ای کاش به جای دولت سایه، به تفاهم بیاندیشیم/ با این بیماری مواجه‌ایم که رأی مردم نادیده گرفته می‌شود

جهانبخش محبی نیا استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس با اشاره به روند دولت سایه به اصلاحات نیوز می‌گوید: قواعد دموکراسی در ایران مانند کشورهای پیشرفته نیست و نتیجتا، ملزومات آن نیز متفاوت است. در حالت کلی در ایران صحبت از دولت سایه یک تعارف و دل خوش کردن به اقدامی است که هرگز هم […]


جهانبخش محبی نیا استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس با اشاره به روند دولت سایه به اصلاحات نیوز می‌گوید: قواعد دموکراسی در ایران مانند کشورهای پیشرفته نیست و نتیجتا، ملزومات آن نیز متفاوت است. در حالت کلی در ایران صحبت از دولت سایه یک تعارف و دل خوش کردن به اقدامی است که هرگز هم جنبه عملی به خود نمی‌گیرد. دولت سایه اگر همسو با طیفی که پیروز انتخابات شده است نباشد، طبیعتا در کشورهای جهان سوم منجر به کدورت، سهم خواهی و گاهی هم باعث ایجاد مزاحمت و مانع تراشی می‌شوند. ای کاش به جای دولت سایه که برگرفته از فضای متفاوت از سپهر سیاسی کشور ایران است، به تفاهم بیاندیشیم.

وی ادامه داد: تفاهم در قالب احزاب سیاسی در جمهوری اسلامی ایران که موانع، مشکلات و گرفتاری های دولت حاضر و ناظر را بیان می‌کنیم و در صورتی که به هر دلیلی حرکت دولت مطابق اردوگاه جریان شکست خورده در انتخابات نباشد، دست به نقد سازنده بزند. فکر می‌کنم نخبگان جامعه ایران هنوز این بالندگی و رشد نرسیده است و بعید است که بتوانیم یک توازنی میان فردی که رای آورده و جریانی که به هر دلیل از قافله عقب مانده است، ایجاد کنیم.

دولت سایه اگر همسو با طیفی که پیروز انتخابات شده است نباشد، طبیعتا در کشورهای جهان سوم منجر به کدورت، سهم خواهی و گاهی هم باعث ایجاد مزاحمت و مانع تراشی می‌شوند. ای کاش به جای دولت سایه که برگرفته از فضای متفاوت از سپهر سیاسی کشور ایران است، به تفاهم بیاندیشیم.

این استاد دانشگاه با بیان این نکته که متاسفانه جریاناتی که موفق به کسب رای اکثریت مردم نمی‌‌شوند، با در نظر گرفتن شیرینی قدرت و افتادن از مرکب قدرت، از پیشینیه سیاسی جامعه خودمان بزرگترین موانع را ایجاد کردند ،گفت: حتی چشم بر موفقیت نسبی دولت ها بستند. متاسفانه با این عارضه و بیماری سیاسی-اجتماعی مواجه ایم که رای مردم نادیده گرفته می‌شود و بخشی از ناکارآمدی ها را به عقبه و گروه‌هایی برمی‌گردانیم که نتوانستند مردم را قانع و با خود همراه کنند.
محبی نیا در ادامه می‌گوید: دولت هم باید حواسش را بسیار جمع کند، صرف دلخوش کردن به این که با دولت همکاری خواهد شد، می‌تواند چاهی برای دولت به نظر بیایید. من نسبت به این مکالمات، مراودات و کنش‌هایی که بر یک چاه بزرگی از بدبینی بنا شده، خوشبین نیستم و امیدوارم دوستان شر نرسانند، به خیرشان امیدی نیست.

