ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در کودکان با روش‌های بازی‌گونه | اخبار استان کرمان

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان گفت: مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با استفاده از روش‌های خلاقانه، غیرمستقیم و بازی‌گونه در جهت ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی کودکان تلاش می‌کنند. سمیه یاوری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» با اشاره به این که کانون پرورش فکری کودکان و […]

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان گفت: مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با استفاده از روش‌های خلاقانه، غیرمستقیم و بازی‌گونه در جهت ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی کودکان تلاش می‌کنند.

سمیه یاوری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری «نذیر کرمان» با اشاره به این که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گسترده‌ترین شبکه کتابخانه‌های کودک و نوجوان کشور است، گفت: این کانون از برجسته‌ترین تولیدکنندگان و ناشران کتاب‌های کودک و نوجوان در ایران نیز به‌ شمار می‌رود.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان ادامه داد: مربیان کانون با بیش از ۶۰ فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی در مراکز کانون با کودکان در ارتباط هستند و تمامی این فعالیت‌ها کتاب‌محور تعریف شده‌اند.

وی بیان کرد: کودکان علاوه بر کتاب‌خوانی و حضور در کارگاه‌هایی همچون معرفی و روخوانی کتاب در سایر فعالیت‌ها نیز با کتاب انس و الفت می‌گیرند بنابراین کانون با توجه به ظرفیت‌هایی که نام برده شد مکان بسیار خوبی برای آشنایی کودکان با کتاب و شکوفا شدن استعداد آنها در این مسیر است.

یاوری ابراز کرد: یقیناً مطالعه در این سن سهم بسزایی در شکل‌دهی به شخصیت کودک خواهد داشت و در رشد و تکامل ابعاد مختلف شخصیتی او می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان با اشاره به این که مربیان کانون با استفاده از روش‌های خلاقانه، غیرمستقیم و بازی‌گونه در جهت ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی تلاش می‌کنند توضیح داد: یکی از این طرح‌های خلاقانه در سال ۱۴۰۳ طرح کتابال بود که با همکاری جمعیت دختران ایران زمین و کانون با هدف ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در مراکز کانون اجرا شد و بسیار اثربخش بود.
 
وی دوران کودکی را از مهم‌ترین و اثرگذارترین دوره‌های زندگی یک فرد دانست و تاکید کرد: بخش خیلی زیادی از مراحل شکل‌گیری شخصیت در دوران کودکی اتفاق می‌افتد و همراه شدن این دوران با کتاب و کتاب‌خوانی قطعاً بر شخصیت هر فرد نفوذ و گیرایی بسیار زیادی خواهد داشت.

یاوری ادامه داد: مطالعات بسیار زیادی در این زمینه انجام شده است و این مطالعات نشان داده‌اند که کتاب‌خوانی نقش بسزایی در رشد ذهنی کودکان دارد. همان‌طور که قبلا اشاره کردم خواندن کتاب از سنین نوزادی می‌تواند به توسعه واژگان، بهبود مهارت‌های زبانی و تقویت توانایی‌های شناختی کودکان کمک کند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان افزود: بلندخوانی کتاب در دوران نوزادی و سال‌های ابتدای کودکی علاوه بر این که باعث انباشتگی دانش بسیار زیادی در ذهن آنها می‌شود رشد اجتماعی بسیار خوبی هم خواهند داشت.

وی اظهار کرد: کتاب‌خوانی سبب می‌شود تا فرزندان در روابط‌شان توانایی همدلی بهتری از خود نشان دهند، تخیل کودکان با کتاب‌خوانی تحریک می‌شود و خلاق‌تر فکر می‌کنند از این رو در مجموع خواندن کتاب برای کودکان در سال‌های ابتدایی نه تنها برای آنها جنبه سرگرم‌کنندگی دارد باعث و عامل مهمی در زمینه رشد ذهنی و پرورش شخصیت آنها  خواهد بود.

انتهای خبر/ پسند
 

ورزش و سفر


ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در کودکان با روش‌های بازی‌گونه

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در کودکان با روش‌های بازی‌گونه