ایجاد ۵ شهرک تخصصی خورشیدی از ابتکارات رئیس جمهور شهید

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان از اخذ مصوبه ایجاد پنج شهرک تخصصی انرژی خورشیدی برای اولین بار در کرمان طی سفر رئیس جمهور شهید، خبر داد. حسین میجانی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» در خصوص فعالیت شرکت شهرک‌ها عنوان کرد: بیش از ۱هزار میلیارد تومان زیرساخت شامل برق، […]



مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان از اخذ مصوبه ایجاد پنج شهرک تخصصی انرژی خورشیدی برای اولین بار در کرمان طی سفر رئیس جمهور شهید، خبر داد.

حسین میجانی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» در خصوص فعالیت شرکت شهرک‌ها عنوان کرد: بیش از ۱هزار میلیارد تومان زیرساخت شامل برق، گاز، تلفن و آب ایجاد شده است.

وی ادامه داد: مصوبه ایجاد پنج شهرک تخصصی انرژی خورشیدی برای اولین‌بار در کرمان طی اولین سفر رئیس جمهور شهید اخذ شد.

مدیرعامل شرکت شهرکت‌های استان کرمان عنوان کرد: شهرک خورشیدی راین به‌عنوان بزرگ‌ترین شهرک تخصصی کشور در فاز اول آماده بهره‌برداری است که افتتاح آن توسط وزیر صنعت صورت گرفت و در این شهرک میزان تولید انرژی ۲۰۰ مگاوات است که در فاز اول ۵۰ مگاوات زیرساخت آن تکمیل شده است و آماده واگذاری است که با مشارکت مستقیم مردم در قالب نیروگاه‌های صد کیلومتری و دویست کیلومتری کار خود را آغاز کرده است.

میجانی عنوان کرد: با راه‌اندازی شهرک تخصصی خورشیدی راین هم مشارکت مردم را افزایش خواهد داد و هم ارزش افزوده برای آنان داشته ضمن اینکه به کاهش ناترازی برق نیز کمک خواهد کرد.

وی به دومین شهرک تخصصی خورشیدی واقع در شهرستان بافت اشاره کرد و گفت: این شهرک نیز در مراحل ابتدایی اخذ زمین و مطالعات زمین‌شناسی آن است که به بعد از آن سیرجان و بردسیر، رفسنجان است که امیدواریم طی دو سال آینده قریب به ۲ هزار مگاوات برق را وارد وارد مدار تولید کند و ناترازی برق را به حداقل برساند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان کرمان اذعان کرد: تا سال آینده ۵۰ مگاوات تولید برق مورد تقاضا برای ایجاد است و  ابتدا از شهرک تخصصی راین این مزایده و واگذاری آغاز شده است و تا سال بعد در همین زمان برق تولید شده وارد مدار خواهد شد.

میجانی ادامه داد: کار اجرایی معمولا دچار مشکل است و تاکنون در این مسئله نیز مشکلات فراوانی هم وجود داشته و یکی از آنان محیط زیست است درحالی که انرژی پاک و ارزانی است و از سویی به محیط زیست هیچ آسیبی نمی‌زند اما در انتخاب مکان همیشه این گره و اخذ استعلامات مربوطه وجود داشته که اکنون برخی از آنان مرتفع شده‌اند.

وی اذعان کرد: یکی از بزرگ‌ترین معضلات این نیروگاه‌ها نبود سل‌های خورشیدی و خرید آن به صورت وارداتی بود که اکنون نزدیک به دو سال است که کارخانه تولید آن‌ها در ماهان عملیات ساختش شروع شده است و بی‌شک به تولید کمک خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کرمان افزود: دولت این شهرک‌های تخصصی انرژی خورشیدی را با محوریت شرکت شهرک‌ها ایجاد کرده و برای مشارکت مردم در این پروژه‌ها که در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ است، ساخت هر نیروگاه ۱۰۰ کیلوواتی ۳۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری می‌خواهد که در چهارسال بازگشت کل سرمایه اتفاق می‌افتد و به شکل تضمینی ۲۰ ساله نیز برق آنها به قیمت روز خریداری می‌شود.

میجانی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع برای  پنج شهرک تخصصی خورشیدی در استان کرمان میزان ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین پیگیری کردیم که اگر این پروژه‌ها به سرانجام برسد طی پنج سال آینده سه هزار مگاوات برق در استان کرمان ایجاد می‌شود.

انتهای خبر/ طهماسبی 


ایجاد ۵ شهرک تخصصی خورشیدی از ابتکارات رئیس جمهور شهید

منبع:آرمـان
? ایجاد ۵ شهرک تخصصی خورشیدی از ابتکارات رئیس جمهور شهید