تعهدات دولت در حمایت از کشاورزان محقق نشد

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان گفت تقریبا هیچ‌یک از تعهدات دولت برای حمایت از کشاورزان سرمازده در استان کرمان محقق نشده است و همه روی کاغذ باقی مانده‌اند. به گفتۀ سیدمحمدرضا ترابی،از میان انبوه مصوبات،تنها تامین سهمیۀ سوخت برای ایجاد گرما در باغ‌های پسته انجام شده و غرامات بیمه هم که […]

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان گفت تقریبا هیچ‌یک از تعهدات دولت برای حمایت از کشاورزان سرمازده در استان کرمان محقق نشده است و همه روی کاغذ باقی مانده‌اند.

به گفتۀ سیدمحمدرضا ترابی،از میان انبوه مصوبات،تنها تامین سهمیۀ سوخت برای ایجاد گرما در باغ‌های پسته انجام شده و غرامات بیمه هم که قرار بود تا پایان شهریورماه سال قبل پرداخت شود،پایان سال به دست کشاورزان رسیده است.

وی مهم‌ترین مصوبه را اختصاص ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل ستاد بحران کشور و سازمان مدیریت برنامه‌ و بودجه به کشاورزان کرمانی خسارت‌دیده از سرمای بهارۀ سال گذشته بیان کرد و توضیح داد که قرار بوده هزار میلیارد تومان از این مبلغ برای تسهیلات سررسید اختصاص یابد و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هم برای پرداخت تسهیلات کم‌بهره و درازمدت به کشاورزان پرداخت شود که تاکنون هیچ مبلغی برای تامین مالی این مصوبه اختصاص نیافته است.

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان،ترابی در شورای‌گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان که با حضور رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور،با موضوع بررسی موانع و مشکلات افزایش تولید برگزار شد،با اشاره به شعار سال،و سرمازدگی پسته در روزهای هفتم،هشتم و نهم فروردین‌ماه سال قبل،بیان کرد:«در اثر کاهش دما و سرمازدگی شدید،۸۰ درصد باغات استان ازجمله باغ‌های پسته،گردو و بادام خسارت دیدند».

وی ادامه داد:«در مجموع،حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد خسارت شد که نزدیک به ۱۳ هزار میلیارد تومان آن مربوط به باغ‌های پسته بود. این مبلغ خسارت به نرخ پسته در سال ۱۴۰۱ است و اگر به قیمت امروز محاسبه شود،مبلغ خسارت ۳۰ هزار میلیارد تومان است».

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان یادآور شد:«پس از سرمازدگی،مسئولان استان بلافاصله از باغ‌ها بازدید میدانی داشتند و با پیگیری‌های بعدی که صورت گرفت،۱۶ فروردین‌ماه با وزیر وقت جهاد جلسه‌ای برگزار شد که مصوبات خیلی خوبی داشت و ۲۵ فروردین‌ماه نیز جلسۀ شورای گفت‌وگوی استان با موضوع خسارت سرمازدگی و کاهش تولید برگزار شد که این جلسه نیز مصوباتی داشت».

وی با اشاره به مصوبات این دو نشست،خاطرنشان کرد:«در این جلسات،اعطای مبلغی به‌صورت بلاعوض به باغداران در قالب کشاورزکارت برای تامین بخشی از نقدینگی و ادارۀ حداقلی باغ‌ها،محاسبۀ قبض‌های برق موتورپمپ‌ها بر اساس نرخ سال ۱۴۰۰،پرداخت غرامت حداکثر تا پایان شهریورماه ۱۴۰۱ به کشاورزانی که باغ‌های خود را بیمه کرده‌اند،اختصاص منابع مالی برای ایجاد و ساخت ایستگاه‌های هواشناسی جدید و به‌روزرسانی ایستگاه‌های موجود،حذف بند تبصره هشت قانون بودجه سال ۱۴۰۱ درخصوص عدم دریافت آب‌ها از چاه‌تلمبه‌ها توسط شرکت آب‌منطقه‌ای‌،تامین اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی برای انجام تحقیقات مربوط به موثرترین راهکارهای علمی کاربردی برای مقابله با سرمازدگی محصولات کشاورزی با محوریت دانشگاه باهنر و پژوهشکده پسته،تامین سوخت و اختصاص سهمیۀ گازوئیل برای باغداران جهت مقابله با سرمازدگی در سال بعد،افزایش سقف تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی توسط سازمان جهاد کشاورزی در راستای خرید ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد نیاز برای مقابله با کاهش احتمالی دما در سال بعد و کاهش خسارت مصوب شد».

ترابی یادآور شد:«مهم‌ترین این مصوبات،اختصاص ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل ستاد بحران کشور و سازمان مدیریت برنامه‌ و بودجه به کشاورزان برای تامین مالی بود که هزار میلیارد تومان برای اعمال تسهیلات سررسید شده و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات کم‌بهره و درازمدت بوده است».

وی خاطرنشان کرد:«از همۀ مواردی که مطرح شد،سهمیۀ سوخت با دستور آقای استاندار تامین شد و غرامات بیمه هم البته نه تا پایان شهریورماه بلکه تا پایان سال پرداخت شد و در بقیۀ موارد با وجود پیگیری مسئولان هیچ نتیجه‌ای نگرفتیم».

ترابی افزود:«برای اختصاص ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان،حدود دو ماه پیش،نامه‌ای از تهران آمد که ‌نظر جهاد کشاورزی را برای نحوۀ اختصاص این مبلغ به شهرستان‌ها خواسته بودند که در جلسه برآورد و به تهران اعلام شد اما تاکنون تامین مالی انجام نشده است». /پ




تعهدات دولت در حمایت از کشاورزان محقق نشد

منبع:خبر کرمان
?

تعهدات دولت در حمایت از کشاورزان محقق نشد

:اخبار استان کرمان – اقتصادی