اصلاحات احتمالی شاید در کنکور ۱۴۰۵ اعمال شود | اخبار اصلاحات

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه چهاردهمین کنگره سراسری اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اظهار داشت: اتحادیه از ابتدای انقلاب فعالیت خود را آغاز و افراد در تراز جمهوری اسلامی را با برنامه‌های وزین فرهنگی تربیت کرده است. وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی آینده را با امروز بسیار متفاوت خواهد کرد، […]


حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه چهاردهمین کنگره سراسری اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اظهار داشت: اتحادیه از ابتدای انقلاب فعالیت خود را آغاز و افراد در تراز جمهوری اسلامی را با برنامه‌های وزین فرهنگی تربیت کرده است.

وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی آینده را با امروز بسیار متفاوت خواهد کرد، گفت: اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان اگر در این زمینه در فضای حکمرانی قرار نگیرد، موفقیت در عرصه دانش و فناوری حاصل نمی‌شود.

وی افزود: یکی از شاخص‌های بالندگی این است که بدانیم این مجموعه فقط امروز را می‌نگرد یا به آینده هم نگاه می‌کند و فرزندانی را داشته باشیم که به دیروز و امروز انقلاب بسنده نمی‌کنند و آینده را هم می‌بینند و دارای رشد و بالندگی هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در آینده پارادایم‌های نوینی را خواهیم دید و با فناوری‌های کوانتومی مواجه خواهیم شد که هنوز ظهور چندانی پیدا نکرده است.

خسروپناه ادامه داد: اگر اکنون شاهد جنگ الکترونیک هستیم و با این جنگ در یک لحظه چند هزار نفر لبنانی به شهادت رسیده و یا مجروح می‌شوند، دیگر شاهد جنگ توپ و تانک نیستیم و دشمنان از یک دانش و فناوری برای جنگ استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه جنگ کوانتومی بسیار بدتر از این خواهد بود، گفت: اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان اگر در فضای حکمرانی هوش مصنوعی قرار نگیرد و امروز انقلاب را فقط ببینید، موفقیت حاصل نمی‌شود، باید بتوانیم با فضای درس خواندن و دانش، فردای انقلاب را هم ببینیم.

وی یادآورشد: برخی فکر می‌کنند انقلابی عمل کردن یعنی باید بیایند، بزنند و بگیرند، اما در واقع شرط اصلی انقلابی بودن عقلانیت است و در این راستا افراط و تفریط بسیار خطرناک است.

دانش‌آموزان سمپاد نباید مایوس شوند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخی بسیجی‌ها می‌گویند وظیفه ما دفاع از انقلاب است و وظیفه نداریم درس بخوانیم، در حالیکه از بسیج اساتید انتظار تولید علم، دانش و فناوری داریم و اگر نیاز به دفاع از کشور بود اسلحه به دست می‌گیریم، اما اکنون جنگ علم است.

خسروپناه درباره مدارس سمپاد برای دانش‌آموزان تیزهوش نیز اظهار داشت: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان باید مدال آوران علم و فناوری باشد و باید شاخص‌هایی همچون جذب حداکثری دانش‌آموزان و موفقیت در رشد تربیت و باور‌های دینی دانش‌آموزان را رصد و بر مبنای موفقیت در آن عملکرد خود را تنظیم کنند.

وی ادامه داد: برخی در نشستی با مدارس سمپاد گفتند که دانش‌آموزان این مدارس دچار یاس اجتماعی می‌شوند، اما این درحالی است که اگر تربیت دینی و علمی صحیح باشد چرا باید مایوس شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بخشی از وظیفه ما تربیت انقلابی و پاسخگویی به شبهات نوجوانان و جوانان است، باید بدانیم برای آینده نیرو تربیت می‌کنیم، رسالت ما سنگین است و باید با اخلاق و منطق حرکت کنیم.

خسروپناه با تاکید بر اینکه هر مصوبه و تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس مشورت با نخبگان است، گفت: اینگونه نیست که ۳۰ نفر از اعضای حقیقی و حقوقی شورا تصمیم بگیرند و مصوبه کنکور را طراحی کنند، هزاران معلم در این مصوبه، نقش داشتند که آموزش را به عدالت نزدیک کرده است.

