توسعۀ نامتقارن صنعت در استان کرمان

فت فتو ـ گروه اقتصاد: رئیس اتاق کرمان در مراسم تجلیل از صنعت‌گران و معدن‌کاران نمونۀ استان با تاکید بر اینکه صنایع کوچک و متوسط در کشور مورد غفلت قرار گرفته‌اند و همۀ توجهات به صنایع بزرگ دولتی و نیمه‌دولتی است،گفت:«صنایع کوچک در کشور انگار که بدون متولی است. اختیارات به سازمان صنایع کوچک داده […]

فت فتو ـ گروه اقتصاد: رئیس اتاق کرمان در مراسم تجلیل از صنعت‌گران و معدن‌کاران نمونۀ استان با تاکید بر اینکه صنایع کوچک و متوسط در کشور مورد غفلت قرار گرفته‌اند و همۀ توجهات به صنایع بزرگ دولتی و نیمه‌دولتی است،گفت:«صنایع کوچک در کشور انگار که بدون متولی است. اختیارات به سازمان صنایع کوچک داده شده اما امکانات ندارند،وزارت صمت هم بیش‌تر به شرکت‌های بزرگ و دولتی می‌پردازد و شرکت شهرک‌های صنعتی،نه توان و نه ظرفیت ساختاری برای ادارۀ صنایع کوچک را ندارد».

سیدمهدی طبیب‌زاده با تاکید بر اینکه در ترکیب بخش‌های مختلف صنعت و معدن نیاز به بازنگری جدی داریم،افزود:«در حال حاضر ۸۵ درصد ارزش‌افزودۀ بخش صنعت و معدن در بنگاه‌های بالاتر از ۱۰ نفر است که ۷۴ درصد آن مربوط به دو صنعت فولاد و مس است. در واقع،همۀ صنایع کوچک و متوسط تنها حدود ۱۶ درصد ارزش‌افزوده را در استان ایجاد می‌کنند در حالی‌که بیش‌ترین سهم اشتغال را دارند. این،نامتقارن بودن صنعت و معدن را در استان کرمان نشان می‌دهد».

وی ادامه داد:«همچنین،نامتقارن بودن صنعت با این وضعیت هم نشان داده می‌شود که ۷۵ درصد صنایع در چهار شهرستان رفسنجان،سیرجان و کرمان و زرند مستقر شده است. لایۀ میانۀ صنعت را هم در کرمان خیلی کم داریم».

وی با بیان اینکه شرکت ملی مس به‌تازگی ذخیرۀ بسیار قابل توجهی کشف کرده است،هشدار داد:«اما اگر در صنایع بزرگ معدنی خوب کار نشود،به دام توسعه تبدیل خواهند شد».

به گزارش خبرنگار فت فتو،طبیب‌زاده ۲۸ مهرماه در این مراسم که همزمان با هفتۀ صنایع کوچک برگزار شد،اظهار کرد:«مس به کاتد تبدل می‌شود اما بعد از آن،زنجیره را نداریم و هرم صنایع در استان نامتقارن است چرا که صنایع متوسط نداریم».

رئیس اتاق کرمان گفت:«ریزش اشتغال هم در صنایع کوچک و متوسط است. این‌طور نباشد که همۀ توجهات به صنایع بزرگی باشد که می‌توانند سکوی پرش استان باشند اما یک روزی معادن تمام می‌شود؛ آیا در آن زمان می‌توانیم استان را اداره کنیم».

وی در ادامه توضیح داد:«کاری که در اتاق با همکاری سایر تشکل‌ها شروع کردیم پرداختن به این موضوع از منظر بخش خصوصی است. علاوه بر پایش محیط کسب‌وکار به آسیب‌شناسی درون بنگاه‌ها هم می‌پردازیم و به نتایج مهمی رسیده‌ایم؛ اینکه ۵۵ درصد از بنگاه‌های کوچک و متوسط استان کرمان در سطح یک از پنج سطح بلوغ سازمانی قرار دارند و این نشان می‌دهد درون بنگاه‌ها توانمندی جذب امکانات نیست».

وی افزود:«همچنین،به کمک سازمان صمت،پایش صنعت از منظر صنایع نسل یک،دو،سه و چهار را انجام دادیم که مشخص شد متاسفانه صنایع ما هنوز در نسل اول و دوم سیر می‌کنند،در صورتی که الان صحبت از صنایع نسل پنجم است».

طبیب‌زاده تاکید کرد:«به بازنگری جدی در صنعت استان نیاز داریم». / الف

 




توسعۀ نامتقارن صنعت در استان کرمان

منبع:خبر کرمان
?

توسعۀ نامتقارن صنعت در استان کرمان

:اخبار استان کرمان – اقتصادی