امکان اظهار کالا به گمرک با ثبت درخواست تخصیص ارز میسر شد

به گزارش گروه اقتصادی نذیر کرمان، رئیس کمیسیون گمرک اتاق ایران با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات واردکنندگان برای ترخیص کالا از گمرک طولانی شدن فرایند تخصیص ارز است، گفت: بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت، خوشبختانه به تازگی امکان اظهار کالا به گمرک با ثبت درخواست تخصیص ارز میسر شده است. محمدرضا […]



به گزارش گروه اقتصادی نذیر کرمان، رئیس کمیسیون گمرک اتاق ایران با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات واردکنندگان برای ترخیص کالا از گمرک طولانی شدن فرایند تخصیص ارز است، گفت: بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت، خوشبختانه به تازگی امکان اظهار کالا به گمرک با ثبت درخواست تخصیص ارز میسر شده است.

محمدرضا فاروقی در گفت‌وگو اتاق ایران آنلاین، افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات واردکنندگان برای ترخیص کالا از گمرک، طولانی شدن فرایند تخصیص ارز و مشخص کردن زمان تأیید آن است که سبب شده واردکنندگان قادر به برنامه‌ریزی برای فعالیت اقتصادی و تولیدی خود نباشند.

بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی طبق الزامات مقرر در تبصره ۳ الحاقی به ماده ۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا ارز جز در موارد استثنا به تشخیص شورای عالی امنیت ملی و شورای امنیت کشور، در کلیه موارد ترخیص کالا منوط به ثبت شناسه رهگیری بانک است. 

او ادامه داد: دریافت شناسه رهگیری بانک متأثر از طی پروسه تخصیص و تأمین ارز بوده و تأخیر در صدور تخصیص سبب شده برای جلوگیری از توقف کالا در اماکن گمرکی، همه ساله شورای عالی امنیت ملی و یا سران قوا مصوباتی درباره امکان ترخیص تمام و یا بخشی از کالاهای اولویت ۱ و ۲ موجود در اماکن گمرکی، مناطق آزاد یا ویژه اقتصادی یا آنهایی که به اماکن مذکور وارد می‌شوند و دارای ثبت سفارش معتبر بانکی هستند، بدون دریافت کد رهگیری بانک با رعایت سایر مقررات صادر کنند. 

فاروقی تأکید کرد: به رغم مصوبه مذکور این تسهیلات برای تمام گروه‌های کالایی اجرایی نبوده چه آنکه در گذشته حسب اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت و رویه‌های اجرایی، ثبت سفارش کالاهای با اولویت‌های ۲۳، ۲۴ و ۲۵ که عملیات ارزی آنها بانکی بوده و فاقد تخصیص ارز بوده‌اند به گمرک ارسال نمی‌شد و از این بابت حتی چنانچه این کالاها در فهرست ترخیص نود درصدی قرار داشتند به دلیل محدودیت ایجاد شده امکان اظهار به گمرک وجود نداشت.

او ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته و بخشنامه صادره از طرف سازمان توسعه تجارت مقرر شد کماکان اولویت ۱ و ۲۱، ثبت سفارش بدون در نظر گرفتن تخصیص ارز به گمرک ارسال شود و در خصوص اولویت‌های ۲۲ و ۲۳ فقط در صورتی اطلاعات ثبت سفارش ارسال شود که یا پرونده دارای حداقل یک ردیف تخصیص ارز تأیید شده توسط بانک مرکزی باشد و یا درخواست تخصیص ارز آن حداقل ۱۵ روز در صف تخصیص ارز بانک مرکزی مانده باشد.

بر اساس اظهارات این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران درباره اولویت‌های ۲۴ و ۲۵ نیز در صورتی اطلاعات ثبت سفارش ارسال شود که یا پرونده دارای حداقل یک ردیف تخصیص ارز تأیید شده توسط بانک مرکزی باشد و یا درخواست تخصیص ارز آن حداقل ۳۰ روز در صف تخصیص ارز بانک مرکزی مانده باشد و در رابطه با سایر اولویت‌های کالایی هم در صورتی که ثبت سفارش دارای حداقل یک ردیف تخصیص ارز تأیید شده توسط بانک مرکزی باشد اطلاعات ثبت سفارش به گمرک ارسال می‌شود.

رئیس کمیسیون گمرک اتاق ایران تأکید کرد: با اعلام معاون سازمان توسعه تجارت در جلسه مشترک کمیسیون گمرک، حمل‌ونقل و مدیریت واردات اتاق ایران، دستورالعمل مربوطه از چند روز گذشته عملیاتی شده است و با اجرایی شدن این رویه و طی مواعد و شرایط اعلام شده، ثبت سفارش برای گمرک قابل رؤیت خواهد بود و این مهم باعث می‌شود امکان اظهار کالا و استفاده از تسهیلات بعدی برای این دسته کالاها میسر شود.

 

انتهای پیام/


امکان اظهار کالا به گمرک با ثبت درخواست تخصیص ارز میسر شد

منبع: بــرنا
? امکان اظهار کالا به گمرک با ثبت درخواست تخصیص ارز میسر شد