افزایش ۴ برابری اجارۀ مغازه‌ها در کرمان نسبت به سال گذشته

فردای کرمان – پروین میرزاحسینی: واحدهای صنفی در شرایط فعلی با مشکلات جدی مواجه هستند. از یک‌سو کاهش قدرت خرید مردم،سطح درآمد آن‌ها را به شدت تحت‌تاثیر قرار داده و از سوی دیگر افزایش نرخ مالیات و عوارض و بالا رفتن دستمزد کارگران،چالش‌های زیادی را برای اصناف ایجاد کرده است. رئیس اتاق اصناف کرمان یکی […]

فردای کرمان – پروین میرزاحسینی: واحدهای صنفی در شرایط فعلی با مشکلات جدی مواجه هستند. از یک‌سو کاهش قدرت خرید مردم،سطح درآمد آن‌ها را به شدت تحت‌تاثیر قرار داده و از سوی دیگر افزایش نرخ مالیات و عوارض و بالا رفتن دستمزد کارگران،چالش‌های زیادی را برای اصناف ایجاد کرده است.

رئیس اتاق اصناف کرمان یکی از مشکلات اصناف در شرایط فعلی را بالا رفتن اجاره‌بهای ملک بیان کرد و گفت:«اجاره‌ها نسبت به سال گذشته سه تا چهار برابر افزایش داشته و مغازه‌داران زمان سررسید قرارداد یا باید تعطیل کنند و یا باید اجاره‌بهای تعیین‌شده را بپذیرند».

یوسف جعفری یادآور شد:«با توجه به تورم شاید مالک هم برای افزایش اجاره حق داشته باشد،واحد صنفی هم باید بتواند درآمدی کسب کند که اجاره را بپردازد اما با توجه به این‌که قدرت و توان خرید مردم کاهش یافته و از سوی دیگر دستمزد کارگر و حق بیمه‌ها افزایش یافته است،در نتیجه واحد صنفی به دلیل کاهش درآمد،مجبور به تعطیلی است».

وی دوم تیرماه در گفت‌وگو با خبرنگار فردای کرمان، با اشاره به ۳۵ هزار واحد صنفی فعال با پروانۀ کسب در کرمان،بیان کرد:«حدود ۲۳ هزار واحد صنفی نیز بدون پروانه در حال فعالیت هستند».

جعفری ادامه داد:«بعد از شیوع کرونا تا آذر ماه ۱۴۰۰،دو هزار و ۸۰ واحد صنفی با مراجعه به اتحادیه،پروانۀ کسب خود را باطل کردند و قطعا معادل همین تعداد نیز بدون مراجعه به اتحادیه،مغازه را تعطیل کردند».

وی در پاسخ به این سوال که بیشترین تعطیلی‌ها مربوط به کدام یک از اصناف بوده،گفت:«آماری در این زمینه نداریم اما بیشتر باید مربوط به سفره‌خانه‌ها،قهوه‌خانه‌ها و صنف پوشاک باشد».

رئیس اتاق اصناف کرمان با اشاره به تعداد زیاد واحدهای صنفی در کرمان،بیان کرد:«در کشورهای پیشرفته به ازای هر ۲۵۰ نفر یک واحد کسب وجود دارد،در حالی که در کرمان به ازای هر ۱۸ نفر یک واحد صنفی فعالیت می‌کند».

وی ادامه داد:«به طور کلی در کشور نیز تعداد واحدهای صنفی زیاد است و به ازای هر ۲۵ نفر یک واحد صنفی وجود دارد اما این آمار در کرمان بیشتر است».

جعفری با اشاره به چالش‌های جدی اصناف،گفت:«مالیاتی که برای اصناف تعیین کردند بسیار سرسام‌آور است،عوارض کسب نیز افزایش زیادی داشته است،از سوی دیگر اجارۀ ملک و حقوق کارگر هم افزایش داشته و مشکلات جدی برای اصناف ایجاد کرده است». /پ

 




افزایش ۴ برابری اجارۀ مغازه‌ها در کرمان نسبت به سال گذشته

منبع:خبر کرمان
?

افزایش ۴ برابری اجارۀ مغازه‌ها در کرمان نسبت به سال گذشته

:اخبار استان کرمان – اقتصادی