برنامه اقتصادی کرمان تولید دانش‌بنیان و صادرات‌محور | اخبار استان کرمان

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: به‌جای اینکه فقط به اشتغال فکر کنیم، بر تولید دانش‌بنیان، صادرات‌محور، رقابتی و قابل عرضه در بازارهای جهانی باید تمرکز کرد. سید مهدی طبیب‌زاده در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» از تلاش‌های مستمر اتاق کرمان برای رشد توسعه اقتصادی استان خبر داد و گفت: یکی […]



رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: به‌جای اینکه فقط به اشتغال فکر کنیم، بر تولید دانش‌بنیان، صادرات‌محور، رقابتی و قابل عرضه در بازارهای جهانی باید تمرکز کرد.

سید مهدی طبیب‌زاده در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» از تلاش‌های مستمر اتاق کرمان برای رشد توسعه اقتصادی استان خبر داد و گفت: یکی از مطالبات جدی بخش خصوصی از دولت جدید کمک به بهبود فضای کسب و کار است تا با تحقق این مهم، نظام‌های دادرسی، تامین اجتماعی و مالیاتی عادلانه شوند.

وی با بیان اینکه با وجود مسائل مختلف پیش‌ روی تولیدکنندگان از جمله تحریم‌ها، اِعمال برخی سیاست‌های کنترلی و نبود نقدینگی، سخت‌گیری‌های بسیار تأمین اجتماعی قابل قبول نیست، عنوان کرد: بخشنامه‌های متعدد، پرحجم و متنوع تأمین اجتماعی سبب شده به‌نوعی سردرگمی برای فعالان اقتصادی ایجاد شود و کارکنان فعال این سازمان علی‌رغم اینکه میل به توسعه، تقویت کارآفرینی و تولید دارند، مجبور به اجرای فرامین اداری هستند که این شرایط مسائلی را برای فعالان اقتصادی ایجاد می‌کند.

رئیس اتاق کرمان عنوان کرد: ما از دستگاه قضایی استان هم درخواست کرده‌ایم که با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و درآمد کسب‌وکارها، دلیل افزایش سهم سازمان‌هایی که منابع کسب را تامین می‌کنند، مورد بررسی قرار دهند.

طبیب‌زاده، در این رابطه به سازمان امور مالیاتی اشاره کرد و گفت: میزان مالیات وصولی استان در سال جاری دو برابر سال گذشته تصویب شده در حالی که گشایشی در تولید حاصل نشده و فعالان اقتصادی با سخت‌گیری‌های بسیار و شرایط دشوار روبه‌رو هستند.

وی با بیان اینکه مسائل و مشکلات تولید در کرمان به‌صورت کارشناسی احصاء شده است، ادامه داد: همه مسؤلان اجرایی استان باید دست‌به‌دست هم دهند تا از این شرایط سخت عبور کرده و بتوانند با تعامل، تولید را رونق دهند.

رئیس اتاق کرمان به مشکلات صادارتی استان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر صادرات استان محدود به چند محصول و چند بازار مشخص است لذا برنامه‌ریزی برای توسعه پایدار و توسعه محصولات صادراتی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه طرح سنجش ظرفیت‌های صادراتی استان و ورود به دنیای صادرات پایدار فعالان اقتصادی عضو اتاق کرمان به‌زودی اجرایی می‌شود، گفت: دست‌یابی به صادرات ۵۰ محصول صادراتی با ارزش ۱۰ میلیارد دلار، به ۴۰ بازار بین‌المللی، دراین طرح هدف‌گذاری شده است.

رئیس اتاق کرمان ادامه داد: در استان زنجیره‌های ارزش بسیاری مانند مس، فولاد، زغال، کرومیت و کشاورزی می‌تواند طراحی و شکل گیرد، بنابراین باید طرح‌های تکنولوژیک تعریف و برای تکمیل زنجیره ارزش تدوین شود که اتاق هم به‌دنبال آن است.

وی نجات صنعت استان، توسعه و پیشرفت در این حوزه را در گرو تغییر نگرش عنوان کرد و گفت: به‌جای اینکه فقط به اشتغال فکر کنیم، بر تولید دانش‌بنیان، صادرات‌محور، رقابتی و قابل عرضه در بازارهای جهانی هم باید تمرکز داشته باشیم که این نگرش موجب تقویت بُنیه صنعتی استان می‌شود.

طبیب‌زاده ادامه داد: برای استقرار این چنین صنعتی باید مشوق‌هایی در شهرک‌های صنعتی در نظر گرفته شود زیرا عمده صنایع استان به‌ویژه صنایع کوچک و متوسط در نسل اول و دوم قرار دارند و باید سطح خود را ارتقاء دهند.

رئیس اتاق کرمان با تاکید بر اینکه طرح استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی باید مورد حمایت قرار گیرد، گفت: خوشبختانه در استان این شرکت‌ها رشد بسیار خوبی داشته‌اند و از ۶۰ واحد صنعتی امروز به  ۱۲۰ عدد رسیده‌اند.

وی تصریح کرد: در استان کرمان صنایع بزرگ و یا صنایع کوچک فعالیت بیشتری دارند و در این بین صنایع متوسط به‌عنوان حلقه گم‌شده میانی صنعت چندان شکل نگرفته‌اند و باعث شده ما بُنیه صنعتی مناسبی در این رابطه نداشته باشیم.

طبیب‌زاده، با اشاره به اینکه نقشه راه برای صنایع کوچک و متوسط باید تدوین شود، گفت: همچنین برای تامین مالی پروژه‌های صنعتی استان می‌توان به جز تسهیلات بانکی از ابزارهای مختلف تأمین مالی مانند بازار سرمایه صندوق‌های ضمانتی، شرکت‌های خطرپذیر و … استفاده کرد.

طبیب‌زاده افزود: شاخص‌ها نشان می‌دهد که اگر بخواهیم آینده استان را مبتنی بر داشتن، تکنولوژی و خلق ثروت از محل فناوری بنا کنیم، باید در مسیر شفافیت، تحلیل داده و مدیریت اطلاعات حرکت و سیستم‌های اطلاعات مدیریت را در بنگاه‌های اقتصادی، سازمان‌های دولتی و نهادهای نظارتی مستقر کنیم.

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه ۲۰ تا ۲۵ سال آینده منابع طبیعی در استان به‌شدت کاهش می‌یابند، خاطرنشان کرد: برای تبدیل‌کردن اقتصاد مبتنی بر منابع، بر اقتصاد و بر دانش با توجه به تنوع تکنولوژی و پیشرفت‌های سریع، استقرار مدیریت سیستم اطلاعات ضروری است.

انتهای خبر/ طهماسبی


برنامه اقتصادی کرمان تولید دانش‌بنیان و صادرات‌محور

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? برنامه اقتصادی کرمان تولید دانش‌بنیان و صادرات‌محور