متاسفانه جریاناتی که موفق به کسب رای اکثریت مردم نمی‌‌شوند، با در نظر گرفتن شیرینی قدرت و افتادن از مرکب قدرت، از پیشینیه سیاسی جامعه خودمان بزرگترین موانع را ایجاد کردند، حتی چشم بر موفقیت نسبی دولت ها بستند. متاسفانه با این عارضه و بیماری سیاسی-اجتماعی مواجه ایم که رای مردم نادیده گرفته می‌شود

نماینده پیشین مجلس در پاسخ به این سوال که آیا در این گونه موارد که جناح رقیب میگوید ما خودمان ورود می‌کنیم، آیا نهادی باید ورود داشته باشد یا نه، گفت: خیر. در مقیاس جهانی هم نسبت به اینکه احزاب و اردوگاه‌هایی که موفقیتی را کسب می‌کردند، نباید به زور متوسل شد. جامعه را باید برای رسیدن به یک تعامل و همکاری و همبستگی اندام وار عادت دهیم. ما نگرانی های بسیار زیادی داریم و ۵۰درصد ملت ما هنوز به صندوق اعتماد نمی‌کنند و طبیعتا این جامعه را باید با آزادی‌های بیشتر، با حرمت قائل شدن‌های بیشتر تقویت کنیم تا بتوانیم مسئله مدیریت بر قدرت، انتقال قدرت و جابجایی قدرت در یک امر مقدس، پاس بداریم. طبیعتا اگر دولت بتواند با یک کابینه قوی و نخبگانی که نسبت به اقتصاد، سیاست، جامعه، روابط بین الملل که آگاهی لازم را دارند، همکاری داشته باشند، می‌توانند بخشی از نارضایتی ها را مدیریت کنند و فاصله خود را با رقیب خود از نظر کسب آرا بیشتر کنند.

او در ادامه می‌گوید: امیدوارم دولت و کابینه ای که دولت تشکیل می‌دهد و صداقت قوه مقننه با دولت به حدی باشد که مردم نسبت به این وفاداری که برای احیای امر سیاسی در جامعه نشان دادند، پشیمان نشوند.

امیدوارم دولت و کابینه ای که دولت تشکیل می‌دهد و صداقت قوه مقننه با دولت به حدی باشد که مردم نسبت به این وفاداری که برای احیای امر سیاسی در جامعه نشان دادند، پشیمان نشوند.

جهانبخش محبی نیا با اشاره به موضوع کارشکنی‌های جریان پایداری طبق گفته کاندیداها در زمان مناظرات انتخاباتی گفت: کارشکنی اگر جنبه حقوقی پیدا کند و خسارت زا باشد، طبیعتا محاکم میتوانند ورود کنند. اما زمانی که عدم همراهی، تخطئه فراتر و ذیل پیگیری های حقوقی طبقه بندی نشود، به نظرم با کار و مدیریت بهتر باید جواب داده شود. از نظر تاریخی از کینه و کدورت آسیب زیادی خورده ایم و جامعه ما اکنون در یک قطب بندی به سر می‌برد و اگر بخواهیم زمان زیادی را برای سر به سر گذاشتن با چنین افرادی بگذاریم،فقط کینه ها عمیق تر می‌شود.
او می‌گوید: در این برهه از زمان، نیروهای سیاسی و دولت های موفق ترهستند و به منافع عمومی خدمت رسانی بیشتری خواهند کرد که تا حدی هم گذشت و اغماض داشته باشند. من تاکیدم بر این است که امیدوارم رئیس دولت که به لحاظ اخلاقی شخصیتی اخلاقی است، نسبت به بسیاری از نامهربانی ها گذشت داشته باشد و در عین حال بخش اعظمی از حل منازعات و تعارضات اجتماعی-سیاسی را به اخلاقی بسپارند که در جامعه ما متاسفانه در غربت به سر نمی‌برد. البته این را هم بگویم که در کشورهایی که با دموکراسی بهینه اداره می‌شوند، متاسفانه این کارشکنی‌ها و بداخلاقی ها جنبه جهانی پیدا کرده است و به نحوی آتشی بر هیزمی است که همبستگی ها، الگوی جوامع را تاحد زیادی در زیر آتش می‌برد.

انتهای پیام/


ای کاش به جای دولت سایه، به تفاهم بیاندیشیم/ با این بیماری مواجه‌ایم که رأی مردم نادیده گرفته می‌شود

منبع: اصلاحات نیوز
? ای کاش به جای دولت سایه، به تفاهم بیاندیشیم/ با این بیماری مواجه‌ایم که رأی مردم نادیده گرفته می‌شود