امسال رکورد بالاترین حفاری اکتشافی تاریخ صنعت مس را خواهیم شکست

فت فتو ـ گروه اقتصاد: معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی مس ایران در مراسم تجلیل از صنعت‌گران و معدن‌کاران نمونۀ استان کرمان با بیان اینکه بسیاری از افراد حتی برخی متخصصان از پتانسیل‌های واقعی صنعت مس به اندازۀ کافی آگاه نیستند،گفت:«صنعت مس به تنهایی پتانسیل تولید یک میلیون تن مس محتوی و حداقل ۱۰ […]

فت فتو ـ گروه اقتصاد: معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی مس ایران در مراسم تجلیل از صنعت‌گران و معدن‌کاران نمونۀ استان کرمان با بیان اینکه بسیاری از افراد حتی برخی متخصصان از پتانسیل‌های واقعی صنعت مس به اندازۀ کافی آگاه نیستند،گفت:«صنعت مس به تنهایی پتانسیل تولید یک میلیون تن مس محتوی و حداقل ۱۰ میلیارد دلار ارزآوری را دارد و تمام ملزومات برای توسعۀ پایدار این صنعت در ۱۰ سال گذشته وجود داشته و همچنان نیز وجود دارد».

بهروز رحمتی افزود:«شرکت ملی مس ایران هفتمین شرکت بزرگ دارندۀ ذخایر مس دنیاست. البته برخی شرکت‌ها چندملیتی هستند و مجموع ذخایر آن در ده‌ها کشور است. اگر این شرایط را لحاظ کنیم،شرکت مس ایران،سومین شرکت بزرگ دارندۀ ذخایر مس جهانی است».

وی گفت:«خبر بسیار خوش این است که شرکت ملی مس ایران بعد از اینکه چندین سال در رتبۀ هفتم بزرگ‌ترین ذخایر معدنی مس دنیا قرار داشت،امسال با حفاری‌های اکتشافی که انجام شد و با کشف ذخیرۀ بیش از سه و نیم میلیارد تنی در کنار سرچشمه و افزایش یک میلیارد تنی ذخیرۀ معدن مس سونگون،از رتبۀ هفتم دنیا به رتبۀ پنجم رسیدیم و چه‌بسا با ادامۀ اکتشاقات بتوانیم به رتبۀ دوم هم برسیم. این نتایج،تنها با اکتشاف در هفت درصد از مساحت ایران به دست آمده و هنوز ۹۳ درصد مساحت اکتشاف نشده است».

وی بیان کرد:«امسال رکورد بالاترین میزان حفاری اکتشافی تاریخ صنعت مس ایران را خواهیم شکست. سال گذشته ۱۳۰ هزار متر حفاری کردیم و امسال ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار متر حفاری،با وجود فرسودگی ناوگان حفاری و بی‌توجهی برخی مسئولان در دو دهۀ اخیر به حوزۀ معدن انجام خواهیم داد».

به گزارش خبرنگار فت فتو،وی ۲۸ مهرماه در بخش دیگری از سخنان خود،اظهار کرد:«برای واردات کشور در سال ۹۹ کل ارز مورد نیاز ۳۷ میلیارد دلار بوده است و حالا فقط یک صنعت می‌تواند ۳۰ درصد کل این ارز را وارد کند؛ آیا باید نگران تحریم‌ها و معیشت مردم باشیم؟».

وی بیان کرد:«بالغ بر ۱۹ میلیارد تن حجم مجموع ذخایر قطعی و احتمالی شرکت مس است؛ یعنی برای یک تا دو قرن آینده منابع کشف‌شده داریم».

وی افزود:«ایران بر روی دومین کمربند مهم جهانی مس قرار گرفته که از رومانی و بلغارستان شروع می‌شود و به صربستان و ترکیه و ایران می‌رسد که ضخیم‌ترین آن در ایران است و در نهایت به چین و اندونزی ختم می‌شود».

رحمتی سپس این پرسش را مطرح کرد:«چرا شرکت مس باید بعد از چهل سال در تولید ۲۵۰ هزار تن درجا بزند؟».

وی ادامه داد:«از حدود ۲۰ میلیارد تن ذخیره‌ای که داریم،۵۴ میلیون تن مس محتوای خالص است و شش درصد از ذخایر جهانی مس و رتبۀ پنجم را داریم ولی در تولید در رتبۀ هفدهم دنیا هستیم».

وی سپس اظهار کرد:«قیمت تمام‌شدۀ هر تن مس ۲۸۰۰ دلار است و میانگین قیمت فروش در ۱۶ سال گذشته هفت هزار دلار بوده است. یعنی حاشیۀ سود ناخالص مس ۱۴۳ درصد را داشته‌ایم در حالی که در سایر صنایع هیچ‌کدام به ۵۰،۶۰ درصد هم نمی‌رسد».

معاون شرکت ملی مس ایران ادامه داد:«آیا امروز می‌خواهیم تولید به هر قیمتی داشته باشیم یا تولیدی که منشاء خیر و برکت و اشتغال‌زایی باشد؟ آیا در صنعتی که حاشیۀ سود کمتر از ۱۰ درصد دارد باید یک تا سه میلیون تن ظرفیت ایجاد کنیم که نه معدن دارد و نه اقتصادی است و نه امکان تامین مالی دارد؟ یا در صنعتی که تمام شرایط را دارد؟».

وی تاکید کرد:«صنعت مس برای افزایش چهار برابری تولید فقط و فقط نیاز به حمایت معنوی دارد و هیچ نیازی به تامین منابع مالی ندارد».

رحمتی توضیح داد:«در ۱۶ سال گذشته سالی دو میلیارد دلار فروش شرکت بوده است. در سال گذشته،۳٫۳ میلیارد دلار حجم فروش شرکت مس بود که دو میلیارد دلار آن سود خالص است. اگر همین دو میلیارد دلار صرف توسعۀ شرکت شود،چه دستاوردهایی خواهد داشت و ما برای این توسعه،فقط و فقط نیازمند حمایت معنوی سه قوه هستیم». / الف

 




امسال رکورد بالاترین حفاری اکتشافی تاریخ صنعت مس را خواهیم شکست

منبع:خبر کرمان
?

امسال رکورد بالاترین حفاری اکتشافی تاریخ صنعت مس را خواهیم شکست

:اخبار استان کرمان – اقتصادی