بم، مرکز عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی مردم جنوب شرق کشور

فت فتو/کرمان شهرستان بم آماده خلق حماسه ای دیگر از حضور دوستداران امام حسین علیه السلام در عزاداری تاسوعا و عاشوراست. به گزارش فت فتو، مردم شهرستان بم  با سیاهپوش شدن، خود را برای فرا رسیدن ماه محرم و عزاداری سالار شهیدان آماده کرده‌اند و شهر بم یکپارچه حسینی است. از مدتها قبل مسئولان شهر، هیئتهای […]

فت فتو/کرمان شهرستان بم آماده خلق حماسه ای دیگر از حضور دوستداران امام حسین علیه السلام در عزاداری تاسوعا و عاشوراست.

به گزارش فت فتو، مردم شهرستان بم  با سیاهپوش شدن، خود را برای فرا رسیدن ماه محرم و عزاداری سالار شهیدان آماده کرده‌اند و شهر بم یکپارچه حسینی است.

از مدتها قبل مسئولان شهر، هیئتهای مردمی و تک تک مردم این شهر خود را برای میزبانی از عزاداران آماده کرده اند، شهر یکپارچه سیاه پوش شده و حال و هوای محرم در گوشه گوشه شهر محسوس است و  دسته جات عزاداری تمرینات متعددی در راستای برگزاری هرچه با شکوه تر مراسم برپا کرده اند.

 عزاداری در شهرستان بم از قدمت زیادی برخوردار است که می توان قدمت هیئت های آن را بیش از ۲ قرن بیان کرد که در ابتدا دو هیئت بنام هئیت کرباسی و طبا طبایی فعالیت داشتند اما در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هیئت مذهبی در این شهرستان وجود دارد که این هیئت ها در هر محله شکل گرفته و در مراسم های عزاداری ارادت خود را به اهل بیت نشان می دهند.

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان بم ضمن تسلیت ماه محرم با بیان اینکه ائمه اطهار(علیهم السلام) نیازی به ما ندارند بلکه ما نیازمند آنان هستیم، گفت: محرم فرصتی برای سربازی در رکاب سیدالشهداء(علیه السلام) است و ما با انفاق و کمک به مردم باید از این فرصت استفاده کنیم و گرفتار بخل و وسوسه شیطان نشویم.

 حجت السلام علی آبادی در این خصوص بیان داشت: مردم بم با شور حسینی خود به استقبال ماه محرم ماه عزاداری سسرورو سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام رفته اند و حسینیه‌ها نیز به مناسبت فرا رسیدن  این مما، سیاه پوش شده اند .

وی تاکید کرد: ایام محرم و عاشورا یک فرصت جدید و یک باب جدید برای حضور انسان در رکاب سیدالشهدا است به همین خاطر باید از این فرصت استفاده کنیم و بخل نورزیم.

علی آبادی خاطرنشان کرد: هر کسی دعوت سیدالشهداء را اجابت نکند از قافله جا خواهند ماند و به خسران دنیا و آخرت دچار خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: اهالی شریف و عزادار حسینی بم با نصب پرچم عزا در خیابان‌ها و پلاکارد و بنر در حسینیه ها خود را  آماده می‌کنند تا حماسه ای دیگر را در تاسوعا و عاشورای حسینی به جهانیان نشان دهند.

وی می‌گوید: برگزاری مراسمهای عزاداری مردم بم در ایام سوگواری سالار شهیدان، نشان از اصالت آداب و سنن مردمان این شهر در عزاداری محرم دارد.

علی‌آبادی می‌افزاید: شهر بم به عنوان مرز شیعیان در شرق کشور شهرت دارد و شور حسینی در ایام محرم در این شهر موج می زند و به جرات می توان گفت طی سالهای اخیر به مرکز عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی برای مردم جنوب شرق کشور تبدیل شده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بم افزود: مردم بم در تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور منسجم و باشکوه در میدان امام (ره) بم به یاد عاشورای خونین حضرت امام حسین (علیه السلام) و یاران فداکار آن حضرت به زنجیرزنی و سینه زنی پرداخته و با شهدای دشت کربلا تجدید پیمانی دوباره خواهند داشت .

وی می‌گوید: در کنار صدها هیئت مذهبی بم، اقشار مختلف مردم اعم از زن و مرد، پیر و جوان برای برگزاری عزاداری های تاسوعا و عاشورای حسینی آماده شده اند چراکه  مردم بم هرچه دارند از امام حسین (علیه السلام) است و در این روز عشق و ارادت خود به ائمه اطهار را ابراز می دارند و سه سال است که با پخش زنده این مراسم از شبکه های مختلف تلویزیونی، ایران و جهان نیز این عشق و ارادت مثال زدنی را به نظاره می نشینند.

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان بم در خصوص بقاء و اماکن مذهبی این شهرستان گفت: در این شهرستان امامزاده ها و اماکن متبرکه زیادی داریم به خصوص امامزاده اسیری که نوه دختری امام حسین و امام حسن می باشند از دیگر موارد این اماکن امامزاده زید، خواجه عسکر، سید طاهرالدین محمد و … است.

علی‌آبادی ادامه می‌دهد: مراسم عزاداری شام غریبان عاشقان اهل بیت علیهم السلام در شهر بم نیز در مکان مقدس امامزاده زید برگزار می گردد.

علی‌آبادی از نظارت بر اشعار این آیین از سوی سازمان تبلیغات اسلامی خبر داده و می‌گوید: امسال این آیین باشکوه با حضور ۳۰ هیات مذهبی در میدان امام خمینی (ره) بم برگزار می شود.

وی افزود: عزاداری تاسوعا و عاشورای مردم بم الگویی برای سایر شهرستان ها است و مردم بم با مراسم عزاداری با شکوه خود در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی نه تنها به افتخار استان بلکه به افتخار کشور و الگویی برای سایر شهرستان های کشور مبدل شده اند.

او ادامه داد: هماهنگی، اخلاص، برنامه‌ریزی و همدلی مردم و مسئولین و هیئت های مذهبی این شهرستان از عوامل مهم برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در بم بود.

علی آبادی گفت: مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی بم به عنوان نمادی ارزشمند و معنوی برای شناساندن هرچه بیشتر این شهرستان همواره بر سر زبانهاست بطوریکه ثبت معنوی این مراسم در فهرست آثار ملی کشور نیز بیانگر این موضوع است.

وی با بیان اینکه تبیین هدف قیام عاشورای حسینی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید مهم‌ترین هدف عزاداران سیدالشهدا (علیه السلام) و شاعران و مداحان عاشورایی باشد، پیوستن استان کرمان به جمع استان‌های برتر کشور در زمینه برگزاری باشکوه عزاداری عاشورای حسینی را حرکتی ارزشمند و مؤثر خواند  و از  آمادگی شهرستان بم برای  برگزاری با شکوه مراسم عاشورای حسینی امسال  خبر داد.

او ادامه داد: الگو بودن مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی و توفیق خدمت به عزاداری امام حسین(علیه السلام) افتخاری بزرگ برای مردم بم است و  الگو بودن مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی و توفیق خدمت به عزاداری امام حسین (علیه السلام) افتخاری بزرگ برای مردم بم است.

وی تصریح کرد: مردم صبور بم همواره دین‌مداری خود را نشان دادند و در همه موارد حتی مواقع بحرانی دست از اهل بیت علیهم السلام برنداشتند.

انتهای پیام




بم، مرکز عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی مردم جنوب شرق کشور

منبع: ایـسنا
? بم، مرکز عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی مردم جنوب شرق کشور