرمولاسیون محصولات پیشرفته شیمیایی و نانویی همگام با تکنولوژی روز دنیا و با استقرار در پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان آغاز کرده‌است. این شرکت به عنوان نخستین تولیدکننده نانو مکمل‌های معدنی […]



به گزارش نذیر کرمان؛ شرکت دانش‌بنیان ایمن نانو فام از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را در حوزه تولید و فرمولاسیون محصولات پیشرفته شیمیایی و نانویی همگام با تکنولوژی روز دنیا و با استقرار در پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان آغاز کرده‌است.

این شرکت به عنوان نخستین تولیدکننده نانو مکمل‌های معدنی تحت عنوان هیدروکسی کلرید و برند فراروی در کشور محسوب می‌شود و به دانش تولید این محصول مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته شیمیایی و نانوفناوری دست یافته است. این محصول به عنوان نسل سوم مکمل‌های معدنی خوراک انواع دام سبک و سنگین، انواع طیور، آبزیان و اسب و انواع حیوانات خانگی شناخته می‌شود.

فاطمه سقطچی، دانش آموخته دکتری شیمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان و مدیر عامل شرکت دانش بنیان ایمن نانوفام در معرفی این محصول گفت: تنها تولید کننده این محصول در دنیا یک شرکت آمریکایی- هلندی است که بعد از ۱۵ سال کار تحقیق و توسعه این نسل را به دنیا معرفی کرده است و ما برای اولین بار در ایران موفق به تولید نسل سوم نانومکمل‌های معدنی دام و طیور شده ایم.

وی ادامه داد: نسل سوم نانو مکمل‌ها، ضمن بهره مندی از مزایای دو نسل قبل، فاقد معایب آنها است و ما خط تولید این محصول در زنجان قطب معادن روی در ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود، کلید زده ایم.

به گفته او، مکمل‌های روی برای تقویت سیستم ایمنی استفاده می‌شوند؛ اگر بخواهیم کلی به قضیه نگاه کنیم امنیت غذایی یک کشور در گرو پرورش بهینه و صنعتی انواع دام و طیور است. بهینه شدن پرورش صنعتی دام و طیور منوط به بهینه کردن خوراک پرورش دام و طیور است، چون بیش از ۷۰ درصد از هزینه‌های این صنعت مربوط به خوراک است.

سقطچی با بیان اینکه خوراک دام شامل خوراک پایه و مکمل‌ها است، افزود: مکمل‌ها باعث افزایش بهره وری خوراک می‌شوند و طی آن، دام با مصرف کمتر به صورت بهینه‌تر و در زمان کمتری رشد کرده و وزن گیری بهتری خواهد داشت.

وی ادامه داد: مکمل‌ها به دو دسته کلی مکمل‌های معدنی و مکمل‌های ویتامینه تقسیم می‌شوند؛ مکمل‌های معدنی که ما در حال حاضر نسل سوم مکمل‌ها معدنی روی را در دستور کار خود داریم، برای انواع دام سنگین، سبک انواع طیور، انواع آبزیان و انواع حیوانات خانگی کاربرد دارد و باعث تقویت سیستم ایمنی شده و تاثیر مثبتی روی عملکرد سیستم تولید مثل انواع دام و طیور دارد.

به گفته او، اگر بخواهیم مکمل‌های نسل سوم را با نسل اول و دوم مقایسه کنیم؛ نسل اول موادی مثل سولفات‌ها هستند که مستقیما از معادن استخراج می‌شوند و میزان اثربخشی کمتری دارند، از آلودگی عناصر سنگین رنج می‌برند. سولفات‌ها جاذب رطوبت بوده به مرور زمان در محیط‌های مرطوب مثل شمال کشور، کلوخه‌ای شده و از دسترس دام خارج می‌شوند. برای همین و برای غلبه بر مشکلات نسل دوم توسعه پیدا کرد که به عنوان کیلاته‌ها در بازار شناخته می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه کیلاته‌ها معمولا از اسید‌های آمینه یا اسید‌های الی استفاده می‌کنند، افزود: اسید‌های آمینه یا اسید‌های الی، باعث افزایش اثربخشی مکمل شده اند ولی معایبی هم دارند از جمله اینکه نسبت به دما و رطوبت حساس هستند و می‌توانند تداخل جذبی داشته باشند. برای همین، نسل سوم که کلا بر پایه مواد معدنی است، نسبت به دما و رطوبت مقاوم بوده، هیچگونه تداخل جذبی ندارند و میزان ماندگاری‌شان بالا است، به دنیا معرفی شد.

سقطچی در خصوص ظرفیت تولید این مکمل‌ها در شرکت ایمن نانوفام، گفت: ظرفیت تولید ما یک تن در ماه است و درخواست‌هایی از کشور‌های مختلف از جمله کویت و ترکیه داشته ایم، اما به دلیل محدودیت ظرفیت تولیدمان فعلا موفق به صادرات نشده ایم و در حال رفع نیاز داخل هستیم.

وی ادامه داد: قیمت تمام شده محصول ما، دو سوم نمونه مشابه خارجی است و این اختلاف قیمت در عین کیفیت برابر از مزیت‌های ما است. از طرفی، چون این محصول از دانش به روزی هم برخوردار است پتانسیل خوبی برای صادرات هم به کشور‌های همسایه و هم به کشور پیشرفته دارد.

وی در خصوص زمینه‌های کاربرد این محصول تصریح کرد: نسل سوم مکمل معدنی روی (دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی) در کنستانتره، مکمل دارویی حیوانی و افزودنی در صنعت خوراک دام، طیور آبزیان و حیوانات خانگی قابل استفاده است.

به گفته او از دیگر مزایای این محصول می‌توان به دسترسی بالا به روی و عدم تداخل آن با سایر ریز مغذی‌ها، قابلیت جذب بالا توسط دام و طیور و اثربخشی بهتر، ظرفیت جذب رطوبت پایین و خطر اکسیداسیون کمتر در هنگام ذخیره‌سازی و ماندگاری بیشتر، فناوری نوین در صنعت تولید مکمل‌های معدنی روی و تکنولوژی جدید و به روز بودن محصول در دنیا اشاره‌ کرد.

انتهای پیام/


تولید مکمل‌های معدنی «روی» برای انواع دام و طیور در کشور

منبع: بــرنا
? تولید مکمل‌های معدنی «روی» برای انواع دام و طیور در کشور