تقارن دو بهار جنبه معنوی نوروز را تقویت میکند | اخبار استان کرمان
عضو هیات علمی دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان گفت: تقارن ماه رمضان با نوروز باستانی ایرانیان سبب شده است که فلسفه نوروزی رستاخیز طبیعت و جانهای مردم تقویت شود. حامد مصطفویفرد در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» در خصوص تقارن عید نوروز، ماه مبارک رمضان و شبهای قدر به انسجام […]

عضو هیات علمی دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان افزود: آیا دین اسلام هرجا که وارد شد باید خردهفرهنگها را فارغ از اینکه منشاء عقلایی دارد؟ توحیدی دارد و یا منشاء شرکآلود دارد؟ تائید کند؟ و یا اینکه تمام این خردهفرهنگها را کنار گذاشته و آداب و رسوم جدیدی را ارائه کند؟ یا به صورت گزینشی برخی را قبول و برخی را رد کند.
وی تصریح کرد: یا به طور مثال برخی از آداب و سنن را که عقلایی هستند و منشاء توحیدی دارند، را قبول کند و بقیه را توصیه کند که کنار گذاشته شوند، بنابراین دین اسلام کدام روش را در برخورد با خرده فرهنگها انتخاب کرده است؟
مصطفویفرد افزود: این نوع برخورد مربوط به ایران تنها نیست زیرا وقتی بر اعراب جاهلی هم دین اسلام وارد شد برخی از سنتهای آنان را همچون پرداخت دیه، طواف دور کعبه، و یا ماههای حرام (عدم جنگ در سه ماه) پذیرفت زیرا اینها سنتهایی هستند که به عنوان احکام انزاعی مطرح میشوند.
اسلام خردهفرهنگها را انزاعی تائید میکند
عضو هیات علمی دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان ادامه داد: احکام انزاعی یعنی اسلام آنان را نیاورده است بلکه در فرهنگ آن کشور بودهاند و به واسطه اثرگذار بودن آن فعل، اسلام آنها را انزاع و تائید کرده است.
وی ادامه داد: در خصوص سنت نوروز هم دقیقاً همین مسئله صدق میکند زیرا وقتی وارد ایران میشود، تمام خردهفرهنگها را نابود نمیکند، بلکه آنها را انزاع کرده و دست به گزینش میزند و سعی میکند، احکام و آداب قومی و ملی را در نظام معرفتی خودش منحل کند و به تعبیری به آنها جهتدهی کلی دهد.
مصطفویفرد عنوان کرد: اسلام وقتی وارد ایران شد اولین سئوالش در خصوص نوروز است و ایرانیها مطرح میکنند که عید نوروز را بهانهای قرار دادیم که به ملاقات یکدیگر رفته و دید و بازدید را تازه کنیم، اتفاقاً اسلام از این سنت استقبال میکند، زیرا ایرانیها باهم یک قرارداد اجتماعی را امضاء کردهاند که برخی از روزهای سال را به دیدار هم بروند و از هم دلجویی کنند و به اصلاح صله رحم کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان تاکید کرد: همانطور که اسلام برخی سنتهای خوب را تائید میکند برخ را هم رد میکند به طور مثال بحث چهارشنبهسوری مطرح میشود که از روی آتش باید پرید، اینجا اسلام عنوان میکند که پریدن از روی آتش هیچ منفعت عقلایی ندارد بلکه باعث ضرر جانی هم میشود پس بهتره که این سنت ترک بشود.
وی اذعان کرد: کاری که اسلام میکند دست زدن به اصلاحات و جهتدهی دادن به سنتهای بومی است از این منظر که نگاه کنیم، کاملاً منطقی است که دین اسلام آداب و سنن نوروزی ایرانیان را مورد تائید قرار داده چون کارهایی که ایرانیها در این ایام انجام میدهند، یک منشاء عقلایی دارد.
مصطفویفرد تقارن عید نوروز و شبهای قدر در ماه مبارک رمضان را به فال نیک گرفت و گفت: زیرا باعث شده است که جنبههای معنوی عید نوروز تقویت شود، در روایات ماه رمضان به ماه مواسات معرفی شده است که یعنی برابری و همدردی، در فرهنگ ایرانیان این برابری از توجه به فقرا بسیار مشهود است.
عضو هیات علمی دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان در مناسبات مختلف ایرانیان با فقرا همدردی میکنند، گفت: ما ایرانیها اینگونه هستیم که وقتی خرید لباس و یا هرچیز دیگری که داریم حواسمان به کسانی هم که توان خرید ندارند، هست، و برای آنها هم جیرهای در نظر میگیریم و یکی از حکمتهای روزه همین همدردی کردن با تشنگی و گرسنگی فقرا در ماه رمضان است.
وی با بیان اینکه این احساس فقر در ماه رمضان دو کارکرد دارد، ادامه داد: در ماه مبارک رمضان هدف از روزهداری این است که ما را یاد فقر در آخرت میاندازد، و باعث میشود که ما طعم فقر را با گرسنگان و بیچارگان را هم درک کنیم تا حقوقی را که خداوند برای آنها در اموال ما قرار داده است را ادا کنیم.
مصطفویفرد تاکید کرد: تقارن عید نوروز با ماه رمضان که یکی از کارکردهایش همین جنبه معنوی عید نوروز یعنی مواسات و همدردی مردم با یکدیگر است، تقویت شود، زیرا با وجود اینکه اوضاع اقتصادی فعلی مردم ایران خیلی خوب نیست اما به واسطه عید نوروز و ماه رمضان بودنش سعی میکنند که توشه غذایی یا لباس و … تهیه و به فقرا و مستمندان کمک کنند.
رمضان ماه مساوات است
استادیار علوم قرآن و حدیث نام دیگر ماه رمضان را ماه توبه عنوان کرد و گفت: یکی از فلسفههای عید نوروز هم بازگشت است، زیرا اولین روز بهار است که طبیعت از یک خواب طولانی بیدار میشود و میخواهد زندگی خود را از سر بگیرد، ایرانیها هم هرساله این شروع فصل جدید را جشن میگیرند.
وی افزود: ایرانیها در نوروز سعی میکنند همین اتفاق که در طبیعت رخ میدهد را در جانهای خودشان رقم بزنند و به خانه تکانی خانه و دلهای خودشان مشغول شده و فصل جدیدی را از زندگی خودشان شروع کنند، همانطور که نوروز آغازگر رستاخیز طبیعت است رمضان هم انسان را به خویشتن خویش باز گردانده و رستاخیز معنوی را شکل میدهد.
عضو هیات علمی دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان خاطرنشان کرد: خداوند در ماه رمضان گروهی را از عذاب دوزخ نجات میدهد، و در خطبه شعبانیه آمده بدبخت کسی است که در این ماه از رحمت خداوند محروم باشد، لذا یکی از جنبههای زیبای تقارن نوروز و رمضان این است که باعث میشود جنبههای معنوی عید نوروز ما تقویت شود.
انتهای خبر/ طهماسبی


تقارن دو بهار جنبه معنوی نوروز را تقویت میکند
اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها
منبع:آرمـان
? تقارن دو بهار جنبه معنوی نوروز را تقویت میکند
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0