تشریح ویژگی‌های زندگی عقلانی در حدیثی از امام رضا(ع)

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ویژگی‌های زندگی عقلانی در حدیثی از امام رضا(ع) را تشریح کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین امان الله علیمرادی در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری«نذیر کرمان»؛ ضمن عرض تبریک میلاد با سعادت امام هشتم علیه‌السلام در خصوص ویژگی‌های زندگی عقلانی در حدیث امام رضا علیه‌السلام گفت: امام به […]

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ویژگی‌های زندگی عقلانی در حدیثی از امام رضا(ع) را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین امان الله علیمرادی در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری«نذیر کرمان»؛ ضمن عرض تبریک میلاد با سعادت امام هشتم علیه‌السلام در خصوص ویژگی‌های زندگی عقلانی در حدیث امام رضا علیه‌السلام گفت: امام به تعلیم الهی معلم کتاب و حکمت هستند و می‌خواهند زندگی ما بر مدار حکمت و عقلانیت اداره شود.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امام رضا علیه‌السلام فرموده‌اند عقل شخص مسلمان تمام نيست، مگر اين كه ده خصلت را دارا باشد؛ از او اميد خير باشد، به این معنی که انسان خردمند خود را واسطه خیر خداوند برای خلق بداند و اهتمام داشته باشد هر توانی که دارد در جهت گره گشایی از زندگی بندگان خدا و پیشرفت امور مادی و معنوی جامعه به کار گیرد به خصوص مسئولین فرصت مسئولیت را امانت الهی دانسته و مغتنم بدانند و به مردم خدمت کنند.

وی ابراز کرد: از دیگر خصلت‌ها می‌توان به این مهم اشاره داشت که فرد باید به گونه‌ای باشد که مردم از بدى او در امان باشند، به این معنی که منشاء بدی کردن پیروی از هوا و هوس است مومن حکیم و عاقل فقط از خدا پیروی می‌کند و مجرای خیر و رحمت خداوند به آحاد بشر است نه وسیله شر رساندن و در خدمت به شیاطین بودن.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیمرادی اظهار کرد: خصلت دیگر این است که فرد مسلمان خير اندك ديگرى را بسيار شمارد، به این معنی که قدر شناسی از دیگران عقلانیت و حکمت است و موجب تشویق اهل خیر می‌شود مسابقه خیر و خدمت برقرار می‌شود.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که ویژگی دیگر آن ایت که خير بسيار خود را اندك شمارد، مومن حکیم، خیر خود را از الطاف خدا می‌داند و خود را به حساب نمی آورد؛ از این رو هیچ وقت خیررسانی را با منت و آزار باطل نمی‌سازد.

وی ادامه داد: فرد مسلمان هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود، نیاز نیازمندان را رحمت خدا بداند و از آن ملول نگردد و از دیگر ویژگی‌ها این است که در عمر خود از دانش‌طلبى خسته نشود که این مهم دانایی، توانایی می‌آورد و امکان خیررسانی را فراهم می‌سازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیمرادی تصریح کرد: از دیگر خصلت‌ها عنوان شده در حدیث امام رضا علیه‌السلام این است که فقر در راه خدايش از توانگرى محبوبتر باشد به این معنی برای غنا و بی‌نیازی به گناه متوسل نشود.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: از دیگر ویژگی‌های فرد مسلمان این است که خوارى در راه خدايش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد. عزت را نزد دشمنان نداند و همچنین گمنامى را از بلند‌آوازه بودن خواهان‌تر باشد چرا که دل بستگی به شهرت آوازه موجب انحراف می‌شود و سپس از امام پرسیدند دهمین و چيست دهمین؟ به او گفته شد: چيست؟
فرمود: احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است.

انتهای خبر/م
 




تشریح ویژگی‌های زندگی عقلانی در حدیثی از امام رضا(ع)

منبع:آرمـان
? تشریح ویژگی‌های زندگی عقلانی در حدیثی از امام رضا(ع)