برگزاری جشن میراث جهانی در بم 

فت فتو/کرمان مدیر پایگاه جهانی بم از برگزاری جشن میراث جهانی در بم خبر داد و گفت: هر ساله این مراسم از ۱۷مرداد تا ۲۷تیر برگزار می شود. قاسمی مدیر پایگاه جهانی بم بیان کرد: آثار ایران در یونسکو نشان‌دهنده قدمت سرزمین باستانی ایران هستند. مجموعه‌ای از گنجینه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی ایران در فهرست […]

فت فتو/کرمان مدیر پایگاه جهانی بم از برگزاری جشن میراث جهانی در بم خبر داد و گفت: هر ساله این مراسم از ۱۷مرداد تا ۲۷تیر برگزار می شود.

قاسمی مدیر پایگاه جهانی بم بیان کرد: آثار ایران در یونسکو نشان‌دهنده قدمت سرزمین باستانی ایران هستند. مجموعه‌ای از گنجینه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو خودنمایی می‌کنند.
وی افزود: امروزه حفاظت از آثار به جا مانده از تاریخ در نقاط مختلف جهان و همین طور حفظ سرمایه‌های طبیعی در کشورهای مختلف، برای تمام مردم جهان امری ضروری و غیرقابل‌انکار است. تاریخ جوامع مختلف بخشی از تکامل بشر امروزی را تشکیل می‌دهند و بررسی سیر تحول انسان در جهان به‌صورت مجزا امکان‌پذیر نیست.
قاسمی ادامه داد: سازمان یونسکو با ثبت آثار برجسته تاریخی و طبیعی از نقاط مختلف جهان، زنجیره متصلی میان کشورهای مختلف پدید آورده است و حفظ و نگهداری از گنجینه‌های تاریخی و طبیعی جهان را برای تمام انسان‌ها به امری واجب تبدیل می‌کند. مردم سراسر جهان، فارغ از نژاد و دین و آیین‌، باید برای پاسداشت فرهنگ و تمدن جهان برای نسل‌های بعد تلاش کنند.
وی بیان کرد: آثار ایران در یونسکو بخشی از ثروت عظیم کشور ایران هستند که امروزه جایگاه ویژه‌ای بین علاقه‌مندان به تاریخ در سراسر جهان دارند.
مدیر پایگاه جهانی بم به ۲۶ اثر تبت شده اشاره کرد و گفت: در کشور ۲۶ اثر ثبت شده وجود دارد که گاها گفته می شود بم دارای ۴ اثر  دارد که این اشتباه است بطور کلی می توان گفت بم یک پرونده درکامل به عنوان بم ومنظره فرهنگی را شامل می شود.
وی دامه داد: یک پرونده قنات ایرانی  با ۱۱رشته قنات  که دو قنات آن بسیار مورد توجه است که ثبت وموذد توجه قرار داردوهمچنین ثبت بیابان لوت است دگه مشترک با استان های کرمان، سیستان بلوچستان،استان خراسان جنوبی  که پرونده به نامشان ثبت است که دارای هفت دروازه می باشد که یکی از پروازها به نام بم ثبت است که در این مجموعه افتخاری است  که سهم سه اثر از ۲۶اثر جهانی را دارا می باشیم.
قاسمی عنوان کرد: ثبت این اثرها در تاریخ  تیر و مرداد است دلیل آن   کمیته ای در میراث جهانی در جوی وجولای هر ساله برگزار می شود.
وی ادامه داد: در واقع به تاریخ ما در تیر ومرداد  ارگ ومنظره فرهنگی آن در ۱۷مرداد  و قنات ها در ۲۵تیر و۲۷ بیابان لوت ثبت جهانی شده اندکه یک دهه را شامل می شود ما هر ساله  رقم می خورد به نام میراث جهانی نام گذاری شده است.
قاسمی اضافه کرد: هر ساله در بم جشن برگزار می شود که دوسال به دلیل بیماری هم گیر این مراسمات تعطیل بوده  و امسال  به دلیل پاس داشت این رخ داد عظیم  را گرامی بداریم   و برنامه های مختلفی برگزار کنیم.
وی به پاره ای از برنامه‌های دیده شده اشاره کرد و توضیح داد: ازجمله این برنامه ها برگزاری یک نشست علمی  و تخصصی  با شعار  میراث واقلیم نام گذار شده است که می توانیم با شعار دیگر بومی سازی کرد.
قاسمی گفت: با دانشگاه های مجتمع آموزشی عالی و دانشگاه آزاد  نشست های داشتیم که قرار شد اساتید و دانشجویان در این نشست علمی شرکت کنند.
وی یادآور شد: به دلیل بیماری کرونا  که همه گیر بود نتوانست برنامه ای داشته باشیم که بافروکشی این بیماری امسال سعی داریم بصورت ویژه به مدت ده روز برنامه های در باغ هنر برگزار کنیم.
قاسمی ابراز کرد: این مراسم در باغ هنر برگزار می شود و هدف شناختن این مجموعه به مردم است که زنده یاد شجریان پایه گذار ی کرده اند.
این مسئول یادآور شد: با توجه به اینکه این مجموعه  از زمان افتتاحیه هیچ برنامه‌ای خاصی نداشت با برپایی مراسمات میراث جهانی از جمله نمایشگاه، موسیقی نواحی، فیلمواره بم، مسابقه عکاسی و نقاشی برای کودکان تورهای گردشگری به‌صورت رایگان از مکان های تاریخی بازدید کنند این ساختمان معرفی ومحملی برای اجرایی برنامه های فرهنگی باشد.
وی ادامه داد: با توجه به نزدیک شدن به عید قربان وعید غدیر می توانیم جشن بسیار بزرگی و برنامه ها متنوع  اجرا  وبا حضور اساتید بزرگ موسیقی در جوار ارگ قدیم برگزار کنیم.

انتهای پیام




برگزاری جشن میراث جهانی در بم 

منبع: ایـسنا
? برگزاری جشن میراث جهانی در بم