این VAR نیست ویدیو چک است/ VAR در بازی پرسپولیس- فولاد فاجعه بود/ فساد در فوتبال باعث شده مردم از فوتبال لذت نبرند | اخبار اصلاحات

اعتماد نوشت: محمد فنایی در مورد دستگاه‌هایی که فدراسیون تحت عنوان VAR به کشور وارد کرده با اشاره با بازی پرسپولیس و فولاد گفت: این بازی فاجعه بود! نزدیک به ۱۶، ۱۷ دقیقه برای هر حرکتی داور بازی را متوقف می‌کرد. شکل کار طوری بود که به دلیل استرس و عدم تمرکز روی هر حرکتی […]


اعتماد نوشت: محمد فنایی در مورد دستگاه‌هایی که فدراسیون تحت عنوان VAR به کشور وارد کرده با اشاره با بازی پرسپولیس و فولاد گفت: این بازی فاجعه بود! نزدیک به ۱۶، ۱۷ دقیقه برای هر حرکتی داور بازی را متوقف می‌کرد. شکل کار طوری بود که به دلیل استرس و عدم تمرکز روی هر حرکتی می‌خواست با VAR ارتباط بگیرد. در حالی که اصلا ارتباطی برقرار نمی‌شد. اصلا تصویری نبود.

به گزارش «اعتماد»، VAR مورد استفاده قرار گرفته در فوتبال ما هر روز یک ماجرای جدیدی به وجود می‌آورد. اوج ناکارآمدی این سیستم ‌که به اذعان‌ کارشناسان یک ویدیوچک است و سنخیتی با VAR ندارد در بازی پرسپولیس و فولاد نمایان شد. تا جایی که نه‌تنها به داور بازی کمک نکرد بلکه باعث شد تمرکز داور و بازیکنان درون زمین به هم بخورد ! در این بازی دو صحنه اصطلاحا VAR ای پیش آمد. یکی برخورد بازیکن فولاد در محوطه جریمه پرسپولیس و یکی هم برخورد مسعود ریگی با ساسان انصاری. در مرتبه اول بعد از چند دقیقه مکالمه داور با به اصطلاح اتاق VAR صحنه بدون بازبینی مجدد رد شد. در مرتبه دوم بعد از چند دقیقه طولانی داور به کنار زمین رفت اما در مانیتور کنار زمین به شکل باورنکردنی و خنده‌داری عوض نشان دادن صحنه برخورد از زوایای مختلف، پخش زنده تلویزیون را به داور نشان دادند که بازیکنان کنار زمین بودند و داشتند آب می‌خوردند! بعد از بازی هم یکی از مقامات فدراسیون آمد روی خط برنامه زنده و با گفتن جمله «به هر حال پیش می‌آید» ماجرا را جمع و جور کرد. مجری برنامه هم با زدن به صحرای کربلا و گفتن از اینکه همه جای مملکت مشکلاتی هست با خنده به بحث پایان داد. البته وقتی توانست این جمله را از زبان مدیر فدراسیون بکشد بیرون که «تقصیر صداوسیما نبود.»

محمد فنایی یکی از کارشناسان‌ داوری کشورمان که سابقه حضور در فینال جام جهانی را دارد درخصوص مزیت استفاده از این تکنولوژی در دنیای فوتبال به خبرنگار «اعتماد» گفت: VAR نزدیک‌به ۶ یا ۷ سال است که در لیگ‌های پروفشنال و المپیک و جام جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و‌ توانسته بسیاری از مشکلات را حل کند. البته قبل از این خیلی‌ها حتی افراد فنی و داورهای در سطح جهانی اعتقاد داشتند با آمدن VAR در واقع لذت و شکل فوتبال کم می‌شود و آن را به شکل ماشینی تبدیل می‌کند. از قدیم هم می‌گفتند اشتباهات داوری جزیی از فوتبال است. با همین اشتباهات هم فوتبال چرخیده. حالا VAR شده داور پنجم و خب در روزهای اول اشکالاتی داشت اما امروزه در دنیای داوری حرف برای گفتن دارد و همه هم آن را پذیرا هستند. حالا جنجال‌هایی که در فوتبال بود کم شده و شرایط تا حدودی به آرامش رسیده.

فنایی با اشاره به وضعیت فوتبال ما گفت: فوتبال ما گاهی در رنکینگ afc حرف اول را هم زده اما فوتبال در آسیا در حال رشد کردن است و ما داریم عقب می‌افتیم. دیر شروع کردیم و حالا هم خیلی نواقص داریم.

فنایی در پاسخ به اینکه ‌این تکنولوژی که در لیگ ما مورد استفاده قرار گرفته VAR است یا خیر، گفت: با احترام ‌به همه عزیزان در فوتبال و فدراسیون و آن کسانی که در این کار زحمت می‌کشند این را VAR نمی‌بینم در واقع یک ویدیو چک می‌بینیم. اگر کشور قرار است VAR استفاده کند باید بدانیم ما ۱۶ تیم در لیگ برتر داریم که در هفته ۸ تا بازی می‌شود و اگر بازی هر کجا می‌خواهد برگزار شود باید همه یکدست VAR داشته باشند. چرا ما باید ۴ تا بازی را انجام دهیم و ۴ تا بازی وار نداشته باشیم؟ فوتبال و حتی داوران ما خیلی عقب ماندند به دلیل اینکه خوب نتوانستند دوره ببینند و آماده شوند برای همین در بازی‌های سطح آسیا و المپیک و جهانی نمی‌توانیم برویم چون کار سخت شد.

