بستر صادرات مرغ باید در استان کرمان فراهم شود

به گزارش نذیر کرمان از کرمان، سیدحسن مهدی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان با تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش، اظهار داشت: به یاری خدا در تامین جوجه و نهاده وضعیت مطلوبی داریم. وی با بیان اینکه در حال حاضر ماهیانه به‌طور متوسط ۳ میلیون قطعه […]

به گزارش نذیر کرمان از کرمان، سیدحسن مهدی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان با تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش، اظهار داشت: به یاری خدا در تامین جوجه و نهاده وضعیت مطلوبی داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ماهیانه به‌طور متوسط ۳ میلیون قطعه جوجه‌ریزی داریم و رشد ۱۰ درصدی داشته‌ایم، گفت: با موضوع انباشتگی مرغ در حال حاضر روبه‌رو هستیم و صادرات پایدار مرغ توسط وزارت جهاد کشاورزی مطرح شده که باعث تعادل و تنظیم بازار مرغ می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی مرغداران استان کرمان ادامه داد: بر اساس مجوز وزارت جهاد کشاورزی به دو تشکل ملی اتحادیه مرغداران کشور و انجمن زنجیره‌های تولید گوشت و مرغ کشور، حدود ۲۰ هزار تن مجوز صادرات داده شده که از خردادماه، حدود ۱۶ هزار تن صادرات به کشور عراق انجام شده است و این روند ادامه دارد.

وی با بیان اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی بر این است که تمام استان‌ها در حوزه صادرات مرغ سهم داشته باشند، افزود: استان کرمان سهم ۲۰۰ تا ۲۵۰ تنی صادرات مرغ دارد که در حال برنامه‌ریزی برای آن هستیم.

مهدی با اشاره به اینکه کشتارگاه‌های طیور استان تاکنون در حوزه صادراتی برنامه‌ای نداشتند و باید بستر آن فراهم شود، گفت: صادرات مرغ از استان کرمان را پیگیری می‌کنیم، وضعیت تولید نسبت به تقاضای بازار در استان مطلوب است و امکان صادرات مرغ وجود دارد.

وی با بیان اینکه قیمت مرغ در حال حاضر در استان کرمان کیلویی ۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان برای مصرف کننده است، ادامه داد: روزانه ۲۲۰ تن مصرف مرغ در استان است و خوشبختانه مشکلی در تامین مرغ استان وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی مرغداران استان کرمان با اشاره به اینکه خرید تضمینی شرکت پشتیبانی امور دام برای خرید مرغ متوقف شده در حالی‌که بستر کامل برای صادرات مرغ وجود ندارد، افزود: کرمان هنوز تجربه صادراتی ندارد و نیاز است که شرکت پشتیبانی امور دام نسبت به خرید تضمینی همکاری داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات تولیدکنندگان، قطعی برق متعدد واحد‌های گوشتی است، گفت: قطعی برق باعث مشکلات تهویه‌ای، افزایش دما و تلفات جوجه‌ها می‌شود؛ بسیاری از واحد‌های مرغداری با مشکل نبود آب روبه‌رو هستند و آبرسانی با تانکر انجام می‌شود.

مهدی با بیان اینکه در خواست داریم مسئولان قطعی برق را پیگیری کنند، چرا که به تولید ضربه زیادی می‌زند، ادامه داد: افزایش چشمگیر قیمت انواع واکسن و دارو در حوزه مرغداری نیز از دیگر مشکلات است که باعث نگرانی تولیدکنندگان و افزایش هزینه تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ۴۰ روز گذشته به دلیل افزایش دما و قطعی برق شاهد تلفات در واحد‌های مرغداری هستیم، افزود: انباشتگی مرغ و کاهش تقاضا در بازار باعث کاهش قیمت مرغ در بازار شده و مرغدار ضرر می‌کند و اگر به این موضوع رسیدگی نشود، دوباره باعث کاهش جوجه‌ریزی می‌شود و از الان باید پیگیری کرد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی مرغداران استان کرمان با بیان اینکه وزن استاندارد مرغ ۱۲۰۰ تا دو هزار گرم است و مردم باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند، گفت: مردم فکر می‌کنند که مرغ کوچک مرغ خوبی نیست در حالیکه هر چه مرغ کوچک‌تر باشد، مرغ سالم‌تری است.

وی با اشاره به اینکه در سطح شمال استان کرمان ۶۴۰ واحد پرورش مرغ گوشتی داریم که تولیدکننده هستند و در هر ماه حدود ۳۰ درصد از این واحدها اقدام به جوجه‌ریزی می‌کنند، ادامه داد: از این تعداد ۶۰۰ واحد دارای مجوز هستند و مابقی به صورت سنتی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/۵۱۱/




بستر صادرات مرغ باید در استان کرمان فراهم شود

منبع: تسنــیم
? بستر صادرات مرغ باید در استان کرمان فراهم شود