تحقق شعار زن، زندگی، آزادی در اسلام

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زرند گفت: شعار زن، زندگی، آزادی در اسلام تحقق یافته و به تساوی حقوق زن و مرد پرداخته شده است. به گزارش گروه شهرستان‌ها پایگاه خبری تحلیلی «راه‌آرمان»؛ در روزگاری که برخی بی‌حجابی را نماد تمدن می‌دانند و حجاب را محدودیتی برای حضور در اجتماع، به سراغ بانوی محجبه‌ فرهیخته‌ای […]



عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زرند گفت: شعار زن، زندگی، آزادی در اسلام تحقق یافته و به تساوی حقوق زن و مرد پرداخته شده است.

به گزارش گروه شهرستان‌ها پایگاه خبری تحلیلی «راه‌آرمان»؛ در روزگاری که برخی بی‌حجابی را نماد تمدن می‌دانند و حجاب را محدودیتی برای حضور در اجتماع، به سراغ بانوی محجبه‌ فرهیخته‌ای رفتیم که تاکنون با رعایت حجاب در محافل علمی و دانشگاهی خوش درخشیده است. با یکی از زنان موفق و محجبه در خصوص حجاب و ضرورت رعایت آن به گفتگو بنشینیم.

ابتدا خودتان را معرفی کنید؟

با سلام به روان پاک شهیدان و مردم فهیم و نجیب و بانوان پاک‌سرشت وطن 
سمنبر میرزایی هستم اهل زرند در خانواده مذهبی و متوسط رشته الهیات را تا مقطع دکتری تحصیل کردم و بیش از ۲۰ سال به‌عنوان عضو هیات علمی دانشگاه مشغول تدریس دروس معارف اسلامی هستم که به شغل و رشته تحصیلی خود افتخار می‌کنم. از سال ۱۳۹۶ در سمت‌های اجرایی مانند معاونت‌های پژوهشی و فناوری، معاونت فرهنگی و دانشجویی و در طی پنج سال اخیر هم در سمت ریاست دانشگاه آزاد اسلامی زرند مشغول به خدمت به مردم عزیز هستم. 

نظر شما در خصوص حجاب و اینکه چرا این پوشش را انتخاب کردید؟

حجاب را از کودکی به‌عنوان حکم شرعی از خانواده و بعد هم از مدرسه و معلمان آموختم. از دوران کودکی با وجود سن کم همراه همه اعضای خانواده حجاب داشتم و البته در تمام خانواده‌های متدین پوشش مو و بدن در برابر نامحرمان (اعم از فامیل و بیگانه) رفتار رایج و معمول هست و بنده نیز به تبع فضای اعتقادی و مذهبی از ابتدای زندگی با این نوع پوشش آشنا و مأنوس بودم و هرگز به‌خاطر این نوع پوشش احساس محدودیت نکردم. هرگز در هیچ شرایطی و در تمام مدت تحصیل در تهران هم به‌هیچ‌وجه در نوع پوشش اسلامی خود تردید نکردم. 

شخصا دستورالعمل‌های رفتاری در همه زمينه‌‌های عقیدتی و عرفی را که خانواده و مدرسه به درستی آموزش می‌دادند، به‌عنوان الزامات دارای منفعت می‌پذیرفتم و اگر سوالی از پدر یا معلمین می‌پرسیدم جواب قانع‌کننده دریافت می‌کردم. اما به خوبی بخاطر دارم که از طرف خانواده بدون اذیت و آزار، قانون حجاب از کودکی و با رفتارهای بزرگترها به نوعی القا یا تعلیم و تکلیف شده بود که رها کردن و یا تضعیف آن از نظر ما گناه نابخشودنی تلقی می‌شد. و اگر کم پوششی و موهای دوستان و همسالان مشاهده می‌شد برای ما عجیب و ناهنجار بود. برای انتخاب و حفظ حجاب آیه ۳۱ سوره نور و ۵۹ احزاب برایم کفایت می‌کند.

بهترین هدیه برای دختران چیست؟

مناسبت‌ها و نامگذاری‌های مختلف به‌ويژه برای تکریم و یادآوری جایگاه زن خوب است ولی به صرف این جشن‌ها و مناسبت‌ها و اهدای هدایا نمی‌توان گفت زنان و دختران به جایگاه مهمی می‌رسند و حق آنها ادا می‌شود.

