اوپک پلاس، نیازمند رشد تقاضای جهانی | اخبار اصلاحات

انرژی پرس به نقل از رویترز، داده‌ها و برآوردهای موجود نشان می‌دهند که رشد تقاضای جهانی نفت در ماه‌های آینده باید تسریع شود وگرنه بازار برای جذب افزایش عرضه برنامه‌ریزی‌شده اوپک پلاس از اکتبر با مشکل مواجه خواهد شد. رشد تقاضای نفت در هفت ماهه اول سال از سوی بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان جهان، ایالات متحده و […]


انرژی پرس به نقل از رویترز، داده‌ها و برآوردهای موجود نشان می‌دهند که رشد تقاضای جهانی نفت در ماه‌های آینده باید تسریع شود وگرنه بازار برای جذب افزایش عرضه برنامه‌ریزی‌شده اوپک پلاس از اکتبر با مشکل مواجه خواهد شد. رشد تقاضای نفت در هفت ماهه اول سال از سوی بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان جهان، ایالات متحده و چین، حتی قبل از اینکه نگرانی‌ها از رکود اقتصادی آمریکا باعث فروش جهانی سهام و اوراق قرضه در روزهای اخیر شود، کمتر از حد انتظار بود.

دردسرهای رکود

بنا به گزارش القدس العربی، اگر اقتصاد جهانی با سرعتی بیشتر از روند فعلی کند شود، رشد تقاضای نفت احتمالاً همراه با آن کاهش خواهد یافت. تحلیلگران معتقدند که این مسئله به این معناست که اوپک پلاس، که شامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه می‌شود، دو راه بیشتر در صورت تحقق این سناریو نمی‌بینند: آنان یا باید برنامه‌های پمپاژ بیشتر نفت را به تعویق بیندازد یا قیمت‌های پایین‌تر را در ازای عرضه بیشتر پذیرا باشند.

«گری راس»، مدیر اجرایی سرمایه‌گذاران شرکت «طلای سیاه» و کارشناس باسابقه اوپک، در این رابطه گفت: «در شرایط فعلی، با خطرات رکود قابل توجه، بعید است که اوپک پلاس با طرح برنامه‌ریزی‌شده در ماه اکتبر مبنی بر افزایش تولید پیش برود.» وی افزود که چنین طرح‌هایی در صورت تغییر در بازار و عقلانیت آن می‌تواند دچار اخلال شوند و به نظر می‌رسد که این نهاد باید خود را برای تغییر استراتژی در این حوزه آماده کند.

این در حالی است که قیمت نفت خام در ماه اوت به زیر ۸۰ دلار در هر بشکه رسید که کمتر از رقمی است که اکثر اعضای اوپک پلاس برای متعادل کردن بودجه خود به آن نیاز دارند. «نیل اتکینسون»، تحلیلگر مستقل‌ بازارهای مالی، با اشاره به نگرانی در مورد اقتصاد چین و ایالات متحده گفت: «تقاضای نفت قطعاً یک ریسک نزولی است. بسیار دشوار است که پیش‌بینی کرد که اگر رشد تقاضا کندتر از انتظارها باشد، چگونه قیمت‌ها می‌تواند ‌بالاتر برود». وی در ادامه افزود که انتظار دارد ائتلاف اوپک پلاس افزایش تولید را به‌طور موقت به تاخیر بیندازد.

این نکته را نیز از یاد نباید برد که هفته گذشته آمارهای رسمی نشان داد واردات نفت خام چین در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۴ به ۱۰.۸۹ میلیون بشکه در روز رسید که ۲.۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت. کاهش مصرف گازوئیل در چین، همراه با استفاده فزاینده از کامیون‌های با سوخت گاز طبیعی مایع، بر تقاضای سوخت داخلی تأثیر می‌گذارد، در حالی که یک بحران طولانی‌مدت اقتصاد را با مشکل مواجه کرده است. از سوی دیگر، بنا به محاسبات رویترز بر اساس برآوردهای دولتی، در ایالات متحده، مصرف نفت طی آغاز سال جاری تا ژوئیه حدود ۲۲۰ هزار بشکه در روز نسبت به سال گذشته افزایش یافت و به میانگین ۲۰.۲۵ میلیون بشکه در روز رسید. اما به گفته کارشناسان،‌ برای رسیدن به پیش‌بینی ۲۰.۵ میلیون بشکه‌‌ای دولت آمریکا در سال ۲۰۲۴، رشد تقاضای سریع تری نیاز است.

اوپک در منگنه

اوپک انتظار دارد تقاضای جهانی نفت خام در نیمه اول سال ۲۰۲۴ حدود ۲.۱۵ میلیون بشکه در روز رشد کند، در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد تقاضا برای نفت خام حدود ۷۳۵ هزار بشکه در روز رشد کند. ‌برآورد رشد تقاضای اوپک برای نیمه اول سال از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا حد زیادی بدون تغییر بوده است، در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی تخمین رشد تقاضای نیمه اول خود را از ۱.۱۹ میلیون بشکه در روز کاهش داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی تخمین می‌زند که مصرف چین در سه ماهه دوم کاهش می‌یابد، در حالی که برآورد اوپک برای افزایش بیش از ۸۰۰ هزار بشکه در روز است. چین یکی از دلایل اصلی تفاوت پیش‌بینی‌ها برای کل سال و همچنین برای نیمه اول است.

اگر پیش‌بینی تقاضای اوپک برای نیمه اول درست باشد، رشد جهانی در نیمه دوم باید اندکی شتاب بگیرد. اما اگر پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی درست باشد، تقاضا باید به‌سرعت افزایش یابد. این در حالی است که نیمه دوم سال معمولاً دوره اوج مصرف است زیرا رشد اقتصاد جهانی تقاضا برای نفت را افزایش می‌دهد و شامل فصول اوج رانندگی و برداشت در نیمکره شمالی و خرید زمستانی می‌شود.

این در است که منبع نزدیک به اوپک پلاس گفته‌اند که این ائتلاف یک ماه فرصت دارد تا تصمیم بگیرد که آیا افزایش تولید نفت را از اکتبر آغاز کند یا نه و داده‌های بازار نفت را در هفته‌های آینده برای تصمیم‌گیری نهایی بررسی خواهد کرد. منابع اوپک گفتند مشخص نیست که آیا تقاضا به اندازه کافی سریع افزایش می‌یابد تا پیش‌بینی‌های این ائتلاف برای ‌سه ماهه سوم برآورده شود. از سوی دیگر،‌منابع آگاه خبر می‌دهند که چین در حال حاضر کاهش واردات را در دستور کار خود قرار داده است.

داده‌های ضعیف اقتصادی از ایالات متحده نیز می‌تواند برای بازارهای نفت، به ویژه گازوئیل، مشکلاتی ایجاد کند. بر اساس داده‌های اداره اطلاعات انرژی، تقاضای گازوئیل ایالات متحده در پنج ماه اول سال جاری نسبت به سال ۲۰۲۳ حدود چهار درصد کاهش یافته است.

به گفته «عبدالله غذامی»، تحلیلگر بازارهای مالی، اوپک اکنون نیازمند بررسی بیشتر برای تعیین استراتژی‌های خود است چراکه به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌ها درباره نحوه و میزان مصرف انرژی آنچنان که باید و شاید درست از آب درنیامده است.


اوپک پلاس، نیازمند رشد تقاضای جهانی

منبع: اصلاحات نیوز
? اوپک پلاس، نیازمند رشد تقاضای جهانی