بیش از ۸۰ درصد از پهنه جغرافیایی و معدنی کشور هنوز کشف نشده است/ راه‌اندازی شرکت حفاری از ابتکارات جمهوری اسلامی است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: متاسفانه کمترین کار ما در حوزه اکتشافات در کل کشور صورت گرفته است و عملا بیش از ۷ تا ۸ درصد از کل پهنه های جغرافیایی معدنی کشور شناخته شده‌اند و مابقی هنوز شناسایی نشده است. به گزارش سرویس اقتصادی «نذیر کرمان» محمدرضا پور ابراهیمی در جمع راویان پیشرفت و […]

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: متاسفانه کمترین کار ما در حوزه اکتشافات در کل کشور صورت گرفته است و عملا بیش از ۷ تا ۸ درصد از کل پهنه های جغرافیایی معدنی کشور شناخته شده‌اند و مابقی هنوز شناسایی نشده است.

به گزارش سرویس اقتصادی «نذیر کرمان» محمدرضا پور ابراهیمی در جمع راویان پیشرفت و خبرنگاران داخلی و خارجی بازدیدکننده از گروه صنعتی بارز در کرمان، گفت:  آنچه که در فضای عمومی کشور به آن نیازمندیم این است که اقدامات و کارهای مثبت در جمهوری اسلامی انجام شده است اما در تحلیل و بیان آن موفق عمل نکرده است و از سویی دیگر دشمن حجمه‌های سنگینی از کارها و اقدامات انجام نشده نظام را در فضای رسانه‌ای خودش پر قدرت مطرح می کنند اما از موفقیت‌ها و نقاط مثبتی که نظام درآن‌ها زبانزد شده است، حرفی به سخن نمیاورند.

نماینده مردم کرمان و راور با بیان اینکه امروز همه باید در هر جایگاهی و با هر توانی به جهاد تبیین بپردازند، افزود: دشمن تصویری برای مردم کشور و در سطح جهان از ایران منتشر می‌کند که از بزرگترین موانع و مشکلات ما محسوب می‌شود که دشمن آنچهه خود دوست دارد به جهان مخابره می‌کند و طبق فرمایشان مقام‌معظم رهبری تکلیف ویژه و امروزه ماست که دستاوردهای بزرگ نظام را در قالب جهاد تبیین مطرح کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اذعان کرد: هر کس در هر لباس و جایگاهی باید به تکلیفی که بر عهده‌اش است، درست عمل کند، معلم استاد نماینده و حتی کارگران  صنعتگران باید به جهاد تبیینن و بیان دستاوردهای ایران بپردزاند  و این کار بسیار پر ارزشمند از سوی بسیج رسانه، کارخانجات و صنعت که در قالب همایش روایت پیشرفت شکل گرفته دقیقا مصداق جهاد تبیین است و البته که همه سلایق حزبی  در کنار هم قرار گرفتند تا نقاط قوت کشور را یکصدا فریاد بزنند.

وی به خاطرات ابتدای نمایندگی خود اشاره کرد و گفت: ما در چند سال گذشته ابتدای کار نمایندگی‌ام  در خصوص ظرفیت‌های معدنی کمترین امکانات فرآوری و ذنجیره ارزش افزوده را نداشتیم زمانی که شروع کردیم برای اجرای طرح‌های تکمیلی ذنجیره تولید بامحدودیت بحران منابع آب درکشور روبه‌رو شدیم که استان کرمان‌به واسطه کویری بودن شرایط سخت‌تری داشت.

پور ابراهیمی ادامه داد: وقتی در طول یک دهه اخیر سعی کردیم که برای پیشرفت گام برداریم ما در شهر کرمان اگر می خواستیم حتی یک واحد صنعتی راه‌اندازی کنیم محدودیت‌های زیادی در راستای توسعه داشتیم، از مواد اولیه و دستگاه‌های تولید تا کمبود منابع آب برای صنعت‌گران بنابراین با شرایط سخت در این مسیر گام برداشتیم.