به نظر بنده گرامیداشت شخصیت‌ها که نام‌گذاری به احترام آنها صورت‌ می‌گیرد باید فراتر از یک جشن و شادی و هدیه دادن و  هديه گرفتن‌ باشد، بدين معنا که مثلاً شخصیتی مانند حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها که سالروز ولادتش روز دختر است باید بخوبی و بگونه‌ای معرفی شود تا الگوی رفتاری بانوان و به‌ویژه دختران شیعه قرار گیرد و الگو بدين معنا که شخصیت و منش و رفتار ایشان آموزش داده شود که ملاک انتخاب و عمل، دختران جامعه‌ دینی باشد و بتوانند با تشابه رفتاری به آن انسان الهی و بانوی بهشتی، درجات عالی معنوی و علمی و اخلاقی را کسب کنند. 

لذا به نظر بنده بهترین هدیه به دختر تکريم شخصیت و حفظ کرامت و هویت او به عنوان انسان و دارای جایگاه تاثیرگذار در جامعه است نه بزرگداشت زیبایی و ظرافت و جنسیت زنانگی او. 

برای دختر توجه جامعه‌ و خانواده به ارزش وجودی او و حراست از شأن انسانی و توانایی‌های انسانیش اهمیت دارد، نه فضاسازی برای جلوه‌ دادن زیبایی‌ها و جذابيت‌های جنسیتی و‌ ظاهری او و فضاسازی برای ورودش به ورزشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها برای تبليغ کالاهای مصرفی!!
شوی لباس و‌ مدلینگ آرایش و‌…این‌ها و صدها موارد از این قبیل فضاسازی‌های نادرست و ناشیانه یا مغرضانه، به بهانه احترام به زن و رعایت حقوق ا‌و در فضای زندگی مدرن با تفکر مادی‌گرایانه است.

 بانوان ما بدانند بدحجابی و بی‌حجابی اهانت به منزلت آن‌هاست نه حمايت از شخصیت و ارزش آن‌ها!! 

زنان و دختران که از ظواهر آن‌ها کاسبی و تجارت مادی دنیا رونق می‌گیرد از نظر بنده قربانی و از دست رفته هستند! هرچند خود این نوع بازيچه بودن را هم ممکن است به‌دلیل استضعاف فرهنگی و ناآگاهی از شخصیت خود پذيرفته باشند! 

آیا حجاب مانع پیشرفت و نماد امل‌گرایی محسوب می‌شود؟

این سوال ديرينه پاسخ مشخصی دارد و مختصر می‌توان گفت نه به‌هیچ‌وجه، این بزرگ‌ترین دروغ به زنان‌ و جوامع است و بدترین نگاه به زن این است که مستوریت و در دسترس نبودن جذابيت‌های زنانگی او را برای هر فرد هرزه و‌ بی‌سروپایی عقب‌ماندگي تلقی کنند!! 

برای درک دروغ بودن این سخن تنها کافی است به زنان موفق تاریخ اسلام از زمان نبي‌مکرم اسلام (ص) تاکنون نگاه کنید.
در کنار رسول‌ گرامی اسلام خديجه کبری سلام‌الله‌علیها و فاطمه‌ بنت اسد و سپس فاطمه‌ زهرا سلام‌الله‌علیها برترين بانوی آفرینش و شخصیت‌هایی که در عظمت و منزلت غيرقابل توصیف هستند تا زمان ائمه معصومین علیهم‌السلام و سپس تاکنون هزاران بانوی موفق و سرآمد در فضائل و علوم و معارف در متن جامعه اسلامی پرورش‌ یافته‌اند که خود گواه این نکته است که زن در اسلام با حفظ پوشش و دور بودن از هرزگی و ابزار جنسیتی شدن توانسته نقش‌های بی‌بدیل و ارزشمند چندجانبه خود را در همه ابعاد زندگی تجلی ببخشد. 

