تماشاچی فعال تئاتر مثل گذشته نداریم | اخبار فرهنگی کرمان

نذیر کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر:کارگردان و مدرس تئاتر کرمان معتقد است که تحت تاثیر شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه،حوزۀ نمایش پس از فترت و سکون دوران کرونا هنوز نتوانسته به شرایط عادی برگردد که ازجمله مهمترین دلایل آن تولید نشدن تئاتر خوب برای تماشاچیان مشتاق و تشنۀ تئاتر است. به گزارش فردای کرمان،مازیار رشید صالحی […]

نذیر کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر:کارگردان و مدرس تئاتر کرمان معتقد است که تحت تاثیر شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه،حوزۀ نمایش پس از فترت و سکون دوران کرونا هنوز نتوانسته به شرایط عادی برگردد که ازجمله مهمترین دلایل آن تولید نشدن تئاتر خوب برای تماشاچیان مشتاق و تشنۀ تئاتر است.

به گزارش فردای کرمان،مازیار رشید صالحی ضمن بیان مطلب فوق،در گفت‌وگویی که با خبرنگار نذیر کرمان انجام داده،به نکات قابل توجهی از وضعیت فعلی تئاتر در کشور و استان کرمان اشاره می‌کند.

وی مهرماه امسال نمایش سرخی آنتیگونه را در پلاتو یادگاران صنعتی شهر کرمان به روی صحنه برده است.

بر پایۀ این گزارش،رشیدصالحی با اشاره به وضعیت تئاتر در کشور و استان کرمان بیان می‌کند:«در یک دهۀ گذشته در کرمان با وجود همراهی جریانی که قائل به اندیشه و تفکر بود،توانستیم بخش مخاطب متفکر تئاتر را جذب کنیم».

وی می‌افزاید:«اما پس از دوران کرونا و اتفاقات اجتماعی که به واسطۀ آن‌ها تماشاچی و تولیدکننده از سالن‌های تئاتر دور بودند،تماشاچی فعال و تشنه بود که می‌خواست تئاتر ببیند،اما نتوانستیم کالای مورد نظر او را تامین کنیم و با دیدن کالای نامرغوب ما در این مدت،پا پس کشید».

این فعال حوزۀ تئاتر کرمان خاطرنشان می‌کند:«اگر تماشاچی با حجم فراوان که برای دیدن تئاتر می‌آید،محصول خوب دریافت نکند،به سرعت پس می‌زند و می‌رود؛ این اتفاق اینک رخ داده و تماشاچی فعال تئاتر مثل گذشته نداریم».

وی می‌گوید:«تماشاچی ما اگر از تئاتر محصول شهر کرمان فاصله می‌گیرد،یکی از دلایل آن این است که کالای خوب برای او تولید نکرده‌ایم و باید از همکاران و خودمان بپرسیم چرا نتوانستیم تئاتر باکیفیت تولید کنیم».

 

تاثیر شرایط جامعه بر فعالیت هنرمندان

رشیدصالحی در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط جامعه در تولید محتوا و کار اجرای هنرمندان تئاتر نیز تاثیر داشته،می‌گوید:«البته گاهی اوقات به دلایل مختلف دچار مشکلاتی می‌شویم و نقاط ضعف و نقص وجود دارد؛ شرایط جامعه در کیفیت کار هنرمندان نیز تاثیر دارد،به هر حال اقتصاد و هزینه‌های تولید نیز به طور قطع موثر است».

وی ادامه می‌دهد:«کاری که تئاتر در وضعیت اجتماعی امروز ما انجام می‌دهد،متفاوت شده است،به عنوان هنرمند تئاتر اعتقاد دارم از دورانی که هنرمندان این حوزه معتقد به دلی بودن کار بودند،گذر کرده‌ایم».

مدرس و کارگردان تئاتر کرمان خاطرنشان می‌کند:«فارغ از نگاه به تئاتر به عنوان یک محصول سرگرمی‌ساز،به این معتقد نیستم که تئاتر باید اندیشه تولید کند؛ تئاتر قرار نیست دریچه و منظری برای اندیشیدن باز کند،زیرا تئاتر قرار است،منظری برای چگونه نگاه کردن و دریچه‌ای برای گفت‌وگو کردن باز کند».

