تبدیل‌شدن پیاده‌روی اربعین به مجمع جهانی حسینی | اخبار استان کرمان

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز به برکت تدبیرها وخردورزی‌ها زیارت اربعین به یک مجمع جهانی حسینی تبدیل شده است. به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ در آستانه اربعین سید و سالار شهیدان و پیاده‌روی عظیم اربعین قرار داریم و سال‌های بسیار است که به‌مناسبت اربعین اباعبدالله علیه‌السلام، […]


نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز به برکت تدبیرها وخردورزی‌ها زیارت اربعین به یک مجمع جهانی حسینی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ در آستانه اربعین سید و سالار شهیدان و پیاده‌روی عظیم اربعین قرار داریم و سال‌های بسیار است که به‌مناسبت اربعین اباعبدالله علیه‌السلام، راهپیمایی و اجتماع عظیم و گسترده‌ای مسلمانان جهان اسلام از اقصی نقاط عالم را در کربلا معلی شاهد هستیم. به‌همین مناسبت به حجت‌الاسلام والمسلمین امان‌الله علیمرادی نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری در خصوص فلسفه قیام عاشورا و آثار پیاده‌روی اربعین سیدالشهدا علیه‌السلام به گفتگو نشسته‌ایم که مشروح آن را در گزارش زیر می‌خوانید.
 

نذیر کرمان: فلسفه و اهداف قیام امام حسین علیه‎السلام را تبیین کنید.

علیمرادی: فلسفه قیام حضرت اباعبدالله علیه‌السلام در کلمات خودشان و در زیارت نامه‌ها بیان شده، در فرازی و خطابه‌ای که در منا قبل از سال ۶۱ هجری داشتند، این‌گونه می‌گویند «خدایا تو می‌دانی آنچه از ما می‌گذرد و انجام می‌گیرد برای رسیدن به سلطنت، قدرت و متاع دنیا نیست، بلکه برای این است که پرچم‌های دین تو را نشان دهیم». از این عبارت فهمیده می‌شود که وضع جامعه اسلامی به گونه‌ای بوده است که نشانه‌های دین و دین‌داری گم شده بوده. آن امور برجسته‌ای که نشانه دین است. مانند اقامه نماز، پرداخت زکات، امر به معروف و نهی از منکر، حاکمیت صلاح و نبودن فساد در جامعه، برقراری عدالت و نبودن ظلم و جور، که این‌ها نشانه‌ها و پرچم‌های دین است. امام حسین علیه‌السلام عرض می‌کنند «خدایا تو می‌دانی قیام و تلاش ما برای این است که این پرچم‌های دین در جامعه برافراشته باشد».

در ادامه همان خطابه می‌فرماید «می‌خواهیم صلاح و اصلاح ظاهر و غالب باشد، فساد نباشد»؛ به این معنی نه فساد اخلاق، مالی، اداری، سیستم اداری و حاکمیتی و این جمله نشان می‌دهد که جامعه دچار و گرفتار انحراف شده بوده و بزرگ‌ترین انحراف این بوده است که نظام امامت که نظام الهی اداره جامعه بشری است، این نظام الهیِ امامت تبدیل شده بود به یک نظام سلطنت موروثی و فقط اسم اسلام مانده بود. به‌همین دلیل وقتی که مردان‌ابن حکم امام حسین علیه‌السلام را نصیحت می‌کند که چرا خودت را به خطر می‌اندازی؟ چرا با یزید بیعت نمی‌کنی؟ حضرت می‌فرماید «فاتحه اسلام باید خوانده شود آن‌گاه که کسی مثل یزید مسئول و بزرگ جامعه اسلامی باشد»؛ هرگونه فساد در این آدم بوده است و آدم که این‌گونه بوده است، در رأس امور جامعه اسلامی قرار گرفته است و به‌جای اینکه امام حسین علیه‌السلام را یاری کند، اما اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهد.

سخنان فراوانی از امام حسین علیه‌السلام وجود دارد؛ زمانی ایشان در یک وصیت‌نامه‌ای را به برادرشان محمدبن‌حنفیه می‌نویسند که این وصیت‌نامه در مدینه نوشته شده است و یا این وصیت‌نامه در مکه نوشته شده است، آن‌گاه که عراق در حرکت بوده‌اند؛ ایشان می‌فرمایند « من برای خودنمایی، برای خوشگذرانی، برای ظلم و برای افساد خروج نکردم، خروج و قیام کردکه اصلاح در جامعه و امت جدم برقرار کنم و می‌خواهم معروف در جامعه حاکم شود و منکر در جامعه نباشد» و مشخص می‌شود، جامعه اسلامی گرفتار فساد بوده است.

