بازار راکد گوشت و قدرت خرید مردم کم است | اخبار استان کرمان

رئیس اتحادیه گوشت ضمن تاکید بر لزوم کاهش گوشت قرمز گفت: بعد از مهرماه مصرف گوشت در کشور افزایشی می‌شود و لازم است تمهیدات لازم توسط دولت چهاردهم دیده شود. به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ بر اساس آخرین آمار موجود، سامانه تامین دام و طیور قیمت انواع گوشت گوساله و گوسفند درب […]



رئیس اتحادیه گوشت ضمن تاکید بر لزوم کاهش گوشت قرمز گفت: بعد از مهرماه مصرف گوشت در کشور افزایشی می‌شود و لازم است تمهیدات لازم توسط دولت چهاردهم دیده شود.

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ بر اساس آخرین آمار موجود، سامانه تامین دام و طیور قیمت انواع گوشت گوساله و گوسفند درب کشتارگاه هر کیلو ران گوساله ۴۸۹ هزار تومان، سردست ۴۷۰ هزار تومان، راسته ۶۷۲ هزار تومان، گردن ۴۸۰ هزار تومان، و لاشه ۳۷۴ هزار تومان اعلام شده است.

در میان انواع گوشت گوسفندی نیز، سردست ۵۷۷ هزار تومان، گردن ۵۴۷ هزار تومان، قیمت دارد. همچنین بر اساس اعلام سامانه یاد شده قیمت ران مرغ درب کارخانه هر کیلو ۸۸ هزار و ۲۰۰ تومان، سینه ۱۶۸ هزار و ۳۰۰ تومان، مرغ کامل کشتار ۸۱ هزار و ۲۵۰ تومان و فیله ۱۹۱ هزار تومان است.

علی‌اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت کشور درباره آخرین وضعیت گوشت گوسفندی در بازار پروتئین کشور اظهار کرد: بازار گوشت مسکوت و میزان فروش کم است و مردم قدرت خرید ندارند،  علاوه بر این در فصل گرما نیز میزان تقاضا و مصرف گوشت قرمز کاهش یافته و این است که در مغازه‌های گوشت فروشی خرید بسیار کم و تقاضا کاهش یافته است.

وی افزود: البته اتحادیه گوشت به نوعی، خود مصرف‌کننده گوشت است و این محصول را از تولیدکنندگان دریافت و به‌عنوان حلقه میانی بازار گوشت عمل می‌کند و همین فروش پایین موجب کاهش سود اعضای این اتحادیه شده است.

افزایش تزریق گوشت به بازار موجب ثبات در قیمت می‌شود

وی ادامه داد: اتحادیه گوشت به‌عنوان تنظیم و توزیع‌کننده در بازار عمل می‌کند و امروز ما شاهد این هستیم که نسبت به قبل گوشت بیشتری به بازار تزریق می‌شود و در صورتی که این روند توزیع به‌همین شکل ادامه یابد به‌طور قطع منطقی شدن قیمت در بازار را به‌دنبال خواهد داشت.

وی افزود: در سه هفته اخیر بازار گوشت و به‌خصوص گوشت گوسفندی شاهد کاهش قیمت و شیب نزولی آرام قیمت گوشت در بازار بودیم و یک از علت‌های آن را می‌توان افزایش گوشت وارداتی و تا قدری کم شدن میزان خرید مردم به واسطه توان مالی ذکر کرد.

ملکی توضیح داد: مصرف گوشت نسبت به گذشته تا حدی کاسته شده که امید داریم با توجه به مشکلاتی که کاهش مصرف گوشت برای سیستم درمان کشور به‌وجود می‌آورد این روند با تدابیر دولت اصلاح شود تا در آینده نیاز نباشد همین هزینه؛ بلکه مبلغ بیشتری را در حوزه درمان در کشور هزینه کنیم.

ملکی افزود: طی یک الی دو هفته گذشته قیمت گوشت قرمز ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته به‌دلیل اینکه بازار ضعیف‌ است و مردم چندان قدرت خرید ندارند. یقیناً با حرکت به سمت مهرماه و خنک‌تر شدن هوا میزان مصرف گوشت قرمز افزایش خواهد یافت و امیدواریم که گوشت‌های تنظیم بازار بتواند بازار را آرام نگهدارند تا در این زمینه چالشی ایجاد نشود.

وی با اشاره افزایش مصرف گوشت در مقاطعی نظیر محرم و بازگشت حجاج و عید قربان و… گفت: در حال حاضر این مناسبت‌ها به‌پایان رسیده و میزان مورد نیاز گوشت برای همه این مناسبت‌ها تأمین شده است و از این به بعد دیگر فشاری بر بازار تأمین گوشت نیست و از شرایط فشار خارج شده‌ایم.

بعد از مهرماه مصرف گوشت در کشور افزایش میابد

وی تصریح کرد: آمار سال‌های گذشته نشان از این دارد که از مهر ماه به‌بعد تا حدی مصرف گوشت در کشور افزایش می‌یابد که با مدیریت وزارت کشاورزی و نظارت نهادهای ناظر و مدیریت عمومی گوشت در کشور ان‌شاءالله شاهد آرامش بیشتر در این بازار خواهیم بود.

خشکسالی و حذف ارز ترجیحی که یک تکلیف قانونی بود از جمله مواردی است که طی دو سال گذشته موجب افزایش هزینه دامداران شد.

پشتوانه دامی کشور به‌علت عرضه بیشتر دام‌های مولد دچار آسیب شد که در همین راستا برای رفع این مشکل، واردات گوشت گرم و منجمد در دستور کار دولت قرار گرفت که تاکنون نیز طبق روال در حال انجام است. اما نباید از نظر دور داشت که بحث قیمت همواره یک موضوع مهم بوده که دولت باید شرایط بازار را در نظر بگیرد و اقدامات لازم را برای تنظیم قیمت‌ها انجام دهد.

طبق آمارهای مرکز آمار ایران، از فروردین سال ۱۳۹۷ تا اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳، قیمت سبد مصرفی خانوار بیش از هفت برابر شده است. این در حالی‌ است که قیمت یک کیلوگرم گوشت در این مدت بیش از ۱۴ برابر رشد داشته، طی هفت سال اخیر، قیمت یک کیلوگرم گوشت گوسفندی ۱۴.۵ برابر و گوشت گاو و گوساله نیز در همین مدت افزایش قیمت ۱۴ برابری را تجربه کرده‌ است. در پی این افزایش قیمت، مصرف و خریداری گوشت در میان مردم نیز به شدت کاهش داشته است.

برخی طرح‌ها همچون فروش گوشت قرمز به صورت اینترنتی یا کالاهای تنظیم بازاری نیز وجود دارند که قیمت آن‌ها پایین‌تر از دام ایرانی است، در حالی که گوشت‌ گوسفندی ایران کیفیت بسیار بالایی دارد. گوشت‌های وارداتی نمی‌تواند کیفیت گوشت‌های ایران را داشته باشد و شاید برای تنظیم بازار نیاز به تامین آن‌ها داشته باشیم، اما باید درباره قیمت گوشت یک تصمیم سازی حمایتی شود.

منبع: شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا

انتهای خبر/م


بازار راکد گوشت و قدرت خرید مردم کم است

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? بازار راکد گوشت و قدرت خرید مردم کم است