تصویب ۳۸۱ پروژه اقتصاد مقاومتی در استان برای سال جاری

فردای کرمان – گروه اقتصاد: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان از تعریف ۳۸۱ پروژۀ اقتصاد مقاومتی،۲۱۳ پروژۀ پیشنهادی دستگاه‌های اجرایی استان و ۱۶۸ پروژۀ پیشنهادی شهرستان‌ها،در سال جاری با هدف‌گذاری اشتغال ۳۳ هزار و ۲۲۲ نفر پس از بهره‌برداری خبر داد . جعفر رودری همچنین با اشاره به رشد اقتصادی ۷,۷ درصدی هدفگذاری […]

فردای کرمان – گروه اقتصاد: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان از تعریف ۳۸۱ پروژۀ اقتصاد مقاومتی،۲۱۳ پروژۀ پیشنهادی دستگاه‌های اجرایی استان و ۱۶۸ پروژۀ پیشنهادی شهرستان‌ها،در سال جاری با هدف‌گذاری اشتغال ۳۳ هزار و ۲۲۲ نفر پس از بهره‌برداری خبر داد .

جعفر رودری همچنین با اشاره به رشد اقتصادی ۷,۷ درصدی هدفگذاری و ابلاغی به استان در سال ۱۴۰۱ گفت:«با اقدامات مناسب اقتصاد مقاومتی می‌توان رشد اقتصادی ۴.۳ درصدی فعلی را به رشد اقتصادی ۷.۷ درصدی هدف‌گذاری شده رسانید».

به گزارش فردای کرمان به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان،وی در جلسۀ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان با ارائۀ گزارشی از  عملكرد ستاد و  پروژه‌های اقتصاد مقاومتی  استان در سال ۱۴۰۰،اظهار کرد:«راهبری ستاد اقتصاد مقاومتی استان در سال ۱۴۰۰ از طریق تنظیم ۲۵ دستور كار جلسه مرتبط با اقتصاد مقاومتی و ارائۀ تمامی دستور كارها در جلسات ستاد،برگزاری منظم ۱۲ جلسۀ ستاد به ریاست استاندار و حضور ۸۸ درصدی اعضای اصلی در جلسات و تصویب و پیگیری ۸۷ مصوبه و تحقق ۹۰ درصدی مصوبات به انجام رسیده است».

دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان،مجموع پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان را ۵۷۳ پروژه شامل پروژه‌های جهش تولید،پروژه‌های نیپا،پروژه‌های پیشنهادی دستگاه‌های اجرایی استان،پروژه‌های شهرستانی،پروژه‌های معین‌های توسعه و پروژه‌های موضوع تفاهم‌نامه با صمت بیان کرد و افزود:«از مجموع ۲۳۲ پروژۀ اقتصادی مقاومتی مربوط به دستگاه‌ها،تعداد ۱۲۱ پروژه،۵۲ درصد پروژه‌ها،تكمیل شده و صددرصد پیشرفت فیزیكی داشته‌اند».

وی میزان تحقق پیشرفت فیزیكی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان در سال گذشته را ۸۱ درصد و تحقق هدف سرمایه‌گذاری آن‌ها را،برابر ۵۶ درصد اعلام کرد و یادآور شد:«حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۳۶ هزار میلیارد تومان (همت) با تحقق ۱۸ همت (۵۰ درصد) هدف‌گذاری اقتصاد مقاومتی در سال ۱۴۰۰ و تحقق ۴۲ درصدی از كل سرمایه‌گذاری استان (۴۰ هزار میلیارد تومان) و هدف‌گذاری ۱۴۷۰۰ فرصت شغلی جدید در سال ۱۴۰۰ انجام شده و ۸۱۲۷ فرصت شغلی جدید،۶۰ درصد هدفگذاری اشتغال پروژه‌ها،نیز ایجاد شده كه ۳۷ درصد اشتغال پایدار استان را شامل می‌شود».

دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان همچنین با اشاره به برنامه‌های هفت‌گانۀ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان،رفع خلاء SME ها و  تكمیل زنجیرۀ تولید و فرآوری مواد معدنی،توسعۀ گردشگری با استفاده از ظرفیت معین‌های توسعه و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ استان،حمایت از اقتصاد دانش بنیان،بهبود فضای كسب و كار و تكمیل پنجره واحد استان،احصاء قوانین مزاحم و دیگر موانع تولید،برنامۀ كاهش فقر و اقتصاد كرونا،احصاء فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق جمعیتی استان بر اساس قابلیت‌ها و توسعۀ متوازن،شناسایی ظرفیت‌های خالی مربوط به پروژه‌های نیمه‌فعال و غیرفعال و آسیب‌شناسی آن،میانگین عملكرد آن‌ها را تا پایان اسفند ماه سال گذشته بیش از ۶۰ درصد اعلام کرد.

وی همچنین افزود:«طی یك‌سال گذشته از بیش از ۷۳ پروژۀ اقتصاد مقاومتی در سطح استان بازدید بهعمل آمده است كه عمدۀ مشكلات آن‌ها  عدم تامین اعتبار لازم،تسهیلات و كمبود نقدینگی،سایر موارد مانند پایین بودن محدوده‌های تحت پوشش اینترنت در نقاط روستایی و زمان‌بر بودن اخذ مجوز،قاچاق دام و كمبود كرک،تاخیر در بهره‌برداری و افزایش قیمت تجهیزات و مصالح ساختمانی،كاهش شدید گردشگران داخلی و خارجی …،عدم تامین گاز،برق و آب،محدودیت‌های كرونا بودند و ۱۵ مورد از پروژه‌های بازدید شده نیز بدون مشكل بوده‌اند».

رودری با اشاره به بند ۲ سیاست‌های كلی «اقتصاد مقاومتی» خاطرنشان كرد:«با ابتناء به این بند،برنامۀ اجرایی اقتصاد دانش بنیان از سال ۱۳۹۶ جزو برنامه‌های ستاد  فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان بوده است».

رودری با اشاره به لزوم توجه به دانش و دانایی‌محوری خاطرنشان كرد:«۵,۳ درصد از رشد اقتصادی استان در سال جاری از محل سرمایه‌گذاری و ۲.۴ درصد آن از بهره‌وری پیش‌بینی شده است».

وی الگوی تامین منابع مالی ۱۴۰۱ را توجیه و بكارگیری ظرفیت بانك‌ها،استفاده از منابع صندوق توسعه ملی،آماده‌سازی فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی،استفاده از فاینانس‌های خارجی،بورس و توجه بیشتر به این بخش بیان کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به فرمایشات رهبری مبنی بر لزوم برخوداری صنایع بزرگ كشور (معین‌های توسعه) از فن‌آوری دانش،رویكرد معین‌های توسعه در سال ۱۴۰۱ در مسیر دانش بنیان را استفاده از ظرفیت‌های قانون‌گذاری مانند طراحی برنامۀ اعتبار مالیاتی،تحقیق و توسعه در قانون جهت تولید دانش‌بنیان و همچنین تعریف مفهوم جدید فعالیت دانش‌بنیان برای برخوردار ساختن صنایع بزرگ را از مزایای مربوط به دانش بنیان بیان کرد. /پ




تصویب ۳۸۱ پروژه اقتصاد مقاومتی در استان برای سال جاری

منبع:خبر کرمان
?

تصویب ۳۸۱ پروژه اقتصاد مقاومتی در استان برای سال جاری

:اخبار استان کرمان – اقتصادی