با اعتبارات قطره چکانی نمی‌توان قولی برای اتمام پروژه‌های راهسازی استان کرمان داد

به گزارش نذیر کرمان از کرمان، سال‌ها از آغاز تعداد زیادی از پروژه‌های راهسازی استان کرمان می‌گذرد و عمر برخی از آنها به آغاز دهه ۹۰ برمی‌گردد و به گفته مسئولان اعتباراتی که برای این پروژه‌ها پیش‌بینی شده براساس مطالعات و بررسی‌های سال‌ها قبل بوده، پاسخگوی نیاز امروز این طرح‌های راهسازی نیست و با تخصیص […]

به گزارش نذیر کرمان از کرمان، سال‌ها از آغاز تعداد زیادی از پروژه‌های راهسازی استان کرمان می‌گذرد و عمر برخی از آنها به آغاز دهه ۹۰ برمی‌گردد و به گفته مسئولان اعتباراتی که برای این پروژه‌ها پیش‌بینی شده براساس مطالعات و بررسی‌های سال‌ها قبل بوده، پاسخگوی نیاز امروز این طرح‌های راهسازی نیست و با تخصیص اعتبارات قطره چکانی و احداث یک کیلومتر از این محورها در طول سال نمی‌توان قول خاصی برای اتمام پروژه‌های راهسازی استان کرمان داد.

رضا حافظی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان، در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به وضعیت راه‌های شمال استان کرمان، اظهار داشت: ۲۴ طرح را در قالب ۷۲ پروژه در استان در حوزه راه‌ها در حال پیگیری و احداث است که این پروژه‌ها شامل ۵۷۹ کیلومتر راهی است که تاکنون احداث شده و ۴۶۱ کیلومتر راه در دست احداث است، ۵۵۹ کیلومتر راه نیز باید مطالعه شده و عملیات اجرایی آن آغاز شود تا شبکه راه‌های اصلی ما در شمال استان تکمیل شود.

وی با بیان اینکه برای تکمیل شبکه راه‌های استان کرمان با هزینه‌های امروز، نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: باید ‌تخصیص اعتبار پروژه‌ها به نحوی باشد که بتوان در یک بازه زمانی کوتاه و منطقی این پروژه‌ها اجرا شده و به بهره‌برداری برسد تا این پروژه برای مردم منفعت داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه مجموع راه‌های بین شهری و روستایی ما در شمال استان کرمان ۱۰ هزار و ۴۴۰ کیلومتر است و ۵ هزار و ۳۶۰ دهنه پل نیز در مجموعه راه‌های ما در حال استفاده و بهره‌برداری است، ادامه داد: در مجموع هزار و ۷۴۲ کیلومتر از راه‌های ما به صورت بزرگراه، هزار و ۲۸۳ کیلومتر راه‌های ما، راه اصلی و ۵۶ کیلومتر از راه‌های ما آزادراه است که در دست احداث قرار دارد.

اتمام جاده نوق رفسنجان به ۹۰۰ میلیار د تومان اعتبار نیاز است

وی با اشاره به وضعیت جاده نوق-رفسنجان، بیان کرد: این محور در قالب طرح احداث راه‌های کویری در وزارت راه و شهرسازی تعریف شده که طول کلی این محور ۶۵ کیلومتر است و تاکنون ۸ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و ۱۸ کیلومتر آن در دست احداث است و احداث مابقی آن به تامین اعتباری که به این پروژه انجام می‌شود بستگی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان کرمان با بیان اینکه تا امروز ۱۱۷ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است، گفت: برای ۱۸ کیلومتری که در دست احداث داریم، سال قبل تنها ۱۸٫۵ میلیارد تومان هزینه شده و اعتبارات امسال هم هنوز ابلاغ نشده است.

وی با اشاره به اینکه بدون احتساب تورم و افزایش قیمت‌ها برای اتمام این پروژه به ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار آن هم با قیمت‌های امروز نیاز داریم، افزود: با تامین اعتبار ۱۸٫۵ میلیارد تومانی که هر ساله به این پروژه تخصیص پیدا می‌کند تا رسیدن به عدد ۹۰۰ میلیارد تومان آن هم بدون در نظر گرفتن تورم به چندین دهه زمان برای اتمام این پروژه نیاز است.

حافظی با بیان اینکه اصل موضوع ساخت راه‌ها به اعتبارات تخصیص یافته به این پروژه‌ها برمی‌گردد و واقعیت این است که باید اعتبار لازم برای انجام پروژه داشته باشیم تا بتوانیم پیشرفت مناسبی را شاهد باشیم، گفت: با قیمت‌های امروز برای احداث هر کیلومتر راه به طور متوسط به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به اینکه برای احداث هر کیلومتر راه کفی و صاف و بدون ابنیه فنی به ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، ادامه داد: این عدد در راه‌های کوهستانی به چیزی در حدود ۳۵ تا ۵۰ میلیارد تومان می‌رسد.

پیشرفت ۸ کیلومتری محور نوق-رفسنجان در ۱۶ سال گذشته

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه با تخصیص اعتبار ۱۸٫۵ میلیارد تومان به این محور، سالانه شاید بتوان تنها یک کیلومتر راه را احداث کرد و با این اعتبارات برای احداث ۴۰ کیلومتر باقیمانده این مسیر به ۴۰ سال زمان نیاز داریم، گفت: می‌طلبد برای کسانی که در حوزه سیاستگذاری، قانونگذاری و تامین بودجه فعالیت دارند این حساسیت ایجاد شود که برای راه‌های اساسی، مهم و حیاتی استان که خطرساز و حادثه‌ساز هستند اعتبارات ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه این پروژه از سال ۸۶ آغاز شده و از زمان آغاز تنها ۸ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است، افزود: اگر امسال اعتبار خوبی به این محور تخصیص داده شود امیدوار هستیم که بتوانیم ۱۸ کیلومتر در دست احداث این محور را تا ابتدای سال ۱۴۰۳ به نتیجه برسانیم.

