برنامه‌های تربیتی مسجدی که توسط شهید گرامی راه‌اندازی شد

برنامه‌های تربیتی مسجد امام حسین(ع) کرمان که توسط شهید گرامی راه‌اندازی شد در گفتگو با فرمانده پایگاه مقاومت ثارالله کرمان مورد بحث قرار گرفت. اسماعیل قاسمی فرمانده پایگاه مقاومت ثارالله از ناحیه مقاومت بسیج حضرت رسول(ص) کرمان در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی نذیر کرمان در رابطه برنامه‌های صورت گرفته در مسجد امام حسین(ع) که […]

برنامه‌های تربیتی مسجد امام حسین(ع) کرمان که توسط شهید گرامی راه‌اندازی شد در گفتگو با فرمانده پایگاه مقاومت ثارالله کرمان مورد بحث قرار گرفت.

اسماعیل قاسمی فرمانده پایگاه مقاومت ثارالله از ناحیه مقاومت بسیج حضرت رسول(ص) کرمان در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی نذیر کرمان در رابطه برنامه‌های صورت گرفته در مسجد امام حسین(ع) که این‌ پایگاه در آن مسجد مستقر است، گفت: عمده کاری که در مسجد انجام می‌شود پیگیری برنامه‌های تربیتی با محور تربیت جوان مومن انقلابی فعال با منظور دولت سازی است.

قاسمی بیان کرد: از آن‌جایی که حضرت آقا می‌فرمایند باید جوان مومن انقلابی پرورش دهیم؛ هدف ما در مسجد امام حسین علیه‌السلام ساختن دولت‌مردانی است که انشالله دولت اسلامی را شکل دهند و در این راستا کارهای متعددی انجام می‌شود.

وی مطرح کرد: یکی از اموری که پیگیری می‌شود طرح تابستانه شهید بهنام محمدی است که هر سال حدودا ۵۰ تا ۷۰ دانش‌آموز پذیرش می‌شود و امسال پنجمین دوره آن برگزار شد؛ در این دوره برنامه‌های تربیتی متعددی با چهار محورِ معنویت، علمیت، مهارت و بصیرت که حضرت آقا می‌فرمایند جوان در این چهار عرصه باید رشد کند، پیگیری می‌شود.

فرمانده پایگاه مقاومت ثارالله افزود: بعد از طرح تابستان نیز طرحی داریم که با همین چهار محور صورت می‌گیرد و هرکاری که انجام می‌دهیم باید یکی از این محورهای تربیتی را پوشش دهد.

وی عنوان کرد: الحمدالله مسجد بسترهای ورود متعددی دارد تا بتواند جذب زیادی به خصوص در حوزه جوان و نوجوان داشته باشد.

اسماعیل قاسمی ادامه داد: یکی از این بسترها مجمع قاریان هست که ساختمان آن توسط مسجد ساخته شده و از آن‌جایی که همیشه به‌ دنبال انجام کار به صورت تخصصی هستیم، بحث آموزش به مجمع قاریان و موسسه تسنیم واگذار شده است.

وی بیان کرد: باشگاه ورزشی از دیگر بسترهای رشد مسجد است که مجموعه فرهنگی ورزشی شهید مسعود قادری‌پناه هم برای خواهران و هم برادران در رشته‌های متعدد کار ‌می‌کند و تقریبا تمام وقت‌های باشگاه پر است.

فرمانده پایگاه مقاومت ثارالله یک بستر جذب دیگر را مجموعه کتابخانه که اکنون به مرکز علمی تربیتی ارتقا پیدا کرده دانست و گفت: غالب افراد با گزینش و رصد به آنجا دعوت می‌شوند و کار تربیتی و علمی را پیگیر هستند.

قاسمی ذکر کرد: این افراد که از پایه دهم پذیرش می‌شوند تا زمانی‌که به کنکور برسند و یا افرادی که می‌خواهند برای مدارک عالی درس بخوانند، در زمینه علمی به آن‌ها کمک می‌شود و در کنار تقویت بنیه علمی برنامه‌های تربیتی برای آن‌ها داریم.

وی افزود: از دیگر بسترهای جذب مسجد خودِ پایگاه هست که برای عموم است و در تمام مناسبت‌های ملی و مذهبی کارهایی انجام می‌شود که مستقیما با مردم محله ارتباط برقرار می‌کنیم.

قاسمی گفت: به طور مثال محرم امسال پرچم متبرک به حرم امام حسین علیه‌السلام توسط جوانان و نوجوانان تحت عنوان پویش عطر سیب درب منازل محله برده می‌شد؛ این برنامه از پیش از محرم شروع شد و این‌گونه به استقبال محرم رفتیم در کنار آن بنری با عنوان “این خانه عزادار حسین است”، طراحی و به صورت رایگان درب منازل نصب شد.

