تشدید بیابان‌زایی با برداشت بی‌رویه معادن شن و ماسه

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ریگان گفت: برداشت معادن شن و ماسه باعث کاهش امکان نفوذ سیلاب به داخل زمین می‌شود و بیابان‌زایی را تشدید می‌کند. به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان»؛ به نقل از خبرنگار پیام طبیعت شهرستان ریگان؛ فعالیت‌های معدن‌کاری و معدن‌کاوی موجب تسریع تغییرات شکل بستر رودها در […]



رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ریگان گفت: برداشت معادن شن و ماسه باعث کاهش امکان نفوذ سیلاب به داخل زمین می‌شود و بیابان‌زایی را تشدید می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان»؛ به نقل از خبرنگار پیام طبیعت شهرستان ریگان؛ فعالیت‌های معدن‌کاری و معدن‌کاوی موجب تسریع تغییرات شکل بستر رودها در مدت زمان کم، به‌‌صورت غیر‌طبیعی و مخرب می‌شود و اثرات نامطلوب برداشت‌های بی‌رویه علاوه بر زمان دوره برداشت به دوره‌های زمان طولانی حتی پس از خاتمه عملیات بهره‌برداری و نیز مکان‌های بالادست و پایین‌دست محدوده برداشت منتهی می‌گردد.

عباس علی‌زاده رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ریگان حفاظت از عرصه‌های منابع‌طبیعی را وظیفه اصلی پاسگاه ویژه منابع‌طبیعی برشمرد و گفت: برداشت معادن شن و ماسه باعث کاهش امکان نفوذ سیلاب به داخل زمین می‌شود و بیابان‌زایی را تشدید می‌کند؛ لذا تدابیر لازم برای افزایش حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی در اولویت برنامه‌های این اداره قرار دارد.
 
علی‌زاده ادامه داد: با هدف حفظ و صیانت از عرصه‌های منابع‌طبیعی و پیشگیری از تصرف اراضی‌ملی، با تلاش شبانه‌روزی مامورین پاسگاه ویژه منابع‌طبیعی ریگان از برداشت غیر‌مجاز شن و ماسه توسط افراد متخلف در منطقه شوق‌آباد شهرستان جلوگیری به‌عمل آمد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ریگان گفت: مردم طبیعت دوست می‌توانند در تماس با شماره‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ کد‌های امداد جنگل و مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گزارش‌ها و اخبار خود را در زمینه آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی، تخریب و تصرف اراضی ملی، قاچاق گیاهان‌دارویی، حفر چاه غیر‌مجاز در اراضی ملی و … اطلاع‌رسانی کنند تا از ورود خسارت‌های جبران‌ناپذیر به عرصه‌های منابع‌طبیعی جلوگیری شود.

انتهای خبر/ تاج الدینی


تشدید بیابان‌زایی با برداشت بی‌رویه معادن شن و ماسه

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? تشدید بیابان‌زایی با برداشت بی‌رویه معادن شن و ماسه