استمرار واکسیناسیون رایگان علیه بیماری هاری

نذیر کرمان/کرمان  رئیس شبکه دامپزشکی بم گفت: طرح واکسیناسیون علیه بیماری هاری در جمعیت دامی گاو، گوساله و سگ در شهرستان بم به صورت رایگان در حال انجام است و تاکنون بیش از ۱۴۰۰ دُز واکسن علیه این بیماری تزریق شده است. مسعود اسدی پورامروز ششم مرداد ماه ضمن بیان مطلب فوق، در خصوص بیماری […]



نذیر کرمان/کرمان  رئیس شبکه دامپزشکی بم گفت: طرح واکسیناسیون علیه بیماری هاری در جمعیت دامی گاو، گوساله و سگ در شهرستان بم به صورت رایگان در حال انجام است و تاکنون بیش از ۱۴۰۰ دُز واکسن علیه این بیماری تزریق شده است.

مسعود اسدی پورامروز ششم مرداد ماه ضمن بیان مطلب فوق، در خصوص بیماری هاری اظهار کرد: هاری از جمله بیماری‌های کشنده مشترک انسان و حیوان است که این ویروس با حمله به سیستم عصبی، سبب التهاب حاد مغزی می‌شود.

وی افزود: ویروس هاری از طریق گاز گرفتن یا چنگ زدن با پنجه آلوده به بزاق به سایر حیوانات یا حتی انسان منتقل می‌شود. در برخی موارد نیز با تماس بزاق حاوی ویروس با زخم‌های باز پوستی، بینی، چشم یا دهان نیز ممکن است بیماری منتقل شود.

رئیس شبکه دامپزشکی بم درباره پیشگیری از بیماری هاری گفت: پس از بروز علائم، هاری درمانی ندارد. به همین علت در این بیماری پیشگیری بسیار حائز اهمیت است و پیشگیری در حیوانات با واکسیناسیون دقیق و به موقع به راحتی ممکن است.

وی ادامه داد: واکسن ضد هاری تائید شده برای اکثر گونه‌ها از جمله سگ، گربه، گاو و گوسفند در دسترس است و اگر حیوان هار یا مشکوک به هاری انسان را گاز بگیرد، اولین کاری که باید به سرعت انجام شود، شست و شوی محل گاز گرفتگی با آب و صابون فراوان و به مدت طولانی است و سپس با مراجعه هر چه سریع‌تر به مراکز پیشگیری و درمان هاری  و اقدام به واکسیناسیون بیماری هاری است.

اسدی پور اظهار کرد: تاکنون چندین مورد کلاس آموزشی مبارزه با بیماری هاری در روستاهایی که علائم دام مشکوک داشته‌اند، برگزار شده و آموزش‌های لازم در خصوص بیماری هاری و چگونگی پیشگیری از این بیماری به دامداران داده شده است.

انتهای پیام


استمرار واکسیناسیون رایگان علیه بیماری هاری

منبع: ایـسنا
? استمرار واکسیناسیون رایگان علیه بیماری هاری