اولین جشنواره جذب ایده‌های خلاق در دی‌ماه برگزار می‌شود

فردای کرمان – گروه اقتصاد: معاون بهره‌برداری شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر گفت:«شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در بین شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی کشور یکی از رسالت‌های اصلی‌ خود را در حوزۀ تولید علم با ایجاد جایگاه مدیریت تحقیقات فناوری به‌صورت خاص در ساختار شرکت پیگیری می‌کند». مهندس جعفر رفیعیان در مراسم افنتتاح اولین […]

فردای کرمان – گروه اقتصاد: معاون بهره‌برداری شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر گفت:«شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در بین شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی کشور یکی از رسالت‌های اصلی‌ خود را در حوزۀ تولید علم با ایجاد جایگاه مدیریت تحقیقات فناوری به‌صورت خاص در ساختار شرکت پیگیری می‌کند».

مهندس جعفر رفیعیان در مراسم افنتتاح اولین نمایشگاه تخصصی دانش‌بنیان در حوزۀ معدن،صنعت و حمل‌ونقل استان کرمان بیان کرد:«اولین جشنواره جذب ایده‌های خلاق در دی‌ماه توسط گل‌گهر برگزار می‌شود که خوشبختانه تاکنون استقبال خوبی صورت گرفته و حدود ۱۰۰ ایده از طریق دبیرخانه مرکزی دریافت شده است».

وی ضمن دعوت از شرکت‌های دانش‌بنیان،خصوصا شرکت‌های بومی استانی برای شرکت در این رویداد،خاطرنشان کرد:«از شرکت‌های دانش‌بنیانی که در حوزۀ ایده‌های فناورانه در زمینه‌های اکتشافات،بهینه‌سازی اکتشافات و بهره‌برداری از معدن،بهینه‌سازی ماشین‌آلات معدنی،بهینه‌سازی خطوط فرآوری کنسانتره و گندله،بهینه‌سازی احیا و ذوب فعالیت دارند و ایده‌ای در این خصوص دارند دعوت می‌کنیم تا در این رویداد شرکت کنند».

معاون بهره‌برداری شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر یادآور شد:«شرکت‌ها تا آخر مهرماه فرصت دارند ایده‌های خود را ارسال کنند و اطلاع‌رسانی در این خصوص در غرفۀ شرکت گل‌گهر در نمایشگاه فعلی(در کرمان) نیز انجام می‌شود».

وی با بیان این‌که گل‌گهر این را به‌عنوان یک رسالت برای خود می‌داند که علاوه بر تولیدی که انجام می‌دهد به تولید علم هم پایبند باشد،گفت:«هدف این است که با توجه به شعار امسال،بتوانیم از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان،ایده‌هایی که خروجی آن‌ها می‌تواند یک کار اجرایی باشد و ارزشی را برای شرکت گل‌گهر و کشور ثبت کند را جذب کنیم».

رفیعیان اظهار کرد:«اگر ایدۀ شرکتی پس از بررسی در کمیتۀ مورد نظر شرکت گل‌گهر،قابل‌قبول و اجرایی شناخته شود،تا سقف ۵ میلیارد تومان با آن شرکت قرارداد خواهیم بست». فداکار

 

به گزارش خبرنگار فردای کرمان،وی افزود:«در حال حاضر در حوزۀ پژوهش ۲۴۰ میلیارد تومان قرارداد داریم،۶۱ پروژه تعریف شده که جاری هستند و با ۱۵۲ شرکت و یا شخص به‌صورت مستقیم قرارداد منعقد شده است».

معاون بهره‌برداری شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر ادامه داد:«همچنین تاکنون در ۱۰ محور پژوهشی،حدود ۴۵ مقاله در زمینۀ پژوهش،فناوری و جذب ایده،تولید علم داشتیم».

وی بیان کرد:«گل‌گهر در حوزۀ داده‌کاوی و فناوری نسل چهارم نیز پروژه‌های قابل‌قبولی را تعریف کرده است و در حال کار بر روی آن‌ها است».  