در زیارت اربعین حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام می‌خوانیم که امام صادق علیه‌السلام این‌گونه ابراز می‌کنند «خون جان خود را بذل کرد تا بندگان از جهل و جهالت نجات پیدا کنند و از سرگردانی و گمراهی نجات دهم»؛ بنابراین معلوم می‌شود جاهلیتی که پیغمبر اکرم(ص) از میان برد، این جاهلیت به جامعه اسلامی برگشته بود.

پیامبر اکرم(ص) که برای هدایت آمد، راه را نشان داد، نظام سیاسی، اقتصادی و حکومتی درست کرد، دوباره این جامعه گرفتار ضلالت و گمراهی شدند و امام حسین علیه‌السلام قیام کرد برای اینکه آن انحراف بزرگی که در جامعه اسلامی پدید آمده بود را برگرداند و اگر امت اسلام ایشان را یاری می‌کردند و پیروز می‌شدند، نظام امامت حاکم می‌شد، اوضاع جهان بشر، غیر از این بود که الان است؛ اما متأسفانه حضرت را یاری نکردند و سیدالشهدا علیه‌السلام شهید شدند؛ ولی با خون خود و با اسارت خاندان خود، راه حل را نشان داد، دشمنان می‌خواستند راه حق گم شود، وحی نابود شود، اهل‌بیت به‌طور کل محو شود؛ اما خون امام حسین علیه‌السلام راه حق را برجسته کرد. در عالم هر کس بخواهد دنبال آزادگی، عدالت‌طلبی، ظلم‌ستیزی فسادستیزی قدم بردارد، الگوی روشن و راهنما آزاداندیش و آزادی‌خواهی در عالم، مکتب امام حسین علیه السلام است.
 

نذیر کرمان: نقش محوری بزرگ‌بانوی دشت کربلا حضرت زینب کبری سلام‎الله‎علیها به‌عنوان پیام‌آور نهضت عاشورا در قامت یک شخصیت تاثیرگذار در محافظت از خانواده و نقش‌آفرین سیاسی و اجتماعی پس از کربلا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

علیمرادی: نقش زنان در وقایع تاریخ‌ساز همواره برجسته بوده است. در امر رسالت و نبوت پیغمبر اکرم(ص)، نقش حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها به‌عنوان پشتیبان مادی، معنوی و عاطفی رسالت و نبوت از مسلمات تاریخ است؛ لذا پیغمبر اکرم(ص) می‌فرماید «مثل خديجه پيدا نخواهد شد. خديجه در آن هنگام كه مردم مرا تكذيب كردند، مرا تصديق کردد، و مرا با ثروت خود براى پيشرفت دين خدا يارى کرد. خدا به من دستور داد خديجه را به قصر زمردى كه در بهشت دارد و هيچ رنج و زحمتى در آن نيست بشارت دهم»؛ در جریان ولایت و امامت امیرالمومنین علیه‌السلام و بعد از رحلت پیغمبر اکرم آن‌گاه که آن انحراف پیش آمد و مطابق دستور خدا که در واقعه غدیر اعلام شده بود، عمل نشد انحرافی پیش آمد و ماجرای سقیفه به‌میان آمد در آن‌جا هم حامی و پشتیبان امیرالمومنین علیه‌السلام، وجود نازنین حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بود تا بدان جا که جان خود را در این راه فدا کرد.

 هما‌ن‌طور که حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها مال، آبروی و اعتبار خود را خرج کرد، در جریان امام علی‌ علیه‌السلام و بعد از رحلت  پیامبر اکرم(ص)، امامت را پشتیبانی کرد؛ بنابراین زن پشتیبان نوبت و رسالت و پشتیبان امامت و ولایت بود. این‌ها از مهم‌ترین حوادث عالم است. در دو حادثه عظیم رسالت خاتم‌النبیین و امامت امام علی علیه‌السلام تاریخ‌ساز و حیات‌بخش زن مقام و جایگاه دوم را داشته است.

در جریان واقعه عاشورا می‌بینیم این حادثه که برای بازگشت، حاکمیت و احیا دین، احیا امر به معروف و نهی از منکر، اصلاح امت اسلام و از بین بردن انحراف، امام حسین علیه‌السلام قیام کرد، باز هم نقش زن، نقش عظیمی است. حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها، از ابتدا، در عاشورا و بعد از عاشورا اباعبدالله علیه‌السلام را همراهی کرد و درست متوجه شد که چه باید انجام دهد، بسیاری از بزرگان اسلام نفهمیدند و امام حسین علیه‌السلام را یاری نکردند.