فنایی تصریح کرد: خیلی از بازی‌های بین‌المللی را به دلیل نداشتن VAR به ما ندادند. حتی بازی‌های لیگ آسیا را چون تاکید فیفا است. هیچ تیمی از آسیا هم دیگر قبول نمی‌کند جایی برود بازی کند که VAR نباشد.

فنایی با اشاره به مشکلات برای نصب VAR در استادیوم‌های ایران گفت: هزینه‌های زیادی دارد. خب واقعیت اینکه تحریم‌ هم اثرگذار بوده است و از همه مهم‌تر اینکه زمین‌های ما استاندارد نیست. استادیوم آزادی که می‌توانست خیلی مشکلات را حل کند الان تقریبا در حال ساخت دوباره آن هستیم که ایرادات زیادی دارد. حالا شروع کردند با ۳، ۴ تا دوربین که از خود صدا و سیما است که این هم خودش مشکل‌ساز است! VAR باید دوربین‌هایی داشته باشد که یک سیستم مخصوص دارد که به کارگردان آن می‌دهند. در بازی‌هایی که صحنه آهسته مورد بازبینی قرار می‌گیرد نیاز به اسکوربرد مخصوص است. در تمام جاهای دنیا هم نشان می‌دهند. بنابراین الان afc برای بازی با قرقیزستان می‌خواهد آن دوربین را بیاورد که HD است. برای برگزاری بازی‌ها تقریبا ۵۲ تا دوربین می‌خواهیم اما ما چند تا داریم؟ کارگردانی که بخواهد با آن کار کند به جز دوربین صدا و سیما سیستم HD برای این کار دارد؟ نه نداریم! ما خیلی عقب هستیم.

فنایی در خصوص صحنه‌های داور بازی پرسپولیس و فولاد از طریق VAR گفت: این بازی فاجعه بود! نزدیک به ۱۶، ۱۷ دقیقه برای هر حرکتی داور بازی را متوقف می‌کرد. شکل کار طوری بود که به دلیل استرس و عدم تمرکز روی هر حرکتی می‌خواست باVAR ارتباط بگیرد. در حالی که اصلا ارتباطی برقرار نمی‌شد. اصلا تصویر واضحی نبود. وقتی پای یک بازیکن بالاتر از معمول رفته داور تشخیص داده کارت زرد دهد دیگر VAR را برای چی می‌خواست؟ در حالی که تصمیم داور درست بوده. وقتی داور را می‌خواهند یعنی ۹۸ درصد آن چیزی که این داورها که بین‌المللی هستند باید کارت قرمز بدهند در حالی که اشتباه کردند. این اشتباهات را داریم و حالا حالاها هم خواهیم ‌داشت! آن چیزی که به عنوان VAR داریم یک چیز ناقص است. در بازی استقلال و‌ ملوان VAR تشخیص پنالتی داد در حالی که اصلا پنالتی نبود! بنابراین با این ویدیو چک معایب ما بیشتر می‌شود.

این داور سرشناس ایرانی افزود: شما ببینید گل‌محمدی همیشه می‌گفت چرا در این مملکت VAR نمی‌آورند و حق ما را خوردند! اما وقتی آوردند از بس که فاجعه بود که گفت کاشکی داورها خودشان داوری کنند!

وی در ادامه گفت: حالا که اول فصل هستیم اما در اواخر فصل این اشتباهات فاجعه می‌شود. ضمن اینکه فساد در فوتبال باعث شده که مردم از فوتبال درست و حسابی لذت نبرند. نگران ناسالم بودن این فوتبال هستند. یک مدت شلوغ شد اما نتیجه‌ای در نیامده خب مردم اعتمادی به هیچ کسی حتی داور درون زمین نمی‌کنند وقتی که رییس داورها فاسد باشد داورها که مقصر هم نیستند هم مورد اعتماد قرار نمی‌گیرند.

فنایی در آخر در پاسخ به این سوال که با توجه به نقص VAR در بازی پرسپولیس و فولاد این بازی غیرقانونی است یا خیر گفت: نه؛ مشکلی در خود بازی نداشت و داور هم خودش از نظر من مشکلی نداشت. به نظرم آنچه رخ داد واقعیت فوتبال ما بود و‌ نتیجه بر اساس تلاش‌های دو تیم حاصل شد اما مردم از این وضعیت فوتبال لذت نمی‌برند نتیجه‌اش را در بازی اهواز دیدیم‌. به چه قیمتی بازی را ادامه می‌دهی؟ یک جایی قطع کن. برای داوران درون زمین دیگر تعیین می‌کنند که ادامه دهد یا نه! خودشان تصمیم‌گیرنده نیستند و اگر در دیگر کشورها رخ می‌داد ممکن بود بازی را تعطیل کنند و این جزو وظایف داور است.


این VAR نیست ویدیو چک است/ VAR در بازی پرسپولیس- فولاد فاجعه بود/ فساد در فوتبال باعث شده مردم از فوتبال لذت نبرند

منبع: اصلاحات نیوز
? این VAR نیست ویدیو چک است/ VAR در بازی پرسپولیس- فولاد فاجعه بود/ فساد در فوتبال باعث شده مردم از فوتبال لذت نبرند