رفیعیان گفت:«در حوزۀ تجهیزات معدنی از طریق یک شرکت داخلی با مشارکت شرکت‌ گهرهمکار که از شرکت‌های زیرمجموعۀ گل‌گهر است،یک تراک ۶۰ تنی را بومی‌سازی کردیم که ایدۀ آن دانش‌بنیان بود. نزدیک ۵۰ درصد این دستگاه ساخت داخل بود و مابقی قطعات،وارد و مونتاژ شد که حدود ۲۰۰ هزار یورو به‌صورت مستقیم کاهش ارزبری داشتیم و در مجموع حدود ۴۰۰ میلیارد تومان کاهش هزینه نسبت به نمونۀ وارداتی داشتیم».

وی خاطرنشان کرد:«همچنین شرکت‌های همکار مجموعۀ گل‌گهر یک دستگاه یدک‌کش معدنی را با هدف جابه‌جایی بیل‌ها و دریل‌هایی که در معدن به هر دلیل خراب می‌شوند و باید به ایستگاه منتقل شوند،ساختند که این دستگاه کاملا بومی است و حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ تن دستگاه را می‌تواند جابه‌جا کند».

معاون بهره‌برداری شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر ادامه داد:«در حوزۀ راهبری معدن،بحث دیسپاچینگ و راهبری معدن را داریم که در واقع کنترل و هدایت معدن است. قبلا نمونۀ خارجی آن‌ را اجرا کردیم منتها به دلیل تحریم‌ها و محدودیت لایسنس نرم‌افزار جواب نداد. الان با یک شرکت کاملا ایرنی وارد مذاکره شدیم،قرارداد منعقد شده،نمونۀ اجرایی آن هم موجود است و در حال انجام کار هستیم».

وی گفت:«در حوزۀ آتش‌باری یا خرج‌گذاری در معدن نیز دستگاه استمینگ‌تراک یا گل‌گذاری را ساختیم».

رفیعیان اظهار کرد:«در زمینۀ نقشه‌برداری و برداشت احجام توده‌های معدنی و فایل‌های مواد،از پهبادهای بال‌ثابت به‌صورت تکنولوژی بومی و داخلی استفاده می‌کنیم. از شرکت‌های دانش بنیان داخلی استفاده کردیم که برای اولین بار در ایران،خارج از بحث نقشه‌برداری دستی کار در حال انجام است».  

وی افزود:«در زمینۀ تجهیزات کارخانه‌ها با شرکت‌های زیادی کار کردیم. در زمینۀ برق و الکترونیک به‌صورت خاص یکسری بُردهای کنترلی برای گندله‌سازی نیاز داشتیم که به دلیل تحریم به آن‌ها دسترسی نداشتیم اما شرکت‌های داخلی وارد عمل شدند این بُردها را ساختند».

معاون بهره‌برداری شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر خاطرنشان کرد:«رطوبت‌سنج‌هایی در خطوط گندله‌سازی استفاده می‌شد که حتی نمونۀ خارجی‌ آن‌ها هم جواب نداد. با توجه به این‌که دانستن بحث رطوبت در این فرآیند خیلی مهم بود،یک شرکت داخلی این رطوبت‌سنج‌ها را برای ما بومی‌سازی کرد که پروژه در مرحلۀ نهایی است،نمونۀ آزمایشی آن جواب داده و به تست اجرا رسیده و در حال تکمیل آن هستیم».

گل گهر

وی با بیان این‌که چند کار خاص در حوزۀ فرآوری مواد معدنی در گل‌گهر انجام شده است،گفت:«اولین کارخانه غبار که در واقع استحصال کنسانتره از غبار کارخانه تغلیظ است را کاملا بومی‌سازی ‌شده اجرا کردیم. طراحی،ساخت و تامین قطعات توسط شرکت‌های همکار گل‌گهر انجام و نصب شد و حدود یک میلیون تن کنسانتره از غباری که پِرت می‌شود استحصال کردیم».

رفیعیان با بیان این‌که در حال پژوهش بر روی کانه‌های کم‌عیار به‌صورت خاص هستیم،افزود:«اولین کارخانه هماتیت که نصب شده بود و مشکلاتی داشت را با شرکت داخلی همکار گل‌گهر،هم جابه‌جا کردیم و هم بهینه‌سازی انجام شد و در حال حاضر نزدیک به یک میلیون تن تولید دارد». /پ




اولین جشنواره جذب ایده‌های خلاق در دی‌ماه برگزار می‌شود

منبع:خبر کرمان
?

اولین جشنواره جذب ایده‌های خلاق در دی‌ماه برگزار می‌شود

:اخبار استان کرمان – اقتصادی