در روز عاشورا حضرت زینب سلام‌الله‌علیها، آن صحنه‌های عظیم را دید و حمایت عاطفی و معنوی در سخت‌ترین و دشوارترین لحظه‌های فشار، مضیقه و تنگنا ایشان به سیدالشهدا علیه‌السلام کمک کردند و بعد از شهادت امام حسین علیه‌السلام چه‌ها که نکردن حضرت زینب سلام‌الله‌علیها، حضرت در کوفه انقلاب کرد و زمانی که ابن‌زیاد در نظر داشت که خاندان آل‌الله را خوار کند، این خاندان را خارجی جلوه دهد، حضرت زینب سلام‌الله‌علیها چنان دماغ ابن‌زیاد را به‌خاک مالید.

در همه صحنه‌ها شاهد هستیم همان‌گونه که حضرت خدیجه و حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها پشتیبان نبوت و امامت بودند، در قیام عاشورا که برای بازگشت دین و از بین بردن انحراف بود، در جریان قیام حضرت زینب سلام‌الله‌علیها پشتیبان است و بعد از شهادت اباعبدالله علیه‌السلام ایشان پرچم‌دار تبیین است. اگر تبیین حضرت زینب سلام‌الله‌علیها، امام سجاد علیه‌السلام و سایر اهل‌بیت نبود علیهم‌السلام نبود، این خون و قیام عظیم در تاریخ گم می‌شد و یا خلاف آنچه که واقع شده بود، از آن برداشت می‌شد.

ما در روز عاشورا نبودیم تا امام حسین علیه‌السلام را باری کنیم؛ اما فکر و راه امام حسین علیه‌السلام روشن است و نقشه راه اباعبدالله علیه‌السلام برای همه تاریخ و بشریت روشن است. همان اصلاح و امر به معروف و نهی از منکر که سیدالشهدا علیه‌السلام خواسته است را ادامه دهیم.

نذیر کرمان: حضور میلیونی مسلمانان از اقصی نقاط جهان در پیاده‌روی عظیم اربعین را چگونه ارزیابی می‌کنید و این حضور چه پیامی را به جهان مخابره می‌کند؟

علیمرادی: از آغاز زیارت اربعین حسینی مورد توجه اهل‌بیت علیهم‌السلام بوده است، حضرت زینب سلام‌الله‌علیها و اصحاب پیغمبر اکرم(ص)، جابر‌بن‌عبدالله انصاری و همچنین ائمه معصومین علیهم‌السلام بر زیارت اربعین بسیار تاکید داشتند. همچنین مسلمانان و محبان شیعیان حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام برای حضور در پیاده‌روی اربعین اهتمام داشته‌اند و امروز به برکت تدبیرها، اندیشه‌ورزی‌ها و خردورزی‌ها زیارت اربعین به یک مجمع جهانی حسینی تبدیل شده است و از طریق این مجموعه جهانی، فکر و اندیشه امام حسین علیه‌السلام به‌جهان نشان داده می‌شود. از طریق این مجمع جهانی خالص و زلال وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) برای کسانی که هنوز شناختی از ان وجود و دین مقدس ندارند، نشان داده می‌شود.

همان کارکردی که حج حقیقی برای امت اسلام دارد، همان کارکرد را امروز مجمع جهانی زیارت اربعین دارد، همان‌گونه که در جامعه اسلامی باید باشکوه برگزار کند و پرچم و شعار اسلام را در ایام حج به مبارزه با کفر و برائت مشرکین را باید برافراشته بسازد تا مرز میان اسلام و کفر روشن شود، زیارت اربعین چنین کارکردی دارد، می‌تواند همه طرف‌داران جبهه حق را به خود متوجه کند و یک حزب‌الله حقیقی که غالب بر کفر استکبار است، از اقصی نقاط عالم ساماندهی کند برای جمع کردن پیروان حق و مأیوس و ناامید کردن دشمنان حق.

دشمنان وقتی ببینند پرچم خون امام حسین علیه‌السلام، پرچم اصلاح امت جهل، پرچم امر به معروف و نهی از منکر این‌گونه در عالم برافراشته است، از شیطنت مأیوس می‌شوند و دوستان به‌هم پیوند می‌خورند؛ بنابراین اینکه اربعین حسینی معروف شده است به حب‌ الحسین یجمعنا، محبت امام حسین ما را دور هم جمع می‌کند و از اقصی نقاط عالم در این مجمه جهانی حاضر می‌شوند و اگر نتوانند در این مجمع حاضر شوند، پیوند فکری، عاطفی و عقلانی با این مجمع جهانی شکل می‌گیرد و چنین مجمع جهانی را همه لشکر کفر و نفاق نمی‌تواند شکل بدهند، هر فردی بر علیه زیارت اربعین و راهپیمایی اربعین سخنی بگوید یا نادان است یا خائن است، چراکه عظمت این کار را نمی‌داند.
 

انتهای خبر/م


تبدیل‌شدن پیاده‌روی اربعین به مجمع جهانی حسینی

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? تبدیل‌شدن پیاده‌روی اربعین به مجمع جهانی حسینی