با اندکی مطالعه متوجه می‌شویم که بانوان مسلمان در نقش‌هایی مانند نقش مادری و همسری و با کارکردهای متعدد اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی در طول تاریخ اسلام زنان بسیار نقش‌آفرین بوده‌اند و هرگز به خاطر واجب بودن حجاب و پوشش از این نقش‌ها محروم نبوده و نيستند. و اسلام با حکم حجاب در واقع خواست تا زنان به‌عنوان انسان پا به پای مردان کارکرد اجتماعی خود را هم داشته باشند اما با حفظ پوشش مناسب جامعه‌ را دچار انواع آلودگی‌های جنسیتی و مفاسد برآمده از تهییج غرائز حیوانی ننمایند و بتوانند زمينه‌ساز رشد و بالندگی علمی و فرهنگی و اخلاقی و … جامعه باشند. 

در واقع حجاب یعنی خداوند حکم ظاهر شدن زن و بيرون آمدن از پستوهای مخفی به او داد تا با محدود کردن او به درون خانه نقش‌های مفید اجتماعی او را از بین نبرند و مردان به بهانه عدم حضور زن در جامعه، حقوق واقعی او را بعنوان ضعیفه تضییع نکنند و البته‌ زنان هم با حفظ حریم ها و عدم اختلاط با مردان و حفظ پوشش کارکرد ارزشمند اجتماعی خود را برای بالندگي جامعه بروز دهند. 

شاهد این ادعا که با حجاب و پوشش مناسب امکان رشد بانوان در همه زمينه‌ بیشتر می‌شود تحول فوق‌العاده در جامعه زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به برکت مکتب نورانی تشیع و روشنگری‌ها و نگرش عمیق امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی است که میزان سواد و تحصیل تا سطوح عالی و کسب‌ انواع تخصص‌ها از پزشکی و ساير علوم گرفته تا سمت‌های مهم اجرایی مانند نمایندگی مجلس شورای اسلامی و وزارت و معاونت‌های مهم به وضوح توانمندی بانوی مسلمان محجبه مشهود است و آفتاب آمد دلیل آفتاب و روشن تر از این امر هم شکست جنبش‌ پلید تحقیر شخصیت زن تحت شعار زن زندگی آزادی سال گذشته است که بانوان ایران می‌دانستند که این جنبش بجای دفاع از شخصیت و حق زنان ابزار جنسیتی شدن آن‌ها را می‌خواهد و اکثریت بخوبی دریافته بودند که مدافع واقعی این سه ارزش یعنی زن و زندگی و آزادی اسلام عزيز است که در آیات قرآن کریم سوره‌ای بنام زن و آیاتی در بیان حقوق زن و تمجيد از زنان مؤمنان هم‌تراز با مردان مؤمن دارد و الگوهایی چون آسیه و مریم را الگو و اسوه همه مؤمنان اعم از مردان و زنان  معرفی کرده و هاجر همسر ابراهیم را عمل واجب حج نهاده و وجود نازنین دخت گرامی اسلام را خیر کثیر و کوثر معرفی کرده که به یمن تولد این دختر پیامبر اعظم صلوات‌الله‌علیه ملزم به اقامه نماز شکر و قربانی شتر می‌شود و نگرش منفی عرب جاهلی به زن و دختر را بطور کلی با جایگزینی آموزه‌های متعالی از بین می‌برد.

میزان تاثیر حجاب در خانواده چگونه است؟

تاثیر حجاب در کارکرد خانواده یک مطلب است و نقش خانواده در نوع حجاب و پوشش مطلب دیگری است!
اگر تاثیر حجاب در خانواده را برای استحکام خانواده و دوری از آسيب فروپاشي ببینیم بوضوح می‌بینم که بد‌پوششی و عریانی بدون تردید سبب سستي روابط‌ همسران و اعضای خانواده می‌شود چون غريزه تنوع‌طلبي در صورت يافتن موارد عدیده جلب توجه، ناخواسته روح و روان انسان‌ها را درگیر می‌کند و تنش‌های روحی و روانی و سلب آرامش سبب مجادلات و سردی روابط اعضاي خانواده و در نتیجه اختلافات عديده و  نهایتا منجر به طلاق خواهد شد.

