بازار برق در حوزۀ بورس انرژی راه‌اندازی شود

فردای کرمان – گروه اقتصاد: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به افزایش مصرف برق با گرم شدن هوا،گفت:«در حال حاضر مصرف انرژی در کشور ما در مقایسه با متوسط نُرم جهانی تقریبا دو برابر است که می‌توان آن را با اتخاذ راهکارهایی به راحتی کاهش داد. این موضوع شامل مصرف برق هم می‌شود». محمدرضا […]

فردای کرمان – گروه اقتصاد: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به افزایش مصرف برق با گرم شدن هوا،گفت:«در حال حاضر مصرف انرژی در کشور ما در مقایسه با متوسط نُرم جهانی تقریبا دو برابر است که می‌توان آن را با اتخاذ راهکارهایی به راحتی کاهش داد. این موضوع شامل مصرف برق هم می‌شود».

محمدرضا پورابراهیمی افزود:«در همین راستا در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری پیشنهاد کمیسیون اقتصادی را مطرح کردیم که بازار برق در حوزۀ بورس انرژی راه‌اندازی شود؛ بدین شکل که هر فردی که از متوسط مصرف سه سال گذشته‌اش کمتر مصرف کرده،آن میزان با قیمت بازار انرژی در بورس عرضه شود».

وی با ارائۀ مثالی توضیح داد:«مثلا اگر در چند سال گذشته،خانوادۀ ۵ نفری در تهران ۱۰۰ واحد برق مصرف کرده و امسال این میزان مصرف ۲۰ واحد کمتر شده،آن ۲۰ واحد از آن‌ها خریداری می‌شود. در حال حاضر رویکرد وزارت نیرو این است که اگر هر خانواده‌ای کمتر برق مصرف کند،مشمول بخشش می‌شود اما ما می‌گوییم که هم خانواده مشمول بخشش قرار گیرد و هم به او پول بدهیم».

به گزارش فردای کرمان به نقل از ایسنا سراسری،پورابراهیمی بیان کرد:«این کار انگیزه‌ای برای مصرف کمتر برق ایجاد می‌کند که هم واحدهای صنعتی دچار آسیب نشده و هم در مصرف برق صرفه‌جویی می‌شود. علاوه بر این می‌توان برای کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی انجام داد».

وی با بیان اینکه مشوق‌های وزارت نیرو برای جلوگیری از خاموشی‌ها نیز تاثیرگذار است،گفت:«پیشنهاد ما فراتر از این مشوق‌هاست. با عرضۀ میزان برق صرفه‌جویی شدۀ خانوار،صنایع،واحدهای تولیدی و سایر مصرف‌کننده‌ها در بورس انرژی،هم تحولی در بازار ایجاد می‌شود و هم از خسارات سنگین ناشی از خاموشی‌ها به واحدهای تولیدی و صنعتی جلوگیری می‌شود». /پ




بازار برق در حوزۀ بورس انرژی راه‌اندازی شود

منبع:خبر کرمان
?

بازار برق در حوزۀ بورس انرژی راه‌اندازی شود

:اخبار استان کرمان – اقتصادی