اقتصاد رهاشده و نخبگانی که توبره سفر بستند

درحالی‌که مسئولان کشور در دو دولت روحانی پیگیر مذاکرات و ریختن بتن در قلب رآکتور هسته‌ای بودند، جامعه نخبگان و صنعت کشور زیر بار بی‌تدبیری خرد شدند. به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» کشور درحالی‌که بر روی ریل تعامل با جهان، رشد اقتصادی و افزایش شاخصه‌های سرمایه‌گذاری در حال حرکت بود، […]


درحالی‌که مسئولان کشور در دو دولت روحانی پیگیر مذاکرات و ریختن بتن در قلب رآکتور هسته‌ای بودند، جامعه نخبگان و صنعت کشور زیر بار بی‌تدبیری خرد شدند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» کشور درحالی‌که بر روی ریل تعامل با جهان، رشد اقتصادی و افزایش شاخصه‌های سرمایه‌گذاری در حال حرکت بود، در حادثه‌ای نابهنگام رئیس دولتی که مجاهدانه به مردم خدمت می‌کرد را از دست داد و بازی قدرت امروز وارد مرحله‌ای جدید شده است.

امروز بر سر جایگاه ریاست جمهوری رقابتی درگرفته که برخی ادامه مسیرش را نادرست و برخی دیگر در امتداد آن حرکت کردن را تنها راه نجات کشور از مشکلات اقتصادی حاصل از تحریم‌های یک جانبه و فلج‌کننده می‌دانند.

اما با خدمت سه ساله آیت‌الله رئیسی شهید جمهور مسیر خدمت روشن است و بر همگان مشهود است که راه کدام جهت را نشان می‌دهد اما برخی که داعیه تشکیل دولتی غیر از آیت‌الله رئیسی و هم‌سو با دو دولت یازدهم و دوازدهم را دارند آن‌هم با تمام وقاحت و فراموش کردن بلاهایی که بر سر مردم در سایه برجام آورده‌اند به‌دنبال کسب جایگاه ریاست جمهوری هستند.

به همین علت در گزارشی آورده‌ایم که دولتی در راستای دولت تدبیر شکل خواهد گرفت چه کارنامه‌ای را از در مسند بودنش با خود حمل کرده است و امروز مدال چه چیزی را بر سینه دارد.
 

احیای بخش صنعت در دولت سیزدهم پس از دوره‌ای درجازدن 


حجت قاسم‌پور در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» به مقایسه سه سال خدمت آیت‌الله رئیسی در برابر هشت سال دکتر روحانی پرداخت و گفت: بر اساس آمارهای اعلامی بانک مرکزی، متوسط رشد فصلی بخش صنعت از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان پاییز ۱۴۰۲ بالغ بر ۶/۷ درصد بوده است، این در حالی است که در هشت سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم متوسط رشد فصلی بخش صنعت فقط دو درصد بود. 

مسئول بسیج مهندسین صنعت و معدن کرمان گفت: همچنین متوسط رشد فصلی بخش صنعت در دولت یازدهم با وجود برجام ۲/۱ درصد بود که یک‌سوم عملکرد دولت سیزدهم با وجود تحریم‌ها است، بانک مرکزی نیز منفی‌ترین رشد فصلی بخش صنعت در تاریخ پس از جنگ تحمیلی هم مربوط به دولت روحانی در زمستان ۱۳۹۷ با منفی ۱۳/۶ درصد اعلام کرد.

وی ادامه داد: رشد بخش صنعت در هشت سال دولت روحانی در ۱۲ فصل منفی شده بود اما در ۹ فصل دولت رئیسی به طور مداوم مثبت بوده است در بازه خدمتی دولت یازدهم متوسط رشد بخش صنعت منفی ۰/۶ درصد بود و در ۹ فصل نخست دولت دوازدهم به منفی ۰/۸ درصد سقوط کرد اما همان‌طور که ذکر شد در دولت سیزدهم در مدت مشابه این شاخص به ۶/۷ درصد رسید. 

قاسم‌پور تاکید کرد: آمارهای فوق همگی شاهد احیای بخش صنعت در دولت سیزدهم پس از درجا زدن در دولت گذشته و عقب‌گرد شدید صنایع است و رشد بخش صنعت در دولت روحانی نسبت به دولت احمدی‌نژاد هم نصف شده بود چرا که متوسط رشد فصلی بخش صنعت در دولت احمدی‌نژاد ۴/۲ درصد بود.
 

مهاجرت نخبگان در دولت روحانی شدت گرفت

حسام رهبری‌مقام در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان»، نیز به خسارات وارده بر بنده جامعه نخبگانی کشور اشاره و عنوان کرد: در دوره ریاست‌ جمهوری حسن روحانی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰، متأسفانه آسیب‌های جدی به جامعه نخبگان و دانشگاهی کشور وارد شد. از جمله مهم‌ترین این خسارت‌ها کاهش بودجه و امکانات دانشگاه‌ها بود.

محقق و استاد دانشگاه آزادی اسلامی شهرستان رفسنجان ادامه داد: در این دوره، بودجه تخصیص‌یافته به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به‌طور چشمگیری کاهش یافت، این موضوع، چالش‌های بزرگی را برای این مراکز علمی ایجاد کرد.

وی افزود: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با مشکلات جدی در تأمین هزینه‌های تجهیزات آزمایشگاهی، به‌روزرسانی امکانات و سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی مواجه شدند، این کمبود بودجه، کیفیت آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داد و به افت سطح علمی این مراکز انجامید.

