تشریح طرح «جهادبومی‌سازی» و «مدرسه مقاومت» توسط رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان

نذیر کرمان/کرمان رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان گفت: تولید مواد معدنی، بومی‌سازی دانش تامین قطعات، آموزش در محیط کار و ارائه خدمات فنی و مهندسی به فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی از جمله چهار هدف اصلی طرح جهاد بومی سازی در استان کرمان است. دکتر مهدی بازمانده در دیدار استاندار کرمان با اشاره به […]

نذیر کرمان/کرمان رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان گفت: تولید مواد معدنی، بومی‌سازی دانش تامین قطعات، آموزش در محیط کار و ارائه خدمات فنی و مهندسی به فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی از جمله چهار هدف اصلی طرح جهاد بومی سازی در استان کرمان است.

دکتر مهدی بازمانده در دیدار استاندار کرمان با اشاره به احداث کارخانه فرآوری مواد معدنی جهاد دانشگاهی کرمان اظهار کرد: در طرح “جهاد بومی‌سازی” چهار هدف و رویکرد اساسی دنبال می‌شود که عبارتند از؛ تولید مواد معدنی، بومی‌سازی دانش تامین قطعات، آموزش در محیط کار و ارائه خدمات فنی و مهندسی به فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی و به جد دنبال این هستیم تا رویکردهای مدنظر را با بهترین شکل ممکن اجرا کنیم.

وی به بحث تولید مواد معدنی با اجرای این طرح اشاره و تصریح کرد: جهاد دانشگاهی استان کرمان با هدف تامین مواد معدنی موردنیاز صنایع استان به ویژه صنعت فولاد، بررسی‌ها و انجام آزمایشات فنی و تخصصی در خصوص سه ماده معدنی آهن، کرومیت و بنتونیت را در دستور کار خود قرار داده است.

دکتر بازمانده به اهمیت رویکرد بومی‌سازی دانش تامین قطعات در این طرح اشاره و تصریح کرد: کشور ما با داشتن سرمایه‌های ارزشمندی همچون نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده و منابع معدنی گسترده توانایی بالقوه‌ای برای بومی‌سازی قطعات صنعتی دارد. داشتن چنین سرمایه‌ای بازوی نیرومندی برای خودکفایی صنعتی است که برای رسیدن به این هدف باید به اهمیت نقش پژوهش، تحقیق و توسعه در صنعت به‌طور ویژه‌ای پرداخته شود؛ چرا که در صورت عدم حضور قدرتمند نیروی متخصص در جبهه صنعتی کشور، هیچگونه توفیقی در بومی‌سازی و خودکفایی صنعتی حاصل نخواهد شد.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی استان کرمان با هدف ایجاد ظرفیت و فرصت به صنعتگران و قطعه‌سازان بومی در جهت تولید و اعتبارسنجی کیفی قطعات در کارخانه مذکور و ارائه آن به صنایع استان و کشور که در میان‌مدت منجر به ایجاد اشتغال مضاعف، توسعه دانش و افزایش بهره‌وری در این صنایع خواهد شد، اقدامی جهادی در خصوص افزایش رشد بومی‌سازی قطعات صنعتی و توجه به صنعتگران بومی استان و کشور را در دستور کار دارد.

 رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان با اشاره به رویکرد آموزشی این طرح، گفت: امروزه آموزش توانمندسازی  به عنوان یکی از راهکارهای اصلی توسعه منابع انسانی به‌ویژه در حوزه سازمان‌های صنعتی مورد توجه بسیاری از صاحب‌نظران و مدیران آموزش قرار گرفته است. توجه ویژه به آموزش‌های تخصصی و کاربردی در حوزه معدن و صنایع معدنی با هدف به‌روزرسانی و افزایش سطح دانش فعالان این حوزه، اقدام بسیار کاربردی در راستای بهبود بهره‌وری صنایع معدنی، توسعه فرآیندهای تولید و نیز تاسیس کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی جدید در جهت تکمیل زنجیره تولید فلزات و سایر مواد معدنی خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت دانشگاه‌های نسل چهارم گفت: با توجه به فناوری‌های نوین، نخبگان استان می‌توانند ایده‌های خود را در خط تولید کارخانه فرآوری مواد معدنی پیاده نموده و بعد از نتیجه‌گیری وارد بازار و تولید انبوه شوند.

بازمانده همچنین در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در کمیسیون تلفیق، اجرای پنج فناوری راهبردی و پیشران کشور در طول اجرای برنامه هفتم با همکاری وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، به جهاد دانشگاهی واگذار شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان افزود: این پنج فناوری راهبردی و پیشران کشور شامل قطار برقی، آب شیرین کن با تمرکز بر غشاء (فیلتر)، استحصال مواد معدنی، سلول درمانی و طراحی و ساخت کامل کامیون‌های حمل مواد معدنی (دامپتراک) است.

بازمانده در بخش دیگر سخنانش با اشاره به طرح ملی مدرسه مقاومت جهاد دانشگاهی بیان کرد: این طرح در حوزه‌های آموزشی، مطالعاتی و فرهنگی در راستای ترویج و تبیین سیره رفتاری شهید سپهبدحاج قاسم سلیمانی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه میراث مقاومت ظرفیت مغتنمی است تا از آن برای تحقق تمدن نوین اسلامی بهره ببریم، تصریح کرد: مقاومت بستر ظهور ممیزات تمدن اسلامی است و در تکوین، بسط و رشد تمدن نوین اسلامی سهم بسزایی دارد. از این رو تقویت علمی، تعالی معنویت و اقتصاد مقاومتی، تکیه و اعتماد بر توانمندی جوانان متعهد و متخصص از الزامات تحقق مقاومت در گام دوم انقلاب است و نقش جوانان و دانشگاهیان در این زمینه بی‌بدیل است.

رئیس جهاددانشگاهی استان کرمان ادامه داد: آشنایی نسل جوان با فرهنگ ایثار و شهادت، جلوگیری از گسست نسلی، ترویج گفتمان مقاومت، عمل به منویات رهبر معظم انقلاب در راستای جهاد تبیین و شناخت و معرفی شخصیت‌های دفاع مقدس و جبهه مقاومت به عنوان الگوهای برتر به نسل جوان از اهداف طراحی وب اپلیکیشن «مدرسه مقاومت» است.

انتهای پیام




تشریح طرح «جهادبومی‌سازی» و «مدرسه مقاومت» توسط رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان

منبع: ایـسنا
? تشریح طرح «جهادبومی‌سازی» و «مدرسه مقاومت» توسط رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان