بیش از ۸۰ درصد از پهنه جغرافیایی و معدنی کشور هنوز کشف نشده است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: متاسفانه کمترین کار ما در حوزه اکتشافات در کل کشور صورت گرفته است و عملا بیش از ۷ تا ۸ درصد از کل پهنه های جغرافیایی معدنی کشور شناخته شده‌اند و مابقی هنوز شناسایی نشده است. به گزارش سرویس اقتصادی «نذیر کرمان» محمدرضا پور ابراهیمی در جمع راویان پیشرفت و […]

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: متاسفانه کمترین کار ما در حوزه اکتشافات در کل کشور صورت گرفته است و عملا بیش از ۷ تا ۸ درصد از کل پهنه های جغرافیایی معدنی کشور شناخته شده‌اند و مابقی هنوز شناسایی نشده است.

به گزارش سرویس اقتصادی «نذیر کرمان» محمدرضا پور ابراهیمی در جمع راویان پیشرفت و خبرنگاران داخلی و خارجی بازدیدکننده از گروه صنعتی بارز در کرمان، گفت:  آنچه که در فضای عمومی کشور به آن نیازمندیم این است که اقدامات و کارهای مثبت در جمهوری اسلامی انجام شده است اما در تحلیل و بیان آن موفق عمل نکرده است و از سویی دیگر دشمن حجمه‌های سنگینی از کارها و اقدامات انجام نشده نظام را در فضای رسانه‌ای خودش پر قدرت مطرح می کنند اما از موفقیت‌ها و نقاط مثبتی که نظام درآن‌ها زبانزد شده است، حرفی به سخن نمیاورند.

نماینده مردم کرمان و راور با بیان اینکه امروز همه باید در هر جایگاهی و با هر توانی به جهاد تبیین بپردازند، افزود: دشمن تصویری برای مردم کشور و در سطح جهان از ایران منتشر می‌کند که از بزرگترین موانع و مشکلات ما محسوب می‌شود که دشمن آنچهه خود دوست دارد به جهان مخابره می‌کند و طبق فرمایشان مقام‌معظم رهبری تکلیف ویژه و امروزه ماست که دستاوردهای بزرگ نظام را در قالب جهاد تبیین مطرح کنیم.

جهاد تبیین یعنی روایت پیشرفت و معرفی دستاوردهای استان

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اذعان کرد: هر کس در هر لباس و جایگاهی باید به تکلیفی که بر عهده‌اش است، درست عمل کند، معلم استاد نماینده و حتی کارگران  صنعتگران باید به جهاد تبیینن و بیان دستاوردهای ایران بپردزاند  و این کار بسیار پر ارزشمند از سوی بسیج رسانه، کارخانجات و صنعت که در قالب همایش روایت پیشرفت شکل گرفته دقیقا مصداق جهاد تبیین است و البته که همه سلایق حزبی  در کنار هم قرار گرفتند تا نقاط قوت کشور را یکصدا فریاد بزنند.

وی به خاطرات ابتدای نمایندگی خود اشاره کرد و گفت: ما در چند سال گذشته ابتدای کار نمایندگی‌ام  در خصوص ظرفیت‌های معدنی کمترین امکانات فرآوری و ذنجیره ارزش افزوده را نداشتیم زمانی که شروع کردیم برای اجرای طرح‌های تکمیلی ذنجیره تولید بامحدودیت بحران منابع آب درکشور روبه‌رو شدیم که استان کرمان‌به واسطه کویری بودن شرایط سخت‌تری داشت.

پور ابراهیمی ادامه داد: وقتی در طول یک دهه اخیر سعی کردیم که برای پیشرفت گام برداریم ما در شهر کرمان اگر می خواستیم حتی یک واحد صنعتی راه‌اندازی کنیم محدودیت‌های زیادی در راستای توسعه داشتیم، از مواد اولیه و دستگاه‌های تولید تا کمبود منابع آب برای صنعت‌گران بنابراین با شرایط سخت در این مسیر گام برداشتیم.

پروژه انتقال آب از خلیج فارس در کرمان رقم خورد

نماینده مردم کرمان به حل اولین مشکل در مسیر توسعه استان که کمبود آب بود اشاره کرد و گفت: برای اولین بار مجموعه‌ای از مدیران دلسوز و انقلابی موضوع تامین آب را در دستور کار خود قرار دادند و دراستان کرمان همزمان با اجرای طرح و توسعه صنعتی گره کمبود آب را با ایده انتقال آب از خلیج فارس‌ باز کردند و برای اولین بار در این منطقه این پروژه را اجرایی کردیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد:  وقتی ایده پروژه انتقال آب مطرح شد بسیاری از افراد بودند که مداوم تکرار می‌کردند ایده خوبی است اما قابلیت اجرا ندارد اما به لطف پروردگار و اعتماد به متخصصان داخلی و فکر بزرگشان امروز این ابر پروژه به کرمان رسیده و وارد بخش صنعت شده است که بزرگ بود که حل شد و در فاز اول ۱۵۰ هزار متر مکعب آب انتقال یافته است که در فازهای بعدی می توانیم این میزان را به دو تا سه برابر افزایش دهیم زیرا بستر این میزان انتقال در سطح استان وجود دارد.