نماینده مردم کرمان به حل اولین مشکل در مسیر توسعه استان که کمبود آب بود اشاره کرد و گفت: برای اولین بار مجموعه‌ای از مدیران دلسوز و انقلابی موضوع تامین آب را در دستور کار خود قرار دادند و دراستان کرمان همزمان با اجرای طرح و توسعه صنعتی گره کمبود آب را با ایده انتقال آب از خلیج فارس‌ باز کردند و برای اولین بار در این منطقه این پروژه را اجرایی کردیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد:  وقتی ایده پروژه انتقال آب مطرح شد بسیاری از افراد بودند که مداوم تکرار می‌کردند ایده خوبی است اما قابلیت اجرا ندارد اما به لطف پروردگار و اعتماد به متخصصان داخلی و فکر بزرگشان امروز این ابر پروژه به کرمان رسیده و وارد بخش صنعت شده است که بزرگ بود که حل شد و در فاز اول ۱۵۰ هزار متر مکعب آب انتقال یافته است که در فازهای بعدی می توانیم این میزان را به دو تا سه برابر افزایش دهیم زیرا بستر این میزان انتقال در سطح استان وجود دارد.

پور ابراهیمی اذعان کرد: مسیر انتقال آب از خلیج فارس در استان کرمان نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر آماده است که بازگشایی شود تا برای کشاورزی ما نیز مورد استفاده قرار گیرد زیرا دستگاه‌های آب شیرین کن ما به صورت ثابت در مسیر وجود دارند و تا ۳ برابر می‌توان این آب را به استان تزریق کرد.

نماینده مردم کرمان و راور اعلام کرد: در ۱۰ سال گذشته در معادن سنگ آهن و گل گهر ما کمترین ظرفیت تولید در بخش‌های مرتبط به سنگ آهن را نداشتیم و خام فروشی می‌کردیم و حتی یک واحد فولاد سازی یا تولید آهن اسفنجی را نداشتیم اما امروز در همین منطقه گل‌گهر ۲۴ میلیون تن کنسانتره آهن، ۱۸ میلیون تن گندله و ۷ میلیون تن فولاد تولید می‌شود و انشاءالله به فضل الهی این مسیر توسعه استان کرمان را به قطب فولاد کشور بدلخواهد کرد آنهم در استانی که حتی یک کیلو فولاد هم تولید نداشت اما امروز این ظرفیت‌سازی صورت گرفته است.

وی به طرح‌های توسعه جدید اشاره کرد و گفت:  هم طرح‌های  بالا دستی همچون اکتسافات و فعالیت‌های معدن کاوی است، هم پائین دستی است که در حال حاضر ما بزرگترین شرکت حفاری را با کمک خود شرکت‌های بزرگ معدنی استان( ملی مس، گهر زمین، چادر ملو، گل گهر و میدکو در کرمان راه‌اندازی خواهیم کرد سه ماه قبل عملیات اجرایی آن شروع شده است و ظرفیت این شرکت چه خواهد بود؟ این شرکت کل تجهیز و امکانات برای عملیات اکتشافی در بخش معدن تامین خواهد کرد.

رئیس کمیسیوت اقتصادی مجلس اذعان کرد: بیش از ۴۰ درصد ذخایر معدنی در استان کرمان و این بزرگترین ظرفیت برای کشور در سطح استان است، متاسفانه کمترین کار ما در حوزه اکتشافات در کل کشور صورت گرفته است و عملا بیش از ۷ تا ۸ درصد از کل پهنه های جغرافیایی معدنی کشور شناخته شده است و بقیه آن هنوز شناسایی نشده است.

انتهای خبر/ طهماسبی
 




بیش از ۸۰ درصد از پهنه جغرافیایی و معدنی کشور هنوز کشف نشده است/ راه‌اندازی شرکت حفاری از ابتکارات جمهوری اسلامی است

منبع:آرمـان
? بیش از ۸۰ درصد از پهنه جغرافیایی و معدنی کشور هنوز کشف نشده است/ راه‌اندازی شرکت حفاری از ابتکارات جمهوری اسلامی است