توسعه دفاتر اسناد رسمی زمینه‌ساز اجرای قانون الزام

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گفت: با تصویب قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، پیش‌نیاز تحقق این امر ایجاد زیرساخت و توسعه دفاتر اسناد رسمی است. به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» و به نقل از روابط عمومی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان، صبح امروز آئین […]



مدیرکل ثبت اسناد و املاک گفت: با تصویب قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، پیش‌نیاز تحقق این امر ایجاد زیرساخت و توسعه دفاتر اسناد رسمی است.

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» و به نقل از روابط عمومی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان، صبح امروز آئین افتتاحیه نخستین دوره کارآموزی پذیرفته شدگان سردفتری اسناد رسمی با حضور رئیس کل و معاونان دادگستری کل استان کرمان، مدیرکل ثبت اسناد و املاک، رئیس هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران استان کرمان در سالن شهید نوروزپور برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اهمیت جایگاه دفاتر اسناد رسمی گفت: دفاتر اسناد رسمی در کشور ما بیش از صد سال قدمت دارند و مردم با وظایف و مسئولیت‌های این نهاد آشنایی دارند.

وی افزود: انتظام‌بخشی به معاملات و مراودات اشخاص حقیقی و حقوقی، در سایه فعالیت دفاتر اسناد رسمی محقق می‌شود.

سیدمهدی هاشمی مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان نیز با بیان اینکه سردفتری اسناد رسمی خاستگاه قرآنی دارد، اظهار کرد: آیه ۲۸۲ سوره بقره که ۱۸ دستورالعمل تجاری مقرر کرده، بر لزوم ثبت معاملات توسط کاتب عادل تاکید دارد و امروزه می‌بینیم بیشتر اختلافات ملکی و حقوقی افراد در اثر معاملات غیررسمی پدید می‌آید، ضرورت و اهمیت این حکم قرآن کریم بیش از پیش عیان می‌شود.

وی اضافه کرد: دفاتر اسناد رسمی سنگر دفاع از حقوق مدنی اشخاص است و جایگاه ویژه‌ای در نظام حقوقی و ایجاد بهداشت حقوقی و امنیت معاملاتی در جامعه دارد.

عضو شورای قضایی استان کرمان گفت: فراگیر نشدن فرهنگ ثبت رسمی به مشکلات زیادی در نظام حقوقی و قضایی و ورود حجم عظیمی از پرونده‌ها به محاکم دادگستری منجر شده و باید از آن به ابرچالش دستگاه قضایی تعبیر کرد.

هاشمی افزود: چاره حل این معضل، در گام نخست اتمام حدنگاری است که با تصویب قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول این هدف در آینده نزدیک محقق خواهد شد و در وهله بعد باید فرهنگ ثبت رسمی در جامعه نهادینه و زیرساخت لازم از جمله توسعه دفاتر اسناد رسمی محقق شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان با اشاره به نقش دفاتر اسناد رسمی در تحقق شعار سال گفت: سازمان ثبت با حدنگاری اراضی کشاورزی به ارتقاء امنیت غذایی و با ثبت شرکت‌های تجاری و اجرای مفاد اسناد رسمی، در تداوم جریان تولید و اشتغال اثر مستقیم دارد و در این امر دفاتر اسناد رسمی به عنوان بازوهای سازمان ثبت می‌توانند بسیار موثر باشند.

عضو دادگاه انتظامی سردفتران و دفتریاران استان کرمان تصریح کرد: اسناد تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی باید منطبق با قوانین و شرع باشد و تلاطمات اقتصادی زندگی، نباید خدای ناکرده سلامت کار سردفتران را تحت الشعاع قرار دهد و مراقبت کنید افراد فرصت‌طلب و سودجو به شما نزدیک نشوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نظارت مستمر و بعضا نامحسوس بر نهادهای تابعه در دستور کار جدی ماست و مواردی از قبیل تکریم ارباب رجوع، حُسن اجرای قوانین، سلامت اداری و رعایت تعرفه‌های مصوب در دفاتر اسناد رسمی و ازدواج استان به دقت رصد می‌شود.

انتهای خبر/ طهماسبی


توسعه دفاتر اسناد رسمی زمینه‌ساز اجرای قانون الزام

منبع:آرمـان
? توسعه دفاتر اسناد رسمی زمینه‌ساز اجرای قانون الزام