اعمال محدودیت‌های گازی لرزه بر اندام فولادی‌ها انداخت

با توجه به اینکه استان کرمان مسیر صنعتی شدن گام بر می‌دارد اما همچنان در تأمین زیر ساخت‌هائی که حامل‌های انرژی و چرخ دنده اصلی صنعت هستند، دچار مشکل است. به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان در حالی که استان کرمان به سمت صنعتی شدن با جهشی بلند در حرکت است اما توجه به زیر […]

با توجه به اینکه استان کرمان مسیر صنعتی شدن گام بر می‌دارد اما همچنان در تأمین زیر ساخت‌هائی که حامل‌های انرژی و چرخ دنده اصلی صنعت هستند، دچار مشکل است.

به گزارش سرویس اقتصادی نذیر کرمان در حالی که استان کرمان به سمت صنعتی شدن با جهشی بلند در حرکت است اما توجه به زیر ساخت‌های استان از جمعه معضلاتی است که در این طرح دیده نمی‌شود و تنها مسکن‌های مقطعی چاره کار شده و عملاٌ برنامه‌ای بلند مدت جامع و کارشناسی شده هنوز وجود ندارد.

هر سال در ابتدای دو فصل تابستان و زمستان دچار مشکلاتی از جمله قطعی‌ها مکرر و مدودیت‌های برقی و گازی برای استان در بخش صنایع ایجاد می‌شود که با چاره‌اندیشی مقطعی حل می‌شود اما این جریان تسلسل وار همچنان ادامه دارد.

سیستم برق کشور که به حالت دیسپاچینگ درآمده به راحتی از هر گوشه کشور می‌توان زیاد مصرف کردن هر صنعتی را دید و دست مدیران را برای قطعی دراوج فشار باز گذاشته است و اکنون این امر برای گاز هم در حال رخ دادن است اما قطعی به یکباره گاز همچون برق نیست  قطع لحظه‌ای می‌تواند حتی میلیاردها تومان به یک صنعت فولادی ضربه وارد کند.

در حالی که استان کرمان چهارمین استان تولید کننده گاز و دومین استان ذخیره کننده گاز است اما در مرحله تأمین گاز صنایع خود اندر خم یک کوچه است.

همزمان با شدت سرما در استان کرمان صنایع فولادی و سیمانی که سوخت گازی دارند دور هم جمع شدند تا مشکلات و موانع خود را با استاندار کرمان حل کنند.

مهدی حسینی‌نژاد مدیرکل صنعت معدن و تجارت کرمان جلسه‌ای اضطراری را برگزار کرد و از صنایع فولادی استان خواست تا مشکلات و نیاز اصلی و واقعی خود را بیان کنند تا در جلسات دولت آن را مطرح کند.

نماینده فولاد زرند ایرانیان دراین جلسه عنوان کرد: این واحد کوره بلند است که نودو یک متر ارتفاع دارد و دو هزار و ۵۰۰ تن بار را در دل خود برای ذوب جای می‌دهد که تنها تحت تأثیر هوای گرم می‌تواند به ذوب ادامه دهد و چنانچه برای دقایقی خاموش شود و دمای کوره از حالت تعادل خارج شود این میزان بار در لوله‌های خروجی می‌بندد و برای چندین ماه ما را دچار دچالش می‌کند

از دیگر چالش‌های قطعی گاز به وارادات زذغال‌سنگ است ما عاملا نمی‌توانیم از حالت گازی به سوخت فسیلی تغییر حالت بدهیم که این امر سبب واردات عظیمی خواهد شد زیرا استان توان تأمین ذغال مورد نیاز ما را ندارد.

دومین واحد صنعتی شرکت گل گهر سیرجان بود که ضمن ابراز نگرانی که با محدودیت گازی در زمستان عملاٌ توان افتتاح واحد سوم مگامدول خود در چند روز آینده نخواهند شد عنوان کرد: ما ۵۰ درصد گاز شهرستان سیرجان را استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه بدون هیچ اخطاری گاز خط یک مگامدول ما قطع شده است و به اصطلاح خط خوابیده است و خط دوم ما با شصت درصد ظرفیت کار می‌کند و خط سوم ما که با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در آستانه افتتاح و ورود به مدار تولید است بدون گاز مانده است.

 یک نفر نیز به نمایندگی از سیمانی‌ها با بیان اینکه گرچه مازوت‌سوزی سمی و برای کشور مضر است اما می‌توان آن را جایگزین کرد، گفت: در استان کرمان برخی کوره‌های تولید سیمان دو حالته جامد سوزی و گاز سوز هستند اما سیمان ماهان کرمان که تکنولوژی خاصی دارد فقط باید از گاز استفاده کند و محدودیت کاهش مصرف به آن ضربه خواهد زد.

طبق اظهارات مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان رشد مصارف خانگی سبب شده است که برای تأمین این میزان گاز برای مصرف خانگی که از ۶۰ به ۷۰ درصد رشد یافته مجبور به کاهش مصرف گاز در بخش صنعت هستیم زیرا ۴۲ درصد گاز در مصارف خانگی و ۲۵ درصد در بخش مصارف صنعتی است اما اگر برعکس عمل شود و مصارف خانگی تنها ۱۰ درصد کاهش یابد مجبور به اعمال محدودیت برای صنایع نخواهیم بود.

مهدی حسینی‌نژاد با بیان اینکه استان کرمان در حال صنعتی شدن است و به زودی نیازمند ۱۰ میلیون متر مکعب گاز در استان فقط برای بخش صنایع هستیم اما امسال مصرف گاز را که در عدد ۵.۵ بوده است از سوی وزارت نیرو به ۳.۵ کاهش یافته است که این برای صنایع بخصوص فولادی‌ها بسیار مضر است و خسارات زیادی را ایجاد می‌کند.

استاندار کرمانی نیز معتقد بود اگر بخش خانگی را کنترل کنیم و یک بخاری اضافه خاموش شود می تواند از بیکاری ۱۰۰ کارگر جلوگیری کند زیرا بیکاری و رکود تولید دو معضل بزرگ است که از تحمل سرما سخت‌تر است.

محمدرضا پور ابراهیمی بر انتقال خط ۱۱ لوله گاز هم تأکید کرد و گفت: گرچه این خط درحال تکمیل است و ظرفیت جدیدی ایجاد می‌کند اما باید دانست که حتی اگر خط جدید هم بیاید بازهم گازی نیست که در آن قرار گیرد مورد استفاده باشد زیرا میزان تولید در کشور با مصرف در تعارض است.

با اهمه این اوصاف به نظر می‌رسد مصرف گاز و تمهیدات لازم برای جایگزین سازی سوخت و حتی دستگاه‌هائی با کاهش مصرف سوخت همچون بخاری‌هائی که کمترین میزان مصرف انرژی را دارند می‌تواند چاره راه باشند و حتی صنایع نیز می‌توانند در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خرید بخاری‌های با مصرف انرژی پائین را برای برخی بخش‌های خانگی استان آغاز کنند تا بتوانند از گاز بیشتری استفاده کنند.

انتهای خبر/ طهماسبی
 




اعمال محدودیت‌های گازی لرزه بر اندام فولادی‌ها انداخت

منبع:آرمـان
? اعمال محدودیت‌های گازی لرزه بر اندام فولادی‌ها انداخت