بافندگان و صادرات فرش حمایت نمی‌شود | اخبار اقتصادی کرمان

نذیر کرمان – گروه اقتصاد: رئیس کمیسیون فرش،گردشگری و صنایع‌دستی اتاق تعاون ایران،با بیان اینکه فرش دستباف کالایی صددرصد ایرانی است گفت:«صنعت فرش صنعتی ارزآور و صادرات‌محور است به نحوی که بیش از ۹۰ درصد فرش دستباف صادر می‌شود». عبدالله بهرامی ادامه داد:«دولتمردان باید صنعت ارزشمند فرش را به‌عنوان یک صنعت اشتغال‌زا و استراتژیک مورد […]

نذیر کرمان – گروه اقتصاد: رئیس کمیسیون فرش،گردشگری و صنایع‌دستی اتاق تعاون ایران،با بیان اینکه فرش دستباف کالایی صددرصد ایرانی است گفت:«صنعت فرش صنعتی ارزآور و صادرات‌محور است به نحوی که بیش از ۹۰ درصد فرش دستباف صادر می‌شود».

عبدالله بهرامی ادامه داد:«دولتمردان باید صنعت ارزشمند فرش را به‌عنوان یک صنعت اشتغال‌زا و استراتژیک مورد توجه قرار دهند و برای آن هزینه و سرمایه‌گذاری کنند».

وی افزود:«متاسفانه در سال‌های اخیر به دلایل متعدد از قبیل تحریم‌های خارجی و داخلی،اجرای مصوبۀ پیمان‌سپاری،افزایش شدید قیمت مواد اولیه،عدم بیمه قالیبافان و عدم اختصاص تسهیلات کم‌بهره و ارزان به بافندگان،صنعت فرش با مشکلات عدیده و بسیاری روبه‌رو بوده است».

به گزارش نذیر کرمان به نقل از ایسنا،رئیس کمیسیون فرش،گردشگری و صنایع‌دستی اتاق تعاون بیان کرد:«از سوی دیگر عدم اجرای مصوبۀ شناسنامه‌دار شدن فرش دستباف و مواردی همچون عرضۀ فرش‌های کشورهای دیگر در بازارهای داخلی به این صنعت ملی لطمه زده و درآمد تولیدکنندگان فرش و قالیبافان را تحت تاثیر قرار داده است».

بهرامی درعین حال با اشاره به بازنگری سند راهبردی فرش دستباف در مرکز ملی فرش گفت:«خوشبختانه در این سند اصلاحات خوبی صورت گرفته و انتظار می‌رود با توجه به ارائۀ پیشنهاد تشکیل سازمان ملی فرش و صنایع‌دستی،سند راهبردی فرش نیز به اجرا درآید».

وی از صنعت فرش به عنوان صنعتی بومی نام برد و تاکید کرد:«در حال حاضر جمعتی بین ۴ تا ۶ میلیون نفر از تولید و بافت فرش ارتزاق می‌کنند. قالیبافی مکمل شغل‌های کشاورزی و دامپروری است و نقش موثری در اشتغالزایی،ارزآوری و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و خالی از سکنه شدن روستاهای کشور دارد ولی با این وجود حمایت لازم از بافندگان فرش و صادرات آن صورت نمی‌گیرد».

بهرامی در پایان ایجاد مرکز تجاری در روسیه را یک فرصت ایدهآل برای رشد صادرات به‌ویژه در زمینۀ فرش ایرانی دانست و گفت:«بازار روسیه موقعیت بسیار خوبی برای توسعۀ صادرات و تنوع‌بخشی به سبد صادرات محصولات ایرانی است و موجب پیشرفت بخش تعاون،توسعۀ مبادلات و حضور صنعتگران و فعالان اقتصادی می‌شود از این رو تجّار ایرانی و صادرکنندگان فرش دستباف باید از این فرصت پیش‌آمده به نحو شایسته بهره‌برداری کنند». /پ




بافندگان و صادرات فرش حمایت نمی‌شود

منبع:خبر کرمان
?بافندگان و صادرات فرش حمایت نمی‌شود :اخبار استان کرمان – اقتصادی