تولید “انرژی پاک” از قوطی‌های رهاشده نوشابه در دریا

به گزارش نذیر کرمان؛ در جهان امروز که به شدت تحت تأثیر تغییرات آب‌وهوایی و اثرات ویرانگر آن است، راه‌حل‌های انرژی پاک به شدت مورد توجه است و به تازگی متخصصان مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) قوطی‌های دور انداخته شده نوشابه را به عنوان یک پیشرفت شگفت‌انگیز و غیرمنتظره برای تولید انرژی پاک را کشف کرده‌اند. […]



به گزارش نذیر کرمان؛ در جهان امروز که به شدت تحت تأثیر تغییرات آب‌وهوایی و اثرات ویرانگر آن است، راه‌حل‌های انرژی پاک به شدت مورد توجه است و به تازگی متخصصان مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) قوطی‌های دور انداخته شده نوشابه را به عنوان یک پیشرفت شگفت‌انگیز و غیرمنتظره برای تولید انرژی پاک را کشف کرده‌اند.

آنها می‌گویند آلومینیوم ساده‌ای که در قوطی‌های نوشابه یافت می‌شود، به عنوان یک منبع پایدار انرژی پاک، پتانسیل امیدوارکننده‌ای نشان داده است. وقتی آلومینیوم موجود در قوطی‌های نوشابه در حالت خالص خود در معرض آب دریا قرار می‌گیرد، این ترکیب محلول هیدروژن تولید می‌کند که این گاز هیدروژن بدون انتشار کربن می‌تواند تولید انرژی کند. جالب اینجاست که این واکنش زمانی که کافئین به مخلوط اضافه می‌شود، به طرز قابل توجهی تسریع می‌شود.

در مطالعه‌ای که در MIT انجام شد، پژوهشگران نوآوری دوستدار محیط زیست خود را با ریختن گلوله‌های آلومینیومی پیش‌پردازش شده در یک بِشر حاوی آب دریا فیلتر شده به نمایش گذاشتند. در این آزمایش، آلومینیوم خالص با  آب دریا واکنش دهد و هیدروژن تولید کرد.

درحالی که واکنش آب دریا و آلومینیوم موفقیت‌آمیز بود، اما به نسبت آهسته رخ می‌داد. با این حال، هنگامی که تفاله‌های قهوه به محلول اضافه شد، دانشمندان از سرعت واکنش شگفت‌زده شدند. آنها دریافتند که غلظت کمی از ایمیدازول(یک جزء فعال کافئین)، می‌تواند واکنش را به پنج دقیقه کاهش دهد که به طور قابل توجهی از زمان اولیه که دو ساعت بود، بهتر است.

درحال حاضر پژوهشگران در حال توسعه یک راکتور کوچک زیرآبی هستند که می‌تواند همراه با گلوله‌های آلومینیومی مقداری کافئین حمل کند و در واکنش با آب، انرژی تولید کند.

به نظر می‌رسد که این کشف جدید، می‌تواند انقلابی در تولید انرژی پاک باشد، اما هنوز در مراحل ابتدایی است و قطعاً توسعه آن دانشمندان را با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد کرد.

نتایج این مطالعه در مجله Cell Reports Physical Science منتشر شده است.


تولید “انرژی پاک” از قوطی‌های رهاشده نوشابه در دریا

منبع: بــرنا
? تولید “انرژی پاک” از قوطی‌های رهاشده نوشابه در دریا