حسام رهبری‌مقام محدودیت‌های اعمال‌شده بر فضای فکری و پژوهشی را دیگر خسارت هشت سال ریاست جمهوری روحانی دانست و گفت: در این دوره، برخی سیاست‌های امنیتی و سیاسی موجب ایجاد محدودیت‌هایی در فضای آزاداندیشی و انجام تحقیقات در محیط‌های دانشگاهی شد.

پژوهشگر و نخبه جوان ادامه داد: این محدودیت‌ها شامل مواردی چون؛ محدودیت در انتخاب موضوعات پژوهشی، نظارت بر محتوای تحقیقات، جلوگیری از برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی و محدودیت در سفرهای علمی و تبادل اطلاعات با محققان بین‌المللی بود، این شرایط، آزادی فکری و خلاقیت پژوهش‌گران را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داد و مانع از رشد و شکوفایی نوآوری‌های علمی در جامعه دانشگاهی شد.

وی دیگر خسارت را مشکلات معیشتی اعضای هیات علمی و دانشجویان عنوان کرد و گفت: در دوره ریاست‌ جمهوری روحانی، به‌علت افزایش چشم‌گیر نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی، اعضای هیات علمی و دانشجویان با چالش‌های جدی در تأمین معیشت خود مواجه شدند، حقوق و دستمزد آنان به‌شدت کاهش ارزش واقعی پیدا کرد و تأمین هزینه‌های زندگی روزمره برای‌شان دشوار شد، این موضوع، روحیه و انگیزه اعضای هیات علمی و دانشجویان را برای تحقیق و آموزش تضعیف کرد.

رهبری‌مقام کاهش جذب نخبگان در مراکز علمی و پژوهشی را از خسارت‌بارترین موضوعات این دوره عنوان کرد و گفت: در بازه فعالیت روحانی با کاهش بودجه و حمایت‌های دولتی از دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی، جذب و استخدام نخبگان در این مراکز با چالش‌های جدی مواجه شد، شرایط نامناسب معیشتی و محدودیت‌های اعمال‌شده، انگیزه ورود استعدادهای برتر به حوزه آموزش عالی و تحقیقات را کاهش داد.، بسیاری از نخبگان علاقه‌مند به فعالیت در مراکز علمی کشور، ترجیح دادند به بخش خصوصی یا خارج از کشور جذب شوند.

محقق جوان رفسنجانی آغاز و افزایش مهاجرت نخبگان و استعدادهای برتر را در دولت یازدهم و دوزاهم عنوان کرد و گفت: به دلیل مشکلات معیشتی، محدودیت‌های علمی و کاهش فرصت‌های پیشرفت در داخل کشور، شاهد افزایش مهاجرت نخبگان و استعدادهای برتر از ایران به خارج بودیم، این مهاجرت‌ها، به‌ویژه در میان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و محققان برجسته، تأثیر منفی قابل‌توجهی بر توسعه علمی و فناوری کشور گذاشت. بسیاری از این نخبگان، فرصت‌های شغلی و تحقیقاتی بهتری را در کشورهای توسعه‌یافته جستجو کردند.

حسام رهبری مقام در پایان خاطرنشان کرد: خسارت‌های وارد به جامعه نخبگان و دانشگاهی در دوره ریاست‌ جمهوری روحانی، آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر توسعه علمی و فناوری کشور وارد کرد. لازم است که در دوره‌های آتی، سرمایه‌گذاری و حمایت از این اقشار به‌طور جدی در دستور کار قرار گیرد تا بتوان از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی کشور به‌نحو مؤثرتری استفاده کرد.
 

دولت یازدهم و دوازدهم مسائل کشور را به غرب سنجاق کرد

حسین باقری در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» اقتباسی از دو دولت به ریاست شهید رئیسی و روحانی پرداخت و گفت: شهید رئیسی شتاب قیمت ارز را پنج برابر کاهش داد، یعنی ما سه سال آخر دولت روحانی شاهد شتاب ارز که پنج برابر شده بودیم اما در دولت شهید رئیسی ۱۰۰ درصد بود.

مسئول فضای مجازی بسیج ادامه داد: در دو دولت روحانی ۱۰ هزار کارخانه در کشور تعطیل شده بود، اما امروز در ۱۰۰ روز خدمت دولت شهید رئیسی این تعداد احیاء شد و این‌ها کارخانه‌هایی بودند که در واقع در دهه ۹۰ یکی پس از دیگری بی‌دلیل تعطیل شده بودند.

وی تصریح کرد: رکورد اشتغال در کشور و در دولت شهید رئیسی پیرو احیای این کارخانه‌ها بود و تورم از ۶۰ درصد به نصف تقلیل داد.

باقری خاطرنشان کرد: دولتی که تشکیل می‌شود که این پروژه‌هایی که شهید رئیسی در واقع دنبال می‌کرد با جدیت پیگیری کرد بسیاری از آن‌ها به بهره‌برداری برسد در واقع احیای پروژه‌ها همه حاصل شد، بدون اینکه کشور را به غرب آویزان کنند.

با این اوصاف مشهود می‌شود چطور دولتی که چند برابر بودجه کشور را خرج کرده است، حتی یک افتتاح کارخانه یا ریل‌گذاری اقتصادی و حتی ساخت یک مسکن را در کارنامه خدمتی خود ندارد.

انتهای خبر/ طهماسبی

 


اقتصاد رهاشده و نخبگانی که توبره سفر بستند

اخبار کرمان
اخبار کرمان و شهرستان ها

منبع:آرمـان
? اقتصاد رهاشده و نخبگانی که توبره سفر بستند