وی ادامه داد: در کنار این برنامه‌ها تبلیغ مراسمات محرم نیز صورت می‌گرفت و از آن‌جایی که مراسم محرم در حیاط مسجد برگزار می‌شد و مسجد فرش برای آن نداشت، فرش‌های لازم توسط مردم تحت عنوان نذر فرش تهیه شد.

قاسمی گفت: کار دیگری که محرم امسال انجام شد طرحی تحت عنوان از مسجد تا مصلی راه‌اندازی شد و روز عاشورا مردم و دسته‌های عزاداری از مسجد راه افتادند و تا مصلی رفتند.

این فرمانده پایگاه عنوان کرد: از دیگر امور انجام شده در مسجد اعتکاف‌هایی است که برگزار می‌شود و هر اعتکاف برگزار شده یک اعتکاف علمی با قشر نخبگانی بوده است؛ رمضان امسال با بیش از ۲۰۰ نفر جوان که بیشتر دانشجو بودند برگزار شد.

وی یادآور شد: هر روز بعد از نماز برنامه داریم؛ شنبه و دوشنبه ها شرح حدیث و آیات توسط امام جماعت، یکشنبه‌ها تلاوت قرآن که بعد از اهانتی که به ساحت مقدس قرآن شد به صورت کرسی تلاوت برگزار می‌شود، سه‌شنبه‌ها هیئت هفتگی و چهارشنبه‌ها نشست بصیرتی برگزار می‌شود.

قاسمی گفت: برنامه دیگر نمازهای مسجد است که تمام برنامه‌های دیگر به منظور افزایش نمازگزار مسجد انجام می‌شوند؛ الحمدلله نماز هر سه وعده مسجد پرشور و باشکوه و به وقت و بادقت برگزار می‌شود و سعی شده سخنرانی بین دو نماز نداشته باشیم و بعد از نماز باشد این‌ها به همراه قرائتی که امام جماعت دارد باعث شده ۳۰۰ تا ۷۰۰ نمازگزار داشته باشیم.

وی بیان کرد: برای این‌که این کارها خوب صورت بگیرد و به عنوان کارهای الگویی در مسجد باشند از مبلغین و نخبگان مبلغ مسجد دعوت شده و تقریبا دو نفر روحانی به غیر از امام جماعت مسجد داریم که دائما در مسجد و در کنار مردم هستند.

فرمانده پایگاه مذکور افزود: از فعالیت‌های دیگر مسجد حضور در میادینی‌ که انقلاب اسلامی نیاز داشته است از جمله؛ ستاد مشارکت حداکثری در انتخابات، پویش هر ماشین یک ستاد انتخاباتی، گفتمان با مردم و ایجاد شور انتخاباتی با ایجاد فضاهای متعدد است.

برگزاری دوره کار تشکیلاتی، افطاری ساده در ماه مبارک رمضان، برگزاری نمایشگاه با حدود ۱۰‌ هزار بازدید کننده در شهادت حاج قاسم، کمک‌های مؤمنانه، ایستگاه صلواتی در مناسبت‌های مختلف، اختصاص زمین با کمک مردم برای راه‌اندازی کارگاه تولید اقتصاد مقاومتی، حضور پررنگ در تامین امنیت زمان اغتشاشات، برگزاری برخی مراسمات در سطح گسترده برای عموم مردم شهر، پرداختن به بحث خانواده و فرزندآوری از دیگر برنامه‌های مسجد امام حسین(ع) بود که در این گفتگو به آن اشاره شد.

وی در ادامه گفت: در سال‌های اخیر نزدیک به ۵۰ نفر طلبه از بین دانش‌آموزان برای حوزه‌های علمیه فرستاده شد و تعداد جذبی از بچه‌های بسیجی داشتیم که برای سپاه رفتند، در مرکز علمی تربیتی نیز فقط از سال ۹۸ تاکنون ۱۷۰ نفر قبولی کنکور در دانشگاه‌های مطرح داشته‌ایم.

قاسمی در پایان از شهید گرامی از شهدای دفاع مقدس به عنوان شهید شاخص این مسجد که این مسجد را راه انداخته و در پایگاه ثارالله کار کرده است یاد کرد.

انتهای خبر/ کارگرزاده 




برنامه‌های تربیتی مسجدی که توسط شهید گرامی راه‌اندازی شد

منبع:آرمـان
? برنامه‌های تربیتی مسجدی که توسط شهید گرامی راه‌اندازی شد