برداشت مغز سبز پسته در زرند | اخبار استان کرمان

مدیر جهادکشاورزی زرند گفت: امسال از یک هزار هکتار باغ پسته این شهرستان، ۱۰۰ تن مغز سبز پسته (کال) برداشت می‌شود. به گزارش گروه شهرستان‌های پایگاه خبری «راه‌آرمان»، مدیر جهاد کشاورزی زرند در بازدید همتی نماینده مردم شهرستان‌های زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی از ترمینال فرآوری پسته در زرند با اعلام این خبر گفت: ۱۰۰ تن […]




مدیر جهادکشاورزی زرند گفت: امسال از یک هزار هکتار باغ پسته این شهرستان، ۱۰۰ تن مغز سبز پسته (کال) برداشت می‌شود.

به گزارش گروه شهرستان‌های پایگاه خبری «راه‌آرمان»، مدیر جهاد کشاورزی زرند در بازدید همتی نماینده مردم شهرستان‌های زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی از ترمینال فرآوری پسته در زرند با اعلام این خبر گفت: ۱۰۰ تن مغز سبز جهت صادرات به بازار‌های جهانی تولید شده است و مغز سبز پسته با قیمتی بیشتر در بازار‌های داخلی و کشور‌های اروپایی و چین عرضه می‌شود. 
 
رضا محمدی بیان کرد: زمان برداشت پسته کال هنگامی است که در ۳۰ تا ۴۰ درصد از خوشه‌های پسته، رنگ پوست نازک روی مغز از سفید مایل به زرد و صورتی تغییر رنگ داشته باشند.
 
وی از مهم‌ترین مزایای کال چینی را صرفه اقتصادی، کاهش افلاتوکسین و کمک به مدیریت زمان برداشت دانست.
 
مدیر جهادکشاورزی زرند مغز پسته سبز شهرستان زرند را بهترین مغز سبز در دنیا عنوان کرد.
 
محمدی اظهار کرد: برداشت محصول پسته در شهرستان زرند از اوایل مهرماه آغاز می‌شود و‌ پیش‌بینی می‌شود در مدت زمان یک‌ ماهه از ۳۰ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته حدود ۱۷ هزار تن انواع پسته فندقی، اکبری، احمد آقایی، کله قوچی، و ممتاز در این شهرستان برداشت شود.
 
وی گفت: پسته شهرستان زرند با توجه به شرایط آب و هوایی خاصی از نظر طعم، رنگ، مغز و کیفیت رتبه اول کشور را دارد.  
 
همتی نماینده مردم شهرستان‌های زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی در حاشیه برداشت پسته کال (مغز سبز) شهرستان زرند گفت: صنعت و کشاورزی همانند دو بال اقتصادی شهرستان می‌مانند که هر دو در کنار  هم به رشد و شکوفایی شهرستان کمک می‌کنند.
 
 وی بیان کرد :با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش کمی و کیفی منابع آب و وجود رقبای سرسخت در صنعت پسته ناگزیریم با بهره‌گیری از روش‌های علمی و کمک متخصصان امر در حوزه کشاورزی از افول این بخش جلوگیری کنیم.
 
محمدی صادرکننده پسته گفت: در سال جاری صادرات مغز سبز به بازار‌های اروپایی را داشتیم و در طول برداشت این محصول ارزشمند با رعایت موارد کاملا بهداشتی از کارگران بومی استفاده شد.

وی تصریح کرد: برداشت پسته کال با توجه به مزیت‌های آن، بازار و آینده بهتری نسبت به پسته رسیده دارد، به طوری که فراوری پسته کال و صادرات مغز سبز ارزش افزوده بهتری دارد، زیرا برداشت پسته کال نیاز به نیروی انسانی دارد در صورتی‌که پسته آمریکا نمی‌تواند به این بازار ورود کند، البته این هم باید مدنظر صادرکنندگان باشد، صادرات مغز سبز مستلزم عدم‌ استفاده از سموم شیمیایی غیرمجاز و رعایت اصول بهداشتی سخت‌گیرانه اتحادیه اروپا است. 

 
 صادر کننده پسته عنوان کرد: خوشبختانه مغز سبز زرند در بازار‌های اروپایی طرفداران خوبی دارد. 
منبع:فارس
انتهای خبر/زارعی
 


برداشت مغز سبز پسته در زرند

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? برداشت مغز سبز پسته در زرند