 

تئاتر در حیطۀ صنعت قرار ندارد

وی تاکید می‌کند:«هر کار کنیم تئاتر بافت جدایی‌ناپذیر اجتماع و در جریان‌های اجتماعی تنیده شده است؛ اساسا از ابتدای تاریخ همیشه اجتماع و رخدادهای آن،تئاتر را متفاوت کرده و نگرش‌های آدم‌های مختلف از دیرباز تا به امروز ریشه در تحولات اجتماعی داشته است».

این کارگردان تئاتر کرمان اظهار می‌کند:«امروز یک تولیدکنندۀ تئاتر و کسی که در این حوزه درگیر است،قطعا نه تنها صرفا مسائل مالی،بلکه مسائل زیستی آن را نیز در نظر باید بگیرد».

وی با بیان اینکه تئاتر یک صنعت نیست خاطرنشان می‌کند:«در نمایش الگوی ارتباطی با مخاطب بر اساس نگاه صنعتی نیست و فرآیند تولید تئاتر به دلیل زنده بودن،اتمسفر تولیدی و حال و هوایی که ایجاد می‌کند،در حیطۀ یک صنعت قرار نمی‌گیرد،در حالی که سینما یک صنعت است».

 

تئاتر را با شکل و فرم می‌بینم

رشیدصالحی تاکید می‌کند:«تئاتر محصولی فرهنگی است که قرار است در عین سرگرم‌سازی،منظر گفت‌وگو و هم‌اندیشی را نیز ایجاد کند،البته من تئاتر را فقط با محتوا نمی‌بینیم،بلکه تئاتر را بیشتر با شکل و فرم می‌بینیم و اگر قرار است در تئاتر مخاطب چیزی ببیند و دریافت کند،فرم است نه محتوا؛ در غیر این صورت به جای تئاتر،مقاله یا یادداشت خبری تولید و محتوایی را ارائه می‌کردم‌».

 

تئاتر سینمایی‌ها جاندار نیست

وی در پاسخ به مقایسه وضعیت تئاتر در داخل و خارج از کشور و نیز چگونگی بده‌ و بستان تئاتر و سینما در ایران می‌گوید:«تئاتر داخل ایران و خارج از کشور که خاستگاه تئاتر بوده را نمی‌توان با یکدیگر مقایسه کرد،زیرا اساسا تئاتر مال ما نیست و محصول فرهنگ گفت‌وگو محور است؛ اما فرهنگ سرزمین ما از ابتدا متکلم وحده است و در این فرهنگ چیزی زاده نمی‌شود،بلکه محصولی سوغاتی محسوب می‌شود».

هنرمند و مدرس تئاتر کرمان بیان می‌کند:«در حال تلاش هستیم بر اساس آنچه بیرون از مرزها اتفاق می‌افتد،تئاتر را تا حدی طبق محتواهای خودمان و برطبق فرم پیش ببریم».

وی ادامه می‌دهد:«معمولا هر زمان اثر سینمایی را دیدیم که از بازیگرهای تئاتر استفاده کرده،آن اثر سینمایی حداقل در بازیگری اثری موفق بوده،اما غالبا،تئاتری که از سلبریتی‌های فعال در سینما استفاده کرده،تئاتری جاندار نیست».

 

آسیب تئاتر تجاری به اصالت نمایش

رشیدصالحی با اطلاق عنوان تجارت کاذب در این زمینه تاکید می‌کند:«همین الان هم تئاترهایی در کشور و همین کرمان اجرا می‌شود که بر طبق الگوهای تجاری یا به‌اصطلاح گیشه کار می‌شود؛ البته تئاتر تجاری هم می‌تواند به عنوان بخشی از محصولات سرگرمی‌سازی مطرح باشد،اما در جاهایی به جریان تئاتر حرفه‌ای و اصیل می‌تواند آسیب بزند».


تماشاچی فعال تئاتر مثل گذشته نداریم

منبع:خبر کرمان
?تماشاچی فعال تئاتر مثل گذشته نداریم :اخبار استان کرمان – فرهنگ