اسرائیل با ترور اسماعیل هنیه در تهران یک روز بعد از تحلیف پزشکیان می‌خواهد ایران را رادیکالیزه نگه دارد | اخبار کرمان

ماشاء‌الله شمس‌الواعظین در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد پشت پرده و چرایی ترور اسماعیل هنیه را تحلیل کرده است. به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌‌خوانید؛ فشارهای داخلی شامل فشار خانواده‌های اسرا، ارتش و عموم مردم در حال افزایش است. این فشارها، ادعای پیروزی مطلقی که نتانیاهو به دنبال تحقق آن بود […]


ماشاء‌الله شمس‌الواعظین در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد پشت پرده و چرایی ترور اسماعیل هنیه را تحلیل کرده است.

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌‌خوانید؛

فشارهای داخلی شامل فشار خانواده‌های اسرا، ارتش و عموم مردم در حال افزایش است. این فشارها، ادعای پیروزی مطلقی که نتانیاهو به دنبال تحقق آن بود را با بن‌بست مواجه ساخته است.
روز (سه‌شنبه) دیدیم که اسراییل به مناطق جنوبی بیروت حمله و فواد شکر را ترور کرده. البته خبر رسمی شهادت شکر هنوز تایید نشده، اما احتمالا پیکرش زیر آوارها باقی‌مانده باشد. از سوی دیگر بندر حدیده را هم هفته قبل در پاسخ به حمله پهپادهای انتحاری انصارالله یمن مورد تهاجم قرار داد. سومین و مهم‌ترین اقدام اسراییل در تهران با شهادت اسماعیل هنیه صورت گرفت. البته هنوز جزییات این حادثه روشن نشده است، نمی‌دانیم، این حمله با موشک صورت گرفته، با پهپاد بوده و…، بنابراین تا زمان انتشار اخبار تکمیلی باید صبر کنیم و ببینیم کدام طرف توفیق بیشتری خواهد یافت؟
با گشودن این جبهه‌ها اسراییل قصد توسعه دامنه جنگ و کشاندن آن تا دوم نوامبر و انتخابات امریکا را دارد. به‌زعم اسراییل در انتخابات امریکا، ترامپ قدرت را به دست می‌گیرد و برای ۴سال اسراییل با خیال راحت به سیاست نابودی فلسطینی‌ها در نوار غزه و مقابله با دشمنان ادامه می‌دهد.
مسعود پزشکیان رییس‌جمهور منتخب ایران، رسالتی دارد که آن را در مبارزات انتخاباتی، تنفیذ و تحلیف بیان کرده است. شعار همگرایی، تعامل با جهان و گفت‌وگو با ایالات متحده برای حل تعارضات از سوی او مطرح است. این تحولی که قرار است در گفتمان و دیسکورد سیاست خارجی ایران شکل بگیرد که برای اسراییل کشنده است.

اسراییل زمانی که می‌بیند، مردم رییس‌جمهوری اصلاح‌طلب را انتخاب کرده‌اند و این رییس‌جمهور به دنبال تعامل با جهان و حل مشکل تحریم‌هاست، با یک اقدام تروریستی آشکار سعی می‌کند ایران را همچنان رادیکالیزه نگه دارد. این کار را می‌کند تا جلوی حرکت‌های آینده ایران در صحنه روابط بین‌الملل را بگیرد.

یادمان باشد اسراییل همواره ایران رادیکالیزه را دوست دارد تا بتواند خصومت خود در ارتباط با ایران را توجیه کند. بهترین دوران برای اسراییلی‌ها، دوران احمدی‌نژاد در ایران است. احمدی‌نژاد هولوکاست را منکر شد و بسیاری از حاشیه‌ها را ایجاد کرد و نهایتا کشور را ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد قرار داد. اسراییل زمانی که می‌بیند، مردم رییس‌جمهوری اصلاح‌طلب را انتخاب کرده‌اند و این رییس‌جمهور به دنبال تعامل با جهان و حل مشکل تحریم‌هاست، با یک اقدام تروریستی آشکار سعی می‌کند ایران را همچنان رادیکالیزه نگه دارد. این کار را می‌کند تا جلوی حرکت‌های آینده ایران در صحنه روابط بین‌الملل را بگیرد.بنابراین انتخاب مکانی ترور یعنی «تهران» و موقعیت زمانی ترور یعنی، یک روز پس از مراسم تحلیف مسعود پزشکیان در راستای این راهبرد کلی است. او قصد دارد نظامیان همچنان در صحنه حضور جدی داشته باشند.
ایران به دلیل نقض حاکمیت ملی خود ناگزیر به پاسخ دادن است. اما مساله اصلی این است که این واکنش باید با نهایت هوشیاری و خردمندی طراحی و اجرا شود. به نظر می‌رسد در تصمیمات نهایی ایران عقلانیت شدیدی وجود دارد و ایران نهایتا واکنش‌هایی نشان می‌دهد که مهارشدنی باشد. در واقع باید به گونه‌ای واکنش نشان داد که جلوی بهانه‌ها و دستاویز‌های اسراییلی‌ها گرفته شود.
باید واکنشی باشد که هم انتقام مناسب از بطن آن وجود داشته باشد و هم برای ایران بازدارندگی ایجاد کند. اما مهم‌تر از همه این موارد ایران باید منظومه امنیتی خود را بازسازی کند.
مسوولان توجه کنند؛ موضوع مهمی اتفاق افتاده، برخی می‌گویند اولویت‌های کشور در این برهه اقتصادی است. بسیار هم خوب، اما آیا اولویت‌های حوزه‌های امنیتی تغییر نکرده است؟ هنوز باید به فکر بگیر و ببندهای مخالفان داخلی باشیم و به موضوعاتی چون مقابله با بی‌حجابی و بدحجابی توجه ویژه کرد؟ آیا همچنان باید دنبال اولویت‌های فرعی بوده و امنیت ملی خود را در معرض تندبادهای منطقه‌ای قرار دهیم؟
انگار برخی فراموش کرده‌اند ایران بخشی از خاورمیانه است. خاورمیانه‌ای بی‌ثبات، بدون داشتن قواعد و پروتکل‌های پایدار و…باید پرسید چرا هنوز اولویت‌های امنیتی ایران تغییر نکرده است؟ این روند غیر قابل تداوم است. این نوع تحرکات بازخوردهای منفی زیادی در سطح منطقه و جهان دارد. پرستیژ منطقه‌ای و جهانی ایران بسیار مهم است و نباید کسی به خود جرات دهد که آن را خدشه‌دار سازد.


اسرائیل با ترور اسماعیل هنیه در تهران یک روز بعد از تحلیف پزشکیان می‌خواهد ایران را رادیکالیزه نگه دارد

منبع: اصلاحات نیوز
? اسرائیل با ترور اسماعیل هنیه در تهران یک روز بعد از تحلیف پزشکیان می‌خواهد ایران را رادیکالیزه نگه دارد