با قیمت بالای بلیت تئاتر مخالفم؛ پول‌های قوی مناسبات تئاتر را برهم نریزند/ «سی‌صد» کنسرت نمایش نیست!

محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص دلیل عدم اجرای مجدد کنسرت نمایش «سی‌صد» کاری از سهراب پورناظری در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ گفت: کنسرت‌ها کلا در ایام محرم و صفر برگزار نمی‌شوند و آثاری که کنسرت اطلاق شوند، مجوز اجرا در این ایام را نمی‌گیرند. من […]



محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص دلیل عدم اجرای مجدد کنسرت نمایش «سی‌صد» کاری از سهراب پورناظری در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ گفت: کنسرت‌ها کلا در ایام محرم و صفر برگزار نمی‌شوند و آثاری که کنسرت اطلاق شوند، مجوز اجرا در این ایام را نمی‌گیرند. من کنسرت نمایش «سی‌صد» را ندیدم، اما دوستانی که مجری کار هستند، می‌گویند این اثر، کنسرت نمایش نیست بلکه موسیقی‌ای است که نمایش هم در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: کارشناسان ما معتقدند اگر بخواهیم «سی‌صد» را در ۲ بخش موسیقی و نمایش، وَزن‌کِشی کنیم بیشتر به موسیقی متمایل است. در کل امیدوارم که این مشکل هم هرچه سریع‌تر حل شود تا کار شایسته آقایان پورناظری دوباره به اجرا برسد.

معاون امور هنری وزارت ارشاد درباره اجرای «نبرد رستم و سهراب» حسین پارسایی که موسیقی هم در آن وجود دارد و این روز‌ها به صحنه می‌رود، بیان کرد: از نگاه من اگر بخواهیم عدالت را رعایت کنیم باید هردوی این کار‌ها اجرا داشته باشند و به صحنه بروند، اما به هرحال مخاطب، سهراب و تهمورس پورناظری را در حوزه موسیقی و حسین پارسایی را در حوزه تئاتر می‌شناسد.

وی ادامه داد: برای مثال اگر «نبرد رستم و سهراب» ۷۰ درصد نمایش و ۳۰ درصد موسیقی است؛ کار آقایان پورناظری عمدتا موسیقی است و بخش کمی از آن نمایش است. درکل ما در صدد گفتگو هستیم و کار را دنبال می‌کنیم تا مجددا «سی‌صد» به صحنه بازگردد.

سازمان اوج با سرمایه‌گذاری برای «نبرد رستم و سهراب» کار شایسته‌ای کرد/ پول‌های قوی مناسبات تئاتر را برهم نریزند

وی در پاسخ به این پرسش که سرمایه‌گذاری سازمان اوج در نمایش «نبرد رستم و سهراب» به کارگردانی حسین پارسایی چه اندازه اقدام درستی بوده و آیا در ادامه این عمل موجب حمایت دیگر ارگان‌ها از نمایش و کنسرت‌ها می‌شود؛ پاسخ داد: قطعا حضور ارگان‌های مختلف که به لحاظ مالی، توانایی کمک و مساعدت به تولیدات فاخر را دارند بسیار مغتنم و ارزشمند است. سازمان اوج هم به عقیده من با تولید این سرمایه گذاری در این اثر کار شایسته‌ای کرده استالبته این بین باید مراقب باشیم پول‌های قوی مناسبات هنر را برهم نریزد. لزومی ندارد، چون پول زیادی دست ماست هزینه‌های بی‌جهتی را برای بازیگران، کارگردان و… کنیم و بر همین منوال بلیت‌ها را گران بفروشیم. این کار‌ها تعادل اقتصاد تئاتر را برهم می‌زند.

پول‌های قوی بانی ایجاد نرخ میلیونی بلیت تئاتر

سالاری با اشاره به بالا بودن قیمت بلیت برخی نمایش‌ها عنوان کرد: متاسفانه این اتفاق به دلیل حضور پول‌های قوی رخ می‌دهد. روزی که دوستان قیمت بلیت نمایش «نبرد رستم و سهراب» را اعلام کردند با آقای حمید نیلی مدیرکل هنر‌های نمایشی تماس گرفتم و گفتم این قیمت‌ها پذیرفته نیست. مدیرکل هنر‌های نمایشی گفتند قیمت‌ها از ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان اعلام شده است. من گفتم این قیمت نمی‌تواند باشد چرا که مناسبات اقتصاد تئاتر را برهم می‌ریزد و سالن‌های دیگر را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین من خواهش کردم در جلسه‌ای با دوستان تولیدکننده قیمت‌ها را کاهش دهند.

با قیمت بالای بلیت تئاتر مخالفم

معاون امور هنری وزارت ارشاد در پایان خاطرنشان کرد: گروه‌های تئاتر باید منابع درآمدی خودشان را از بخش‌های مختلف کسب کنند. باید پشتیبان، تبلیغات و اسپانسر پیدا کنند. نمی‌توان همه پول را از جیب تماشاگر درآورد. تا جای ممکن قیمت بلیت‌های تئاتر باید کنترل شده باشد. برای مثال وقتی در سالن تئاتر اجرا نمی‌کنید و  یک زمین ورزشی را برای تولید یک تئاتر درنظر می‌گیرید حتما نور، صدا، تجهیزات متناسب و… خودش را می‌خواهد که همه اینها هزینه بالایی دارد که قرار نیست از جیب تماشاگر این پول‌ها دربیاید. اینها هزینه‌هایی است که گروه باید از منابع دیگری تامین کند؛ به همین دلیل من موافق قیمت بالا برای بلیت نمایش نیستم و متعقدم گروه‌ها برای قیمت بلیت منابع مالی دیگری را باید تامین کنند.

انتهای پیام/


با قیمت بالای بلیت تئاتر مخالفم؛ پول‌های قوی مناسبات تئاتر را برهم نریزند/ «سی‌صد» کنسرت نمایش نیست!

منبع: بــرنا
? با قیمت بالای بلیت تئاتر مخالفم؛ پول‌های قوی مناسبات تئاتر را برهم نریزند/ «سی‌صد» کنسرت نمایش نیست!