پور ابراهیمی اذعان کرد: مسیر انتقال آب از خلیج فارس در استان کرمان نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر آماده است که بازگشایی شود تا برای کشاورزی ما نیز مورد استفاده قرار گیرد زیرا دستگاه‌های آب شیرین کن ما به صورت ثابت در مسیر وجود دارند و تا ۳ برابر می‌توان این آب را به استان تزریق کرد.

نماینده مردم کرمان و راور اعلام کرد: در ۱۰ سال گذشته در معادن سنگ آهن و گل گهر ما کمترین ظرفیت تولید در بخش‌های مرتبط به سنگ آهن را نداشتیم و خام فروشی می‌کردیم و حتی یک واحد فولاد سازی یا تولید آهن اسفنجی را نداشتیم اما امروز در همین منطقه گل‌گهر ۲۴ میلیون تن کنسانتره آهن، ۱۸ میلیون تن گندله و ۷ میلیون تن فولاد تولید می‌شود و انشاءالله به فضل الهی این مسیر توسعه استان کرمان را به قطب فولاد کشور بدلخواهد کرد آنهم در استانی که حتی یک کیلو فولاد هم تولید نداشت اما امروز این ظرفیت‌سازی صورت گرفته است.

کرمان قطب تولید فولاد کشور خواهد شد

وی به طرح‌های توسعه جدید اشاره کرد و گفت:  هم طرح‌های  بالا دستی همچون اکتسافات و فعالیت‌های معدن کاوی است، هم پائین دستی است که در حال حاضر ما بزرگترین شرکت حفاری را با کمک خود شرکت‌های بزرگ معدنی استان( ملی مس، گهر زمین، چادر ملو، گل گهر و میدکو در کرمان راه‌اندازی خواهیم کرد سه ماه قبل عملیات اجرایی آن شروع شده است و ظرفیت این شرکت چه خواهد بود؟ این شرکت کل تجهیز و امکانات برای عملیات اکتشافی در بخش معدن تامین خواهد کرد.

رئیس کمیسیوت اقتصادی مجلس اذعان کرد: بیش از ۴۰ درصد ذخایر معدنی در استان کرمان و این بزرگترین ظرفیت برای کشور در سطح استان است، متاسفانه کمترین کار ما در حوزه اکتشافات در کل کشور صورت گرفته است و عملا بیش از ۷ تا ۸ درصد از کل پهنه‌های جغرافیایی معدنی کشور شناخته شده است و بقیه آن هنوز شناسایی نشده است.

وی با بیان اینکه بزرگترین شرکت حفاری خاورمیانه کار خود را شروع کرده است گفت: پهنه‌های گسترده‌ای در اختیار سازمان انرژی اتمی قرار دارد اما چون کار اکتشافی در این پهنه‌ها انجام نشده عملا بلاتکلیف هستند که طی مذاکره‌ای با این بخش داشتیم قرار شده است که بخش‌های اکتشاف نشده در اختیار این شرکت برای کاوش قرار گیرد.

بزرگترین و اولین شرکت اکتشافی استان کرمان افتتاح شده است

پور ابراهیمی با بیان اینکه استان کرمان در مرحله اغاز تحولات معدنی و صنعتی و اکتشافات است، گفت: اولین قرار داد ما با سازمان انرژی اتمی است که به زودی پهنه‌های بلاتکلیف را شرکت حفاری در اختیار می‌گیرد و کار اکتشاف را آغاز خواهد کرد البته محیط زیست هم باید در کنار ما قرار بگیرد تا آسیب به محیط وارد نشود اما نباید مانع عملیات اکتشافی به اسم مراقبت از محیط زیست باشد که این مسئله عملیات اکتشاف را با تاخیر روبه‌رو می‌کند.

نماینده مردم کرمان تاکید کرد: به جز صنایع بالا دستی که باید توسعه می‌یافت صنایع پایین دستی ما هم باید به طبع آن را رشد کند و این در برنامه تحولات معدنی استان است، یکی از صنایع پایین دستی تامین لاستیک ماشین‌های فوق سنگین معدنی است، لاستیک بارز کرمان یکی از نمادهای خوب صنعتی کشور است است که در استان کرمان قرار دارد و از مهمترین دغدغه ما در طرح توسعه معادن تجهیز ماشن‌آلات معدنی بود که حتی یک کیلو لاستیک یا یک حلقه در این عرصه تولید نمی‌شد.

وی ادامه داد: اما طرح توسعه لاستیک‌های فوق سنگین مشکل تجهیز ماشین‌الات معدنی را حل کرد، زیرا اجرای هر طرح اکتشافی و استخراج  بدون لاستیک برای ماشین‌های معدنی امکان پذیر نیست بنابراین شرکت‌های معدنی را به کمیسیون اقتصادی دعوت کردیم و در همفکری که صورت گرفت، مقرر شد تا بزرگترین شرکت تولید لاستیک‌های فوق سنگین در خاورمیانه در کرمان ایجاد شود که سال گذشته کلنگ آن بر زمین زده شد.