وی ادامه داد: برای تحقق عدالت باید بسیار تلاش کرد و یکی از آن‌ها ساماندهی سهمیه‌ها است، در این راستا عقلا می‌گویند سهمیه‌ها به شکل فعلی عادلانه نیست و باعث می‌شود که دانش آموزان با سطح علمی ضعیف در رشته‌های پرمخاطب مانند پزشکی تحصیل کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مجلس درباره کنکور مصوبه‌ای داشت، اما نتوانست نظارت کند تا مصوبه‌اش اجرا شود و پس از آن شورای عالی با پیشنهاد رئیس وقت مجلس به موضوع وارد شد، اما برخی نمایندگان مخالف هستند و مسائلی را بیان می‌کنند، وقتی به آن‌ها می‌گوییم پیشنهاد شما چیست هیچ پیشنهادی ندارند البته رئیس مجلس با مصوبه موافق است.

حجت الاسلام خسرسوپناه یادآورشد: فعالیت‌های خصوصی در چهارچوب تعلیم و تربیت و سند تحول آموزش و پرورش اشکال ندارد.

وی درباره گلایه دانش آموزان کنکوری از تراز نمرات اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی تعصب جاهلانه بر مصوباتش ندارد، در واقع برخلاف مجلس که چنین اختیاری نسبت به مصوبات خودش ندارد، شورا می‌تواند پس گذشت ۶ ماه از مصوبه، آن را تغییر دهد.

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اعضای شورا هیچ نفعی نسبت به این مصوبات ندارند، بطور مثال هیچ‌کدام مدرسه غیرانتفاعی یا مؤسسه آموزشی کنکور ندارند.

خسروپناه ادامه داد: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقدند اکنون که ۲ سال از این مصوبه کنکور گذشت، مشخص شد که نیاز به اصلاحاتی دارد و حتماً اصلاحات را باید انجام دهیم

وی بیان داشت: ۳۱ هیات اندیشه‌ورز استانی داریم، همچنین هیات‌های اندیشه‌ورز دانش آموزی و معلمان را هم داریم که از همه آن‌ها درخواست شده پیشنهادات و نظرات خودتان را ارائه کنند تا بخش‌هایی را اصلاح کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: البته اصلاح به این معنا نیست که به حالت سابق کنکور بازگردیم و تست‌زنی را دوباره رواج دهیم، دانش‌آموزان وخانواده‌ها توجه داشته باشند که کنکور به شیوه سابق اتفاق نخواهد افتاد چرا قدرت‌های مافیا باید از بین رود، میلیارد‌ها کتاب در انباری‌شان مانده است و هزاران میلیارد تومان گردش مالی در سال داشتند.

خسروپناه خاطر نشان کرد: برخی می‌گویند این مصوبه باعث شده کلاس‌های خصوصی و کتاب‌های کمک درسی ایجاد شود. مصوبه کنکوری، دانش‌آموزان را به مدرسه بازگردانده است و معلم و کتاب درسی جایگاه پیدا کرده است.

وی افزود: حالا در این راستا می‌گویند برخی معلمان کلاس خصوصی می‌گذارند، با کار خصوصی مخالف نیستیم و نگفتیم که همه فعالیت‌ها باید دولتی باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: یکی از گلایه‌های دانش آموزان بحث تراز نمرات دانش‌آموزی است. مصوب کردیم دانش‌آموزانی که قبلا دیپلم گرفتند می‌توانند معدل خود را ترمیم کنند. برخی پیشنهاد می‌دهند امکان ترمیم معدل ندارند و باید یک ساختار دیگری برای سنجش ایجاد شود یعنی در واقع کنکور بدهند و یک آزمون اختصاصی برای آن‌ها در نظر بگیریم.

خسروپناه تاکید کرد: پیشنهاد دیگر این است که پایه دهم را حذف کنیم و فقط پایه‌های یازدهم امتحان نهایی داشته باشد. برخی پیشنهاد دادند که معدل در پایه یازدهم تأثیر مثبت داشته باشد و این معدل در پایه دوازدهم تاثیر قطعی داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پیشنهاد‌های مختلفی ارائه شده است، بنابراین در این راستا باید به جمع‌بندی کارشناسی برسیم.

خسروپناه یادآورشد: البته تغییرات به کنکور سال آینده نمی‌رسد. قانون این است که هر تغییری، یکسال قبل باید انجام شود و حداقل از شهریور باید اعلام کنیم. تغییرات برای سال ۱۴۰۴ نخواهد بود و اگر اصلاحاتی صورت گیرد، برای سال ۱۴۰۵ خواهد بود.


اصلاحات احتمالی شاید در کنکور ۱۴۰۵ اعمال شود

منبع: اصلاحات نیوز
? اصلاحات احتمالی شاید در کنکور ۱۴۰۵ اعمال شود