اما این امر هم مهم است که خانواده برای آموزش نحوه پوشش و کنترل رفتارهای فرزندان نقش اول و محوری دارد و اولین تربیت و شکل دادن به شخصیت دختران نیز در کانون‌ خانواده است و اگر تمرکز والدین و ساير بستگان در کودکی بر ظاهر فرزندان باشد بدون شک شکل‌گیری شخصیت فرزندان هم ظاهرگرایانه خواهد بود و بعدا مدارس و دانشگاه‌ها برای تغییر نگرش و شخصیت این فرد با مشکلات جدی مواجه می‌شوند. لذا خانواده از بدو کودکی باید در نحوه ترییت فرزندان بويژه دختران اصول و موازین مناسب تربیتی براي شخصیت دادن به هویت آنها را مدنظر قرار دهند تا در جوانی و بزرگسالی از مقایسه ظاهر و زیبائی‌های ظاهری دچار انواع معضلات نشوند. اگر شخصيت کودکان خوب و مناسب شکل بگیرد در جوانی نیاز به جلب‌‌توجه با ظواهر و رفتارهای خلاف عرف و شرع و قانون و اخلاق نخواهند داشت!

بدحجابی تا چه میزان موجب آسیب‌های اجتماعی می شود؟ 

در سوالات قبل می‌توان پاسخ این سوال را دید اما برای تاکید اشاره‌ می‌کنم که سلامت هر جامعه‌ای به سلامت افراد و خانواده‌ها مبتنی است و بدون تردید رکن اصلی سلامت خانواده، زنان بعنوان همسر یا مادر یا دختر هستند و کارکرد صحيح این افراد در همه جهات بويژه بعد عاطفی و عشق‌ورزی می‌تواند سبب‌ استحکام خانواده و در نتیجه بنیان هر جامعه‌ای باشد و حجاب و حفظ پوشش‌ و حریم‌گذاری بین مردان و زنان و پیشگیری از اختلاط آنها زمینه سلامت همه اقشار را از انواع تنش‌های روانی و ناآرامی‌ها و هیجانات حفظ می‌کند و انرژی افراد متناسب با استعدادهای آنها به صورت صحیح و در جای خود استفاده می‌شود.

اما اگر جاذبه‌های جنسیتی زنان و مردان در محیط‌های اجتماعی از کوچه و خیابان تا محيط تحصیل و کار به نمايش درآید طبيعتا توانایی و استعداد افراد در حوزه‌های تخصص و علم و دانایی کاهش یافته یا هدر می‌رود و انواع معضلات در خانواده و جامعه بروز می‌کند که از مهمترین آنها می‌توان انواع اختلافات خانوادگی و بزهکاری‌ها و طلاق و خودکشی قتل و جنایت و اعتیاد و بیماری‌های جسمی و  روانی متعدد را نام برد که پرداختن به  تک‌تک آن‌ها مجال وسیعی و تخصص متخصصان هر یک را می‌طلبد.

توصیه شما به دختران و بانوان جوان چیست؟ 

کوچک‌تر از آن هستم که به بانوان بزرگوار توصیه کنم اما بدلیل پذیرش پاسخ به سوالات شما نکاتی عرض می نمایم. 
دختران اعم از نوجوانان و جوانان و نیز بانوان محترم اگر به درک دقیق از شأن و ارزش و شخصیت انسانی خود واقف باشند یقینا حتی بدون الزامات دینی هم متوجه خواهند شد که شأن اجتماعی و آرامش و سلامت جسم و‌ روان آنها در گرو حفظ پوشش مناسبی است که جذابيت‌های جنسیتی آنها را نمایش ندهد و بخوبی متوجه خواهند شد اینکه اسلام و اکثر ادیان الهی توصیه به پوشش نموده‌اند برای تأیید توانایی زنان و نقش‌ها و کارکردهای اجتماعی آنها بوده تا در جامعه بعنوان انسان دیده شوند نه بعنوان جنس مادینه!! تا نگاه جامعه به زنان و مردان نگاه انسانی با انواع توانمندی‌ها باشد نه نگاه جنسیتی. لذا به نظرم دختران عزیز و بانوان فهیم قبل از اینکه از بنده توصیه بشنوند که حجاب را رعایت کنید این توصیه را بشنوند که از خود و هویت و ارزش‌های زن بودن خود آگاهی کسب کنید و اگر همه‌جانبه خود را بشناسید بدون شک منافع و ضررهای نوع رفتارهای اجتماعی، اعم از نوع پوشش و نحوه ارتباطات‌ گوناگون را بهتر متوجه می‌شوید.

انتهای‌خبر/ زارعی


تحقق شعار زن، زندگی، آزادی در اسلام

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? تحقق شعار زن، زندگی، آزادی در اسلام