تولید لاستیک‌های فوق سنگین گام بلندی در توسعه اکتشافات معدنی است

پور ابراهیمی با بیان اینکه پروژه تولید لاستیک‌های فوق‌سنگین در دو سال آینده اجرایی می‌شود، گفت: این پروژه با اعتباری باغ بر ۱۹ هزار میلیارد تومان که تنه خواهد زد به همتایان خودش در سطح خاورمیانه که بدون اعتبار دولتی است و سهامداران آن خود شرکت‌های معدنی در سطح کشور و استان هستند،و شرکت بارز که مجری این طرح هست توانسته است در بخش تحقیق و توسعه خود دارای رتبه تحقیقاتی در دنیا باشد و چه کارهای بزرگی در این مجموعه بارز آنهم در اوج تحریم، انجام شده است.

وی به کسری برق کشور اشاره کرد و گفت: استان کرمان در تولید انرژی خورشیدی حرف اول را می‌زند، زیرا بزرگترین ظرفیت تولید سل‌های خورشیدی و خاورمیانه را یکسال‌و نیم است در کرمان راه‌اندازی کرده‌ایم و ۲۰ درصد پیشرفت فیزکی دارد، از ماده معدنی سیلیس که در کرمان به وفور وجود دارد تا تولید پنل‌های خورشیدی صفر تاصد را در کرمان انجام خواهد داد که در فاز اول با یک میلیارد دلار سرمایه گذاری کار خود را آغاز کرده است.

ابَر سرمایه‌گذاری را با تولید سل‌های خورشیدی انجام  دادیم

نماینده مردم کرمان و راور تاکید کرد: فاز اول و خط تولیدسل‌های خورشیدی در اسفندماه سال جاری به بهره برداری می رسد و با ۴۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ابر پروزه استان نام گرفته است و با آغاز عملیات بهره‌برداری تعداد ۶ هزار نفر نیروی انسانی لازم خواهند داشت که ایجاد اشتغال هم می‌کند و ۳ هزار مگاوات نیز تولید غنی خواهد داشت.

پور ابراهیمی گفت: روایت پیشرفت باید از این کارهای کشور باشد آن هم در اوج تحریم‌هایی که برای ایران رقم می‌زنند، امریکایی‌ها نباید هوا برشان دارد و نباید فکر کنند که ایران را تحریم کردند حتما موفق شدند نه ایران چه با تحریم چه بی تحریم بزرگ خواهد ماند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس توافق بین ایران و روسیه است در خصوص ساخت کریدور شمال به جنوب را نیز از موفقیت‌های استراتژیک ایران نام برد و گفت: سفر معاونان پوتین به کرمان سبب شده است تا وضعیت حمل ونقل کشور و مسیر صادارت ایران هموار شود و طرح بندر خشک را اجرایی کرده‌ایم که یک ظرفیت بزرگ اقتصادی برای کشور به خصوص استان کرمان است.

وی به طرح ساخت الکترود گرافیتی اشاره کرد و گفت: یکی از پیشرفت‌های استان کرمان ایجاد کارخانه تولید الکترود است زیرا ما سالانه یک و هشت دهم میلیارد دلار واردات الکترود به کشور داریم، به زودی با همکاری صنعت فولاد کشور بزرگترین طرح تولید الکترود را در کشور کلنگ‌زنی می‌کنیم که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

بزرگترین پروژه فروآلیاژ را در کرمان کلنگ‌زنی خواهیم کرد

نماینده مردم کرمان و راور ادامه داد: بزرگترین پروژه فرو آلیاژ را در کرمان راه اندازی خواهیم کرد و علی‌رغم همه مشکلاتی چون ، تحریم‌ها،مسائل ارزی و بودجه‌ای، ما در طول یکسال گذشته بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه در شهر کرمان اجرا کرده‌ایم و این فرایند توسعه در حال عملیاتی شدن است.

پور ابراهیمی عنوان کرد: اولین نکته اصلاحات اقتصادی در دورن با فرض وجود تحریم کاری است که مجلس به دنبال اجرای آن است زیرا اصلاحات اقتصادی که در داخل ضربه وارد می‌کند حتی بیشتر از تحریم اثر گذار بوده که باید این زیرساخت‌ها اصلاح شوند و مجلس در این عرصه گره گشایی خواهد کرد.

وی ادامه داد: بخشی از اصلاحات هم شروع شده است و ترمیم این مسیر بسیار مهم است تا آنچه در حوزه اقتصادی نیازمند آن هستیم سازوکار جدیدش را طراحی کنیم و طی این مسیر بدون روایت خبرگان خبر میسر نخواهد بود.

انتهای خبر/ طهماسبی

 




بیش از ۸۰ درصد از پهنه جغرافیایی و معدنی کشور هنوز کشف نشده است

منبع:آرمـان
? بیش از ۸۰ درصد از پهنه جغرافیایی و معدنی کشور هنوز کشف نشده است