حافظی با بیان اینکه از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان کرمان نیز مبلغی به این پروژه تخصیص داده شده است، ادامه داد: براساس مصوبه این سفر مبلغ ۸۰ میلیارد تومان برای محور رفسنجان-نوق اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه به تفکیک مبلغ ۶۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و ۲۰ میلیارد تومان توسط وزارت راه و شهرسازی ظرف سه سال باید به این پروژه تخصیص داده شود، گفت: با این اعتبارات نمی‌توان قول خاصی برای اتمام این پروژه داد.

۴۰ کیلومتر جاده کرمان-دیهوک تا قبل از شروع فصل سرما زیر بار ترافیکی می‌‌رود

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه جاده کرمان-راور-دیهوک یکی دیگر از محورهای در دست احداث استان است که عملیات اجرایی آن از سال ۸۵ آغاز شده است، افزود: طول این محور ۱۸۸ کیلومتر است که از شهر کرمان آغاز می‌شود و تا مرز استان خراسان جنوبی ادامه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۷۲ کیلومتر از این محور به بهره برداری رسیده، ۵۳ کیلومتر آن در دست احداث است و برای ۶۳ کیلومتر آن هنوز کاری انجام نشده است، بیان کرد: از سال ۸۵ تا کنون ۳۶۹ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است.

حافظی با بیان اینکه سال قبل ۱۴۲ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه داشتیم که تخصیص پیدا کرده و پروژه در حال انجام است، گفت: مصوبات سفر رئیس جمهور برای این محور مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان بود که ۴۵۰ میلیارد تومان آن توسط سازمان برنامه و بودجه، ۵۰ میلیارد تومان آن توسط وزارت راه و شهرسازی و از محل فروش اموال و ۱۰۰ میلیارد تومان آن توسط صنایع و معادن باید تامین شود.

سهم صنایع و معادن در اعتبارات پروژه ‌های راهسازی پرداخت نشده است

وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ مبلغی از سمت صنایع و معادن استان برای این پروژه پرداخت نشده است، افزود: البته این اتفاق ملی است و مختص استان کرمان نیست، پیگیری‌های لازم در این ارتباط انجام شده که سهم صنایع و معادن در اعتبارات پروژه‌های راهسازی پرداخت شود و امیدوار هستیم که ظرف یکی دو ماه آینده به نتیجه مطلوب برسیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه با پیگیری‌های نمایندگان استان و استاندار کرمان اعتبارات خوبی به این پروژه تخصیص پیدا کرده است، گفت: در تلاش هستیم که تا قبل از شروع فصل سرما ۴۰ کیلومتر جاده کرمان دیهوک زیر بار ترافیکی برود.

هیچ پیمانکاری برای این یک کیلومتر جاده وارد مناقصه و تجهیز کارگاه نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه جاده زرند-سیریز-بافق یکی دیگر از محورهای در دست احداث در شمال استان کرمان است که اتفاقات ناگواری در این جاده افتاده است، افزود: طول این جاده ۱۱۵ کیلومتر است که ۴۸ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده، ۱۲ کیلومتر آن در دست احداث است و برای ۵۵ کیلومتر آن هنوز اتفاقی نیفتاده است.

حافظی با بیان اینکه اعتبار تخصیص یافته به این محور در سال گذشته ۱۵ میلیارد تومان بود، تصریح کرد: برای تکمیل این جاده به ۸۲۵ تومان اعتبار نیاز داریم و اگر بخواهیم شفاف سخن بگوییم با این وضعیت اعتبارات قطره چکانی که به این پروژه تزریق می‌شود عملاً راهسازی متوقف می‌شود؛ واقعیت این است که با ۱۵ میلیارد تومان عملاً می‌توان در سال ۱ کیلومتر راه را احداث کرد.

وی تصریح کرد: برای این یک کیلومتر جاده هیچ پیمانکاری وارد مناقصه و تجهیز کارگاه برای یک محور نمی‌شود و این موضوع یک چالش بزرگ و اساسی در حوزه ساخت راه‌های ما ایجاد می‌کند؛ متوالیان باید فکر اساسی برای اعتبارات پروژه‌های راهسازی بکنند و تخصیص اعتبار آن با نگاه ۱۰ گذشته انجام نشود.

با تخصیص اعتبار قطره چکانی اتفاقی برای پروژه‌های راهسازی نخواهد افتاد

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه مطالعات اولیه این پروژه‌ها اوایل دهه ۹۰ انجام شده است و آن زمان برای اتمام این پروژه ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز بوده و مقرر شد سالانه ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص داده شود تا پروژه ۱۰ ساله تمام شود، گفت: با هزینه‌های امروز، اعتبار سالانه ۱۵ میلیارد تومان کفاف این پروژه را نمی‌دهد و با این تخصیص اعتبار عملاً اتفاقی برای این پروژه نخواهد افتاد.

وی با اشاره به اینکه یک بازنگری در میزان برآورد هزینه‌های مورد نیاز این پروژه‌ها باید انجام شود، افزود: این موضوع به مسئولان و وزارتخانه منعکس شده و اعتبارات این پروژه‌ها باید براساس نیاز امروز تخصیص داده شود.

انتهای پیام/۵۱۱/




با اعتبارات قطره چکانی نمی‌توان قولی برای اتمام پروژه‌های راهسازی استان کرمان داد

منبع: تسنــیم
? با اعتبارات قطره چکانی نمی‌توان قولی برای اتمام پروژه‌های راهسازی استان کرمان داد