اصراری به تعطیلی مدارس هنگام آلودگی هوا نداریم/ مناطق آزاد دارای بیشترین بازمانده از تحصیل

بنا بر اعلام رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، ۴ دانش‌آموزی که در انفجار کرمان به شهادت رسیدند، از دانش‌آموزان مدارس غیردولتی بودند. به گزارش نذیر کرمان، احمد محمودزاده امروز چهارشنبه ۲۰ دی ماه در نشست خبری ضمن بزرگداشت یاد و خاطره معلم و شهدای دانش آموز انفجار تروریستی کرمان، اظهار کرد: چهار دانش‌آموز شهید […]

بنا بر اعلام رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، ۴ دانش‌آموزی که در انفجار کرمان به شهادت رسیدند، از دانش‌آموزان مدارس غیردولتی بودند.

به گزارش نذیر کرمان، احمد محمودزاده امروز چهارشنبه ۲۰ دی ماه در نشست خبری ضمن بزرگداشت یاد و خاطره معلم و شهدای دانش آموز انفجار تروریستی کرمان، اظهار کرد: چهار دانش‌آموز شهید در انفجار تروریستی کرمان از دانش‌آموزان مدارس غیر دولتی بودند.

کاهش بازماندگان از تحصیل مناطق آزاد تجاری به ۱۰ هزار نفر 

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه حدود ۲۳۰ هزار دانش آموز در ۷ منطقه آزاد تجاری داریم، ادامه داد: از این ۷ منطقه آزاد تجاری ۱۱ منطقه آموزشی داریم‌. در زمان تحویل دولت سیزدهم در این ۱۱ منطقه، ۳۲ هزار بازمانده از تحصیل داشتیم.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی توضیح داد: دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل شناسایی اسمی شده‌اند. در حال حاصر تعداد بازماندگان از تحصیل مناطق آزاد تجاری به حدود ۱۰ هزار دانش آموز رسیده است و ۶۰ درصد بازماندگان از تحصیل طی دو سال اخیر به مدارس بازگشته‌اند.

به گزارش نذیر کرمان، بنا بر اعلام هادی عابدی، مدیر کل شوراها و مناطق آزاد وزارت آمورش و پرورش، دو منطقه از مناطق آزاد تجاری یعنی منطقه چابهار و منطقه آزاد اروند به دلیل شرایط فرهنگی و اجتماعی دارای بیشترین بازمانده از تحصیل هستند.

محمودزاده در بخش دیگر سخنان خود اعلام کرد که سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی دارای ۳۵۰۰ ظرفیت هیات امنایی در کشور است که حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانش آموز در این مدارس هیات امنایی تحصیل می‌کنند.

همچنین به گفته وی ۱۱ منطقه آموزشی این سازمان در ۷ منطقه آزاد تجاری قرار دارند.
 

شیر رایگان باید در مدارس غیردولتی هم توزیع شود 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مدارس غیردولتی باید شیر مدارس را خریداری کنند؟، توضیح داد: همه موضوعاتی که برای مدارس دولتی ابلاغ می‌شود برای مدارس غیردولتی هم صدق می‌کند. هیچ تفکیکی برای مدارس دولتی و غیر دولتی نیست. همه موضوعاتی که برای آموزش و پرورش تصمیم گیری می‌شود هم برای مدارس دولتی و هم مدارس غیر دولتی صدق می‌کند.

محمودزاده در پاسخ به اینکه پس علت این تفکیک چیست؟ و چرا بین مدارس دولتی و غیر دولتی از این نظر تفاوت قائل شده‌اند؟ آیا شما پیگیر توزیع شیر در مدارس غیر دولتی خواهید بود؟ تاکید کرد: پاسخ این سوال را باید از معاون برنامه‌ریزی ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش بپرسید اما توزیع شیر در مدارس دولتی و غیر دولتی باید یکی باشد. پیگیر این موضوع هستیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به سی‌امین سالروز تصویب قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش، درباره اقدامات این شوراها توضیح داد: این قانون در سال ۱۳۷۲ با ۲۲ ماده و ۲۱ تبصره به تصویب مجلس رسیده و ترکیب اعضای شورای آموزش و پرورش را در استان و منطقه اعلام کرده است. در استان‌ها ریاست جلسات این شوراها بر عهده استانداران و در مناطق بر عهده فرمانداران است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی با بیان اینکه سه درصد از عوارض مربوط به پروانه ساختمان‌ها و تفکیک زمین باید در اختیار شوراهای آموزش و پرورش به منظور کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی قرار گیرد، افزود: در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۴۰ میلیارد تومان از این محل درآمد داشتیم که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۴۱۳ میلیارد تومان رسید. این درآمد برای کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی در شوراهای آموزش و پرورش هزینه می‌شود. از سوی دیگر در مجموع در سال ۱۴۰۰ درآمد شوراهای آموزش و پرورش تقریبا ۱.۳ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ این عدد ۳.۷ هزار میلیارد تومان بود. این یعنی درآمد شوراها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل خود ۷۲ درصد رشد داشت.

رییس سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به تفاوت شوراهای آموزش و پرورش با دیگر شوراهای سطح استان و منطقه، توضیح داد: در دیگر شوراها همه دستگاه‌های حاضر در جلسه از منظر دستگاهی خود حضور دارند اما در این شورا همه از منظر کمک به دستگاه آموزش و پرورش حضور پیدا می‌کنند اما این امر را در دیگر دستگاه‌ها شاهد نیستیم. خوشبختانه در سالی که گذشت نزدیک به ۱۰ هزار نفر در این شوراها در سطح کشور، منطقه، شهر و استان با آموزش و پرورش همکاری داشتند.

پیگیری ایجاد مدرسه در شهرک‌هایی با ۲۰۰ واحد مسکونی 

معاون وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: شوراهای آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱ تقریبا ۲۱۵ جلسه در استان‌ها تشکیل داده‌اند. پنج کارگروه اعم از کارگروه پرورشی و تربیت بدنی، آموزشی، پشتیبانی و نوسازی، تحقیق و پژوهش، کیفیت بخشی و نظارت و توسعه مدارس هیات امنایی داریم. تقریبا دو سالی هست که با توجه به رویکرد و جهت گیری آموزش و پرورش و با توجه به نگاه رهبری و برنامه مقام عالی وزارت برخی دستور کارهای ملی اعم از توسعه کمی و کیفی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در شوراها ابلاغ می‌کنیم. برخی استان‌ها مثل اصفهان و هرمزگان کارخانجات را وارد کار کرده و هنرستان‌های جوار کارخانه ایجاد کردند. مباحث خوبی در شورا ها پیگیری می‌شود از جمله اینکه در شهرک‌هایی که ۲۰۰ واحد مسکونی دارند باید مدرسه ساخته شود.

محمودزاده در بخش دیگر سخنان خود درباره اقدامات شوراهای آموزش و پرورش در راستای توجه بیشتر به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مدارس، تصریح کرد: به توافق رسیدیم که ۵۱۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره از محل تبصره ۱۸ برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و ایجاد هنرستان‌ها به موسسان واجد شرایط در سال جاری داده می‌شود. این رقم در اختیار استانها و موسسینی قرار می‌گیرد که توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای را ملاک قرار دهند.

وی همچنین عنوان کرد که سازمان مدارس غیر دولتی در سی امین اجلاسیه نماز مقام آورده و تقدیر شده است که این امر نشان از این دارد که نگاه تربیتی و پرورشی درمدارس غیردولتی حاکم است.

اصراری به تعطیلی مدارس هنگام آلودگی هوا نداریم

 معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره حق رای آموزش و پرورش در شورایی که برای تعطیلی مدارس به هنگام آلودگی هوا تشکیل می‌شود، توضیح داد: آموزش و پرورش در این شورا که برای تصمیم در خصوص تعطیلی مدارس به هنگام آلودگی هوا تشکیل می‌شود عضو است و تصمیم این شورا هرچه باشد آموزش و پرورش باید اجرا کند. ما خیلی اصرار به تعطیلی مدارس نداریم و بارها تاکید شده است که اولین جایی که در بروز مسائل باید باز شود مدرسه و آخرین جایی که باید تعطیل شود هم مدرسه است؛ البته ایمنی و حفط جان دانش آموزان از همه مسائل بالاتر است.

انتهای پیام




اصراری به تعطیلی مدارس هنگام آلودگی هوا نداریم/ مناطق آزاد دارای بیشترین بازمانده از تحصیل

منبع: ایـسنا
? اصراری به تعطیلی مدارس هنگام آلودگی هوا نداریم/ مناطق آزاد دارای بیشترین